تعداد تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات در دو ماهه نخست امسال بیش از ۹۴ میلیون است/ صدور مجوزهای دولتی هبه‌ای

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اعلام کرد: مرکز ملی تبادل اطلاعات در دو ماهه اول امسال بیش از ۹۴میلیون تراکنش انجام داده است و این رقم در سال گذشته بیش از ۳۷۰ میلیون تراکنش بوده است.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، رضا باقری اصل با اعلام اینکه جلسه نخست کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی با حضور ابولحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی فیروزآبادی برگزار شد، گفت: در این جلسه ضمن تصویب آیین‌نامه داخلی کارگروه، گزارش هیات مقررات‌زدایی و مرکز ملی تبادل اطلاعات نیز ارایه شد.
او افزود: دولت بیش از ۱۵۰۰ مجوز می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۲۵۰۰مجوز برسد. این درحالی است که بیشتر کشورها تعداد مجوزهای صادره از سوی دولت را کاهش می‌دهند و در برخی کشور تعداد مجوزهای دولتی به کمتر از 400 عنوان مجوز رسیده است.
باقری اصل با اشاره به اینکه سازمان‌های دولتی نمی‌دانند به چند نفر مجوز می‌دهند، به نقل از علی فیروزی، ریسس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی از صدور مجوز هبه‌ای خبر داد. مجوزی که مانند چک سفید ابتدا صادر می‌شود، سپس مشخصات گیرنده آن درج می‌شود.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از افزایش الکترونیکی شدن مجوزها به 29 درصد در سال جاری در مقایسه با رقم هشت درصدی سال گذشته خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده این رقم می‌تواند امسال به ۵۰ درصد برسد.
او اظهار داشت: امروز مقرر شد سازمان فناوری اطلاعات شاخص‌های ارزیابی تعامل‌پذیری را تا دو ماه دیگر و سازمان اداری و استخدامی و مرکز بهبود فضای کسب و کار، استعلامات پرکاربرد را در جلسه بعدی ارایه کنند.
به گفته باقری اصل، موضوع محل اقامت اشخاص و حذف دریافت آدرس از تمامی فرم‌های دولت در دستور کار جلسه بعدی قرار خواهد گرفت.