تراشه اسنپ‌دراگون ۸۶۵ در تست پردازش چندهسته‌ای موفق به کسب امتیاز ۱۳۳۰۰ شد

با توجه به برنامه زمانی عرضه سخت‌افزار اپل در ماه سپتامبر، اکنون این کمپانی می‌تواند در زمینه عرضه تراشه‌های جدید از رقبای اندرویدی خود پیشی بگیرد. غول کوپرتینویی پیش‌تر با معرفی گوشی آی‌فون 5s خود از نخستین پردازنده موبایلی 64 بیتی دنیا رونمایی کرد و اکنون این کمپانی، سریع‌ترین تراشه اسمارت‌فونی بازار را در اختیار دارد.

از سوی دیگر کمپانی کوالکام برای مقابله با این وضعیت، تراشه جدید اسنپ‌دراگون 865 را در اواخر سال جاری عرضه خواهد کرد. این تراشه طی ماه‌های نوامبر یا دسامبر عرضه می‌شود و بر اساس ادعای یک گزارش، سامسونگ مسئولیت تولید آن را بر عهده دارد. تراشه پیشرفته فعلی کوالکام موسوم به اسنپ‌دراگون 855 توسط کمپانی تایوانی TSMC تولید می‌شود. در حال حاضر نتایج بنچمارک ظاهرا خوش‌بینانه‌ای پیرامون تراشه اندرویدی پیشرفته آینده ارائه شده است.

امتیاز تراشه اسنپ‌دراگون 865 در تست پردازش چندهسته‌ای گیک‌بنچ از مرز 13 هزار فراتر می‌رود – پردازنده گرافیکی آدرنو تراشه موفق به ثبت پردازش 125 فریم‌برثانیه ای در تست Manhattan 3 شد

در حال حاضر صرفا با شایعاتی پیرامون تراشه اسنپ‌دراگون 865 ساخت کوالکام سروکار داریم. کوالکام با معرفی تراشه اسنپ‌دراگون 855 فرآیند ایجاد تحول در صنعت تراشه‌های موبایلی را آغاز کرد. به‌کارگیری مودم‌های 5G مستلزم بهینه‌سازی کامل معماری پیشین است و نیاز روزافزون به کارآیی بالاتر خصوصا برای نوت‌بوک‌های کم قدرت، کمپانی آمریکایی تولیدکننده تراشه را وادار کرد تا با عرضه تراشه اسنپ‌دراگون 855 (با اسم رمز داخلی SMD8150) رویکرد خود را تغییر دهد.

امتیازات بنچمارک منتشر شده طی امروز، ظاهرا متعلق به تراشه اسنپ‌دراگون 865 هستند و بالاترین امتیاز در میان نیمه‌هادی‌های این سری به‌شمار می‌روند. این امتیازات از ارتقاء توان محاسباتی و گرافیکی تراشه مذکور حکایت دارند. پیش از بررسی این امتیازات بایستی خاطرنشان کرد که مشارکت تراشه اسنپ‌دراگون 865 در تست گیک‌بنچ موضوع جدیدی نیست و نخستین امتیازات مربوط به این تراشه در اواخر ماه جولای اعلام شد و به‌دنبال آن، بحث‌های داغ حول این تراشه از روز 7 آگوست شروع به شکل‌گیری کرد.

اطلاعات پایگاه‌داده گیک‌بنچ برای تراشه کوالکام با اسم رمز Kona

آخرین بنچمارک تراشه اسنپ‌دراگون 865 کوالکام از افزایش 10 درصدی امتیاز آن در تست پردازش چندهسته‌ای گیک‌بنچ نسبت به دوره گذشته حکایت دارد

نتایج بنچمارک از عملکرد 4034 و 12100 امتیازی تراشه در تست‌های پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای حکایت دارند. با فرض معتبر بودن گزارش منتشر شده توسط خبرچین معروف با نام Ice Universe، امتیاز تراشه آینده احتمالا از مرز 12 هزار فراتر رفته و به قلمرو جدیدی وارد خواهد شد. این خبرچین ادعا می‌کند که در یک تست بنچمارک اخیرا اجرا شده (البته نه بر روی پلتفرم QUALCOMM Kona)، تراشه اسنپ‌دراگون 865 موفق به کسب امتیازات 4250 و 13300 در تست‌های پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای شد. موضوعی که از افزایش 10 درصدی متوسط کارآیی چندهسته‌ای تراشه حکایت دارد.

بعلاوه با اجرای تست Manhattan 3.0، این تراشه موفق به پردازش 125 فریم در هر ثانیه شد. احتمالا این امتیاز مربوط به تست بدون نمایشگر است؛ چرا که پردازنده گرافیکی آدرنو 640 در تراشه اسنپ‌دراگون 855 نیز موفق به ثبت نرخ پردازش 112 فریم‌برثانیه‌ای در این تست شد. از سوی دیگر آی‌فون 11 توانست رکورد پردازش 179 فریم‌برثانیه‌ای را در تست بدون نمایشگر GFX 3.1 Manhattan ثبت نماید. بعلاوه Ice Universe وعده داده که علیرغم تعویض عامل تولیدکننده تراشه‌های کوالکام طی سال جاری، بهره‌وری انرژی تراشه جدید حدودا 20 درصد افزایش خواهد یافت. تراشه A13 اپل بر اساس دومین نسل فرآیند 7 نانومتری شرکت TSMC تولید شد و این پدیده، ارتقاء 20 درصدی توان کلی تراشه را به‌دنبال داشت.

کوالکام در تراشه اسنپ‌دراگون 855 به بهینه‌سازی عملکرد هسته‌های کورتکس A76 با معماری سفارشی کایرو پرداخت. اما تغییرات احتمالی اعمال شده در هسته‌های سفارشی تراشه اسنپ‌دراگون 865 کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. احتمالا در آینده نزدیک، جزئیات بیش‌تری پیرامون این تراشه اعلام خواهد شد. بعلاوه بایستی خاطرنشان کرد که سایر منابع خبری به امتیازات مشابه با ارقام اعلام شده در گزارش امروز پیرامون عملکرد چندهسته‌ای تراشه اشاره نکرده‌اند؛ لذا برای دستیابی به نتیجه‌گیری نهایی هنوز بسیار زود است.

نوشته تراشه اسنپ‌دراگون 865 در تست پردازش چندهسته‌ای موفق به کسب امتیاز 13300 شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.