تعرفه رسمی برق استخراج ارزهای دیجیتال تا هفته آینده اعلام می‌شود

برخی از رسانه‌ها در روزهای اخیر از پیشنهاد وزارت نیرو برای تعیین تعرفه برق مصرفی استخراج ارز دیجیتال(بیت کوین) به میزان ۷ سنت به ازای هر کیلووات خبر داده بودند. اما اکنون مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که در این پیشنهادی که تقدیم هیئت وزیران شده بود، اصلاً رقمی درج نشده است.
 
سخنگوی صنعت برق به سوالات مهم درباره استخراج پاسخ داد.
 
در لایحه پیشنهادی وزارت نیرو آیا رقم ۷ سنت برای برق استخراج ارز دیجیتال گنجانده شده بود؟
 
خیر. اصلاً موضوع آن طور که به تصویر کشیده شده، نیست. وزارت نیرو رقمی را در این لایحه پیشنهادی قرار نداده است. ما تعرفه برق صادراتی را به‌عنوان یک گزینه به هیئت دولت ارائه کردیم که رقمی متغیر است و بسته به ساعت، روز، ماه و فصل تغییر می‌کند. اگر این پیشنهاد تصویب شود، در اغلب موارد این رقم کمتر از حتی ۷ سنت خواهد بود.
 
فکر می‌کنید این پیشنهاد تصویب شود؟
 
یک هفته صبر کنید. بررسی‌های دولت در گام آخر است و فکر می‌کنم که در کمتر از یک هفته آتی موضوع تعرفه برق استخراج بیت کوین تعیین تکلیف شود.
 
آیا این نرخ ارزی حساب می‌شود؟
 
وزارت نیرو به جد دنبال آن است که این نرخ برمبنای ارز باشد. چراکه استخراج‌کنندگان بیت کوین درآمد ارزی دارند و این درآمد کم نیست. خودشان می‌گویند که ۳ تا ۴ ماه، بازه بازگشت سرمایه آنهاست که خیلی کوتاه است. آن‌ها نمی‌خواهند نرخ تعرفه تغییر کند تا سودشان بیشتر شود، اما نمی‌توان برق یارانه‌ای را به‌ویژه در ساعات پیک به عده‌ای خاص اختصاص داد. بخشی از سود این افراد از پول بیت‌المال است.
 
اما مدعی هستند که در ساعات پیک دستگاه‌هایشان را خاموش می‌کنند؟
 
این یک ادعاست که نمی‌توان آن را اثبات کرد. از آنجایی که کسب و کار این بخش آمار شفافی ندارد و ثبت شده نیست؛ احتمال دارد که این ادعا کذب باشد. از این رو است روست که به دنبال ساماندهی استخراج بیت کوین هستیم. این بخش حدود ۵۰۰ مگاوات از برق مصرفی شبکه را به خود اختصاص می‌دهند.
 
با احتساب این ۵۰۰ مگاوات، ادعای انجمن بلاک چین مبنی بر مصرف یک درصد از برق شبکه در اوج بار، درست خواهد بود. اما آن‌ها می‌گویند که مصرفشان از تلفات شبکه کمتر است و نباید آن‌ها مورد فشار قرار بگیرند و بهتر است که صرفه‌جویی از محل کاهش تلفات باشد. شما مخالفید؟
 
این یک فرافکنی است. در مورد تلفات شبکه، اکنون کشور اسپانیا که شبکه برق شبیه ایران دارد، حدود ۹.۶ درصد تلفات دارد. در همین حال تلفات شبکه ایران در سال ۹۶ به ۱۰.۵ درصد رسیده است که رقم قابل قبولی است. تلفات شبکه تا یک رقمی قابل کاهش است و این‌طور نیست که به صفر برسد.
 
قیمت تمام شده برق چقدر است؟
 
قیمت تمام شده برق حدود ۳۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت است.
 
اگر تعرفه برق برای استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال اصلاح و ارزی در نظر گرفته شود، این نرخ بر چه مبنایی خواهد بود؟ دولتی، نیمایی یا بازار آزاد؟
 
در آن صورت نرخ نیمایی ملاک قرار خواهد گرفت. اما بازهم تأکید می‌کنم؛ یک هفته صبر کنید. همه چیز مشخص خواهد شد. ما به دنبال قیمت منطقی هستیم و جلسات دولت هم به همین خاطر طولانی شده است.‌
 
نمی‌ترسید که استخراج بیت کوین زیرزمینی شود؟
 
یکی از ملاحظات همین است.