تراشه هلیو P65 شرکت مدیاتک با قابلیت پشتیبانی از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی معرفی شد

کمپانی مدیاتک اخیرا از تراشه جدید هلیو P65 خود رونمایی کرد. این تراشه با هسته‌های پردازشی (CPU) سریع‌تر و واحد پردازش عصبی (NPU) ارتقایافته عرضه خواهد شد. با این‌حال این تراشه در مقایسه با مدل قدیمی‌تر هلیو P60 (و تراشه بسیار مشابه هلیو P70) پیشرفت چشمگیری را تجربه نکرده است.

CPU تراشه هلیو P65 مدیاتک مجهز به 2 هسته کورتکس A75 و 6 هسته کورتکس A55 است. برای مقایسه جالب است بدانید که تراشه‌های هلیو P60 و P70 از 4 هسته کورتکس A73 و 4 هسته کورتکس A53 بهره می‌گیرند (نسل قدیمی‌تر هسته‌ها با نسبتی متفاوت از نمونه‌های مبتنی بر معماری big/little).

بر اساس اظهارات شرکت ARM، هسته کورتکس A75 در مقایسه با کورتکس A73 به‌طور متوسط 22 درصد سریع‌تر است. به‌طور مشابه، عملکرد هسته A55 نیز نسبت به نمونه A53 حدودا 18 درصد ارتقا یافته است. بنابراین احتمالا شاهد عملکرد تک رشته‌ای بالاتر و امتیاز پردازش چند رشته‌ای پایین‌تر خواهیم بود.

واحد پردازش گرافیکی تراشه در عوض به‌کارگیری هسته‌های قدرتمندتر G72 مورد استفاده در تراشه‌های هلیو P60 و P70 از هسته‌های ARM Mali-G52 بهره گرفته است. این هسته‌ها از معماری Bifrost مشابهی برخوردار هستند؛ لذا عملکرد 3 بعدی GPU احتمالا تضعیف خواهد شد.

مدیاتک اعلام کرده که تراشه NPU موجود در هلیو P65 در مقایسه با تراشه اصلی نسل قبلی سری هلیو (مدل‌های هلیو P60 و P70) دو برابر سریع‌تر بوده و عملکرد آن نسبت به تراشه رقیب مستقیم خود نیز 30 درصد سریع‌تر است.

سخت‌افزار مرتبط به دوربین نیز ارتقا یافته و اکنون از حسگرهای 48 مگاپیکسلی Quad Bayer و همچنین کاهش نویز چندفریمی پشتیبانی می‌کند. تراشه با استفاده از 1 یا 2 دوربین قادر به خلق عکس‌های بوکه خواهد بود.

ویدیوها می‌توانند با فرمت H.265 رمزگذاری شوند و کاربران از وجود قابلیت‌های تثبیت‌کنندگی الکترونیکی تصویر و جبران لغزش شاتر (RSC) لذت خواهند برد. این تراشه تنها از ضبط ویدیویی با حداکثر رزولوشن 1080p و سقف سرعت 60 فریم‌برثانیه پشتیبانی نموده و قادر به ضبط ویدیوهای 4K نیست. بهره‌گیری از یک پردازش‌گر سیگنال تصویر (ISP) ایمن، نویدبخش عملکرد سریع سیستم فیس آنلاک مبتنی بر دوربین است.

درگاه‌های ارتباطی تراشه هلیو P65 شامل 4G VoLTE دوگانه، وای‌فای 5 و بلوتوث ورژن 5.0 (در عوض نسخه 4.2) است. به لطف وجود موتور GNSS جدید، کیفیت ناوبری در فضاهای مسقف نیز ارتقا یافته است.

هلیو P65 برخلاف تراشه‌های هلیو P60 و P70 از قابلیت اتصال به حافظه‌های UFS بی‌بهره بوده و تنها به حافظه‌های eMMC 5.1 متصل می‌شود. همچنین این تراشه از حافظه‌های رم 2 کاناله LPDDR4x پشتیبانی نمی‌کند. بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که عملکرد کلی این تراشه در مقایسه با نمونه‌های میان‌رده فعلی سری هلیو به چه ترتیب کاهش خواهد یافت (با این‌حال یقینا شاهد افت کارآیی تراشه خواهیم بود).

تراشه هلیو P65 مدیاتک احتمالا در گوشی‌های میان‌رده به‌کار گرفته خواهد شد. با این‌حال بعید است این موضوع به هندست‌های ممتاز نیز تعمیم پیدا کند و اسمارت‌فون‌های مذکور از تراشه هلیو P90 بهره خواهند برد.

مدیاتک در خصوص فرآیند تولید این تراشه هیچ‌گونه توضیحی ارایه نداده است. اما با توجه به این‌که تراشه‌های هلیو P60 ،P70 و P90 همگی بر اساس فرآیند 12 نانومتری FinFET شرکت TSMC تولید می‌شوند؛ لذا تراشه هلیو P65 نیز احتمالا بر پایه همین فناوری تولید خواهد شد.

نوشته تراشه هلیو P65 شرکت مدیاتک با قابلیت پشتیبانی از دوربین 48 مگاپیکسلی معرفی شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.