تشعشعات کیهانی عامل فریز شدن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند!

آیا تشعشعات کیهانی عامل منجمد شدن صفحه نمایش تلفن های هوشمند هستند؟
بسیاری از کاربران بعد از مواجه با یک صفحه نمایش فریز شده، شرکت های سازنده دستگاه های خود از جمله، اپل، مایکروسافت و یا گوگل را عامل بروز این مشکلات می دانند؛ اما به نظر می رسد، مشکل این صفحه نمایش ها عاملی فرازمینی داشته باشد!

دانشمندان دریافتند، میلیون ها ذره کیهانی که هر ثانیه با بدن ما در تماس هستند، می توانند اثرات مخربی بر روی زیرساخت های حیاتی ما هم داشته باشند.

بهارت بهووا، استاد مهندسی برق دانشگاه واندربیلت در خلال کنفرانسی که روز جمعه در بوستون برگزار شد، گفت: “این واقعا مسئله بزرگی محسوب می شود؛ اما عمدتا از دید مردم پنهان مانده است.”

بهووا و همکارانش دریافته اند که میلیون ها ذره کیهانی از جمله نوترون های پر انرژی، میون، پیون ها و ذرات آلفا، دارای انرژی کافی برای تحت تاثیر قرار دادن گجت های ما هستند. در برخی موارد، این ذرات کیهانی حتی می توانند، داده های ذخیره شده در حافظه دستگاه ها را هم مختل کنند، چیزی که باعث توقف تلفن های هوشمند و یا اصطلاحا فریز شدن صفحه نمایش آنها می شود.

نموداری که مشاهده می کنید، میزان شکست دستگاه های میکرو الکترونیک را بر اثر ذرات زیر اتمی کیهانی نشان می دهد.
نموداری که مشاهده می کنید، میزان شکست دستگاه های میکرو الکترونیک را بر اثر ذرات زیر اتمی کیهانی نشان می دهد.

بهووا می گوید: “سازندگان قطعات نیمه رسانا (چیزی که تراشه های تلفن های هوشمند از آن ساخته شده) در مورد این مسئله نگران هستند؛ چرا که هر چقدر اندازه ترانزیستورها در تراشه های کامپیوترها کوچک تر می شود، قدرت و ظرفیت سیستم های دیجیتال ما افزایش می یابد. علاوه بر این، مدارهای میکروالکترونیک ها تقریبا در همه جا هستند و جامعه ما هم به طور قابل توجهی در حال وابسته شدن به آنهاست.”

همچنین تشعشعات کیهانی ممکن است به سیستم های هواپیمایی، ناوبری و حتی سیستم های رای گیری هم آسیب وارد کند. در نمونه ای از این دست آسیب ها، در سال ۲۰۰۳ و در شهر اسکاربیک، بلژیک که دستگاه رای گیری الکترونیکی دچار چنین مشکلی شده بود، ۴۰۹۶ رای اضافی را به حساب یکی از کاندیداها ریخت!

.

منبع: thesun

نوشته تشعشعات کیهانی عامل فریز شدن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند! اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.