تفاوت آی‌فون Xr با آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس اپل در چیست؟!

iphone-xs-xs-max-xr-compare-1200px تفاوت آی‌فون Xr با آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس اپل در چیست؟!

قطعا متوجه شده‌اید که این روزها اکثر اخبار دنیای فناوری به آی‌فون‌های جدید اپل تعلق دارد. سه گوشی به نام‌های آی‌فون Xs مکس، آی‌فون Xs و آی‌فون Xr که در نگاه برخی کاربران تفاوتی با نسل گذشته ندارند. ما نیز بر آن شدیم تا مقایسه‌ای کلی و جامع بین این سه تازه وارد دنیای اسمارت‌فون‌ها داشته باشیم تا ببینیم اپل چه تمایزهایی بین سه تفنگدار خودش ایجاد کرده است. پس دعوت می‌کنیم همراه آی‌تی‌رسان باشید. همچنین شما می‌توانید بررسی آی‌فون Xs، بررسی آی‌فون Xr و بررسی آی‌فون Xs مکس را بخوانید.

iphone-2018-1000x667 تفاوت آی‌فون Xr با آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس اپل در چیست؟!

تصور کنونی بر آن است که گوشی آی‌فون Xs در حقیقت جانشین آی‌فون 10 سال گذشته به شمار می‌رود. آی‌فون Xs مکس نیز با آن نمایشگر غول‌پیکرش آمده تا نقشی مشابه نسخه پلاس سال‌های گذشته را ایفا کند اما در این میان، این آی‌فون Xr است که با هدفی کاملا جدید روانه بازارها خواهد شد. در حقیقت این آی‌فون ارزان قیمت که ماه آینده به بازار خواهد آمد، تقریبا مشخصات مشابهی با دو برادر کوچک و بزرگ خود دارد اما اپل با ایجاد برخی تغییرات در درون و البته بیرون آن کاری کرده که قیمت تمام شده آی‌فون Xr تا حدی پایین بیاید که کاربران بیش‌تری قادر به خریداری آن باشند.

حال مشکل اینجاست که برخی کاربران چندان به مشخصات سه آی‌فون امسال آشنایی نداشته و شاید هم در سه راهی (!) خرید یکی از آن‌ها مانده‌اند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به تفاوت‌های بزرگ و کوچک این سه دیوایس بیندازیم تا از کم و کیف هر کدام کاملا باخبر شوید. برای راحتی کار ابتدا نگاهی به جدول خلاصه مشخصات آی‌فون Xs مکس، آی‌فون Xs و آی‌فون Xr داشته باشید.

قابلیت‌ها/نام گوشی آی‌فون Xs مکس آی‌فون Xs آی‌فون Xr
خلاصه‌ای از محصول نسخه بزرگ‌تر آی‌فون Xs جانشین آی‌فون 10 مقرون به‌صرفه‌ترین آی‌فون
ابعاد (میلی‌متر) 7.7 در 77.4 در 157.5 7.7 در 70.9 در 143.6 8.3 در 75.7 در 150.9
وزن (گرم) 208 177 194
جنس بدنه فریم از جنس استیل ضد زنگ، قاب پشتی شیشه‌ای فریم از جنس استیل ضد زنگ، قاب پشتی شیشه‌ای فریم آلومینیومی، قاب پشتی شیشه‌ای
اندازه و نوع نمایشگر 6.5 اینچی اولد (سوپر رتینا) 5.8 اینچی اولد (سوپر رتینا) 6.1 اینچی LCD (رتینا)
رزولوشن نمایشگر 1242 در 2688 پیکسل (تراکم پیکسلی 458 پیکسل) 1125 در 2436 پیکسل (تراکم پیکسلی 458 پیکسل) 828 در 1792 پیکسل (تراکم پیکسلی 326 پیکسل)
نمایشگر HDR دارد دارد ندارد
3D تاچ یا لمس سه بعدی دارد دارد ندارد
نمایشگر True Tone دارد دارد دارد
چیپست اپل A12 بایونیک اپل A12 بایونیک اپل A12 بایونیک
میزان رم 4 گیگابایت 4 گیگابایت 3 گیگابایت
حافظه داخلی 64، 256 و 512 گیگابایت 64، 256 و 512 گیگابایت 64، 128 و 256 گیگابایت
دوربین اصلی دوگانه: 12 مگاپیکسل از نوع واید + 12 مگاپیکسل از نوع تله فوتو دوگانه: 12 مگاپیکسل از نوع واید + 12 مگاپیکسل از نوع تله فوتو 12 مگاپیکسلی از نوع واید
دوربین سلفی 7 مگاپیکسل 7 مگاپیکسل 7 مگاپیکسل
توضیحات باتری 1 ساعت و 30 دقیقه طول عمر بیش‌تر در مقایسه با آی‌فون 10 30 دقیقه طول عمر بیش‌تر در مقایسه با آی‌فون 10 1 ساعت و 30 دقیقه طول عمر بیش‌تر در مقایسه با آی‌فون 8 پلاس
قابلیت شارژ بی‌سیم دارد دارد دارد
قابلیت شارژ سریع دارد دارد دارد
دو سیم‌کارت بله (نانو + eSIM) بله (نانو + eSIM) بله (نانو + eSIM)
نوع شبکه 4G LTE کلاس گیگابیت کلاس گیگابیت LTE Advanced (ضعیف‌تر از کلاس گیگابیت)
استاندارد IP IP68 (تا 2 متر) IP68 (تا 2 متر) IP67 (تا 1 متر)
رنگ‌ها نقره‌ای (Silver)، خاکستری آسمانی (Space Gray)، طلایی (Gold) نقره‌ای (Silver)، خاکستری آسمانی (Space Gray)، طلایی (Gold) سفید، مشکی، آبی، زرد، مرجانی، قرمز
قیمت شروع از 1,100 دلار شروع از 1,000 دلار شروع از 750 دلار

