تهران، شهر فناوری می شود

فاز اول ایستگاه نوآوری شریف به عنوان محلی برای استقرار شرکت های دانش‎بنیان و استارت‎آپی با حضور معاون علمی و فناوری افتتاح شد.
 
بنابر اعلام محمد معید ملک زاده سرپرست ایستگاه نوآوری شریف این محل ۴۰ هزار مترمربع زیربنا دارد و پیش بینی شده که ۵۰۰ استارت‎آپ و شرکت در این ایستگاه مستقر شوند.
وی گفت: در حال حاضر ۳۰ تیم استارت‎آپی در این ایستگاه مستقر شده‎اند و بیشترین آنها در حوزه آب و انرژی هستند.
 
 تاسیس کارخانه‎های نوآوری 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در حاشیه افتتاح ایستