تصاویری از سیستم‌عامل اختصاصی هواوی با نام Ark OS منتشر شد

سیستم‌عامل Ark OS

هم‌اکنون هواوی پس از این‌که مورد تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفت، چند نام تجاری مربوط به سیستم‌عامل اختصاصی خود را در سازمان اختراعات و علائم تجاری آلمان به ثبت رسانده است. نام‌هایی مثل Ark OS، Huawei Ark OS و Huawei Ark در این اداره ثبت شده‌اند. به احتمال زیاد شما نیز داستان تحریم‌های دولت آمریکا علیه هواوی را شنیده‌اید. این شرکت به دلایل امنیتی در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار گرفت.

تحریم‌های دولت آمریکا مانع از هرگونه تجارت خارجی هواوی با کشورهای بلوک غرب شده و مسئله پیچیده‌ای را پیش‌روی چینی‌ها قرار داده است. هرچند که دونالد ترامپ با تعلیق 90 روزه تحریم‌ها علیه این شرکت، فرصتی را در اختیار هواوی قرار داده و شرکت گوگل نیز تا تاریخ 11 اوت به پشتیبانی از محصولات هواوی و ارایه آپدیت‌ها برای گوشی‌های این شرکت ادامه خواهد داد.

اما به‌نظر می‌رسد که هواوی متخصص گذشتن از شرایط سخت است. این شرکت با ثبت یک پتنت در کشور آلمان که مربوط به سیستم‌عامل جدید خود است، این شرایط را برای خود آسان کرد. در اسکرین‌شات‌های منتشر‌شده از این پتنت هیچ نشانه‌ای از رابط کاربری اندروید که مورد استفاده هواوی قرار می‌گرفت، وجود ندارد. هرچند که ممکن است Ark OS از اپلیکیشن‌های اندرویدی هم پشتیبانی کند. البته باتوجه به عدم پشتیبانی گوگل‌پلی از گوشی‌های هواوی در آینده نزدیک، احتمال می‌رود که این شرکت توسط رابطی غیر‌از گوگل‌پلی، برنامه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد. هنوز مشخص نیست که Ark OS برپایه اندروید توسعه یافته و یا به‌طور اختصاصی توسط هواوی طراحی شده است.

در یکی از این اسکرین‌شات‌ها نام “Android Green Alliance” (ائتلاف سبز اندروید) به چشم می‌خورد. این گروه شامل شرکت‌های فناوری چینی مانند هواوی، علی ‌بابا و تنسنت بوده که برای استفاده این شرکت‌ها از استانداردهای مشخصی برای طراحی و کنترل کیفیت اپلیکیشن‌های اندرویدی، تشکیل شده است.

سیستم‌عامل Ark OS سیستم‌عامل Ark OS سیستم‌عامل Ark OS سیستم‌عامل Ark OS

به‌هرحال می‌توان از این تصاویر به عنوان تصاویر سیستم‌عامل هواوی با نام Ark OS یاد کرد. باید این نکته را هم یادآور شد که این پتنت دوماه قبل از اعلام تحریم‌های آمریکا علیه هواوی، در آلمان ثبت شده است. هواوی نیز می‌دانست چه سرنوشتی در انتظار اوست و به همین خاطر با انبار‌کردن قطعات ضروری برای تولید اسمارتفون در ماه‌های منتهی به تحریم‌های آمریکا، روند خوبی را برای تولید تلفن‌های هوشمند خود در پیش گرفته است.

هم‌چنین، مدیر‌عامل هواوی در ماه مارس و قبل از اعلام ممنوعیت‌ها گفته بود که این شرکت، جایگزینی را برای سیستم‌عامل اندروید در‌نظر گرفته است. این سیستم‌عامل از سال 2012 توسط هواوی در‌حال توسعه بوده و به‌نظر می‌رسید که چینی‌ها برنامه دراز‌مدتی برای سیستم‌عامل اختصاصی خود دارند.

نوشته تصاویری از سیستم‌عامل اختصاصی هواوی با نام Ark OS منتشر شد اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.