یکی از چیزهایی که در جدول فوق به آن اشاره نشد، حاشیه بیش‌تر اطراف نمایشگر در گوشی آی‌فون Xr است که البته چندان زیاد و چشم‌گیر نیست اما در بُعد مقایسه، از دو برادر خود حاشیه نمایشگر بیش‌تری دارد. دلیل این موضوع نیز به تکنولوژی ساخت نمایشگر این مدل برمی‌گردد. زیرا نمایشگر LCD به‌کار رفته در آی‌فون Xr قابلیت انعطاف و خمیدگی کم‌تری در مقایسه با نمونه اولد برادرانش دارد که همین باعث شده حاشیه بیش‌تری در اطراف آن دیده شود.

iphone-xs-xs-max-xr-compare-1200px-1000x533 تفاوت آی‌فون Xr با آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس اپل در چیست؟!

نکته دیگر به بخش دوربین بر می‌گردد؛ جایی که امسال هر سه آی‌فون جدید از سنسور اصلی مشابه بهره‌مند هستند. این یعنی برای اولین بار، آی‌فون Xr با تک دوربین 12 مگاپیکسلی خود هم می‌تواند تصاویر پرتره زیبا با افکت بوکه به ثبت برساند. در حقیقت دوربین این دیوایس به کمک هوش مصنوعی و قابلیت‌های نرم‌افزاری سوژه مورد نظر را تشخیص داده و هم‌زمان با آن‌که پس‌زمینه را تار می‌کند، بر روی سوژه درون کادر نیز فوکوس می‌کند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در بین تمام آی‌فون‌های تولیدی اپل از ابتدا تاکنون، این گوشی آی‌فون Xr بوده که بهترین طول عمر باتری را داشته و حتی از آی‌فون Xs مکس نیز سبقت گرفته است.

اپل ادعا کرده که آی‌فون ارزان قیمتش هنگام پخش ویدیو، تا یک ساعت عمر بیش‌تری در مقایسه با آی‌فون Xs مکس دارد. این زمان در مقایسه آی‌فون Xr و آی‌فون 8 پلاس به یک ساعت و نیم افزایش پیدا می‌کند. آی‌فون Xs مکس نیز در مقایسه با آی‌فون 10 تا یک ساعت و نیم طول عمر باتری بهتری را رقم خواهد زد. نکته دیگر درخصوص مقایسه آی‌فون‌های جدید، به ضخامت آی‌فون Xr مربوط می‌شود که حدودا 0.6 میلی‌متر بیش‌تر از دو آی‌فون دیگر است. به علاوه، وزن 194 گرمی آن برای یک گوشی آلومینیومی بسیار زیاد است و این سوالی است که باید از اپل پرسید چرا آی‌فون آلومینیومی‌اش تا این اندازه سنگین شده است.

iphone-Xs-6-Copy-1000x556 تفاوت آی‌فون Xr با آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس اپل در چیست؟!

به طور کلی باید به این موضوع هم دقت کنیم که علی‌رغم تمام تفاوت‌هایی که تاکنون به آن‌ها اشاره کردیم، شباهت‌های بسیار زیادی در بین این سه تفنگدار وجود دارد که برای نمونه می‌توان به استفاده از چیپست 7 نانومتری اپل A12 بایونیک در هر سه مدل، قابلیت‌ها و بهبودهای مشابه در بخش دوربین هر سه آی‌فون، سیستم‌عامل یکسان و بهبود در بخش باتری این سه جنگ‌جوی سیب نشان اشاره کرد. شاید تنها موضوعی که بسیاری از کاربران را از خرید آی‌فون Xr منصرف کند، تاخیر اپل در تولید و عرضه آن باشد. در حالی که پیش‌فروش دو مدل دیگر آغاز شده و سفارشات هفته آینده تحویل خریداران می‌شود، پیش‌فروش آی‌فون Xr از روز 19 اکتبر (27 مهر) آغاز خواهد شد.

نوشته تفاوت آی‌فون Xr با آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس اپل در چیست؟! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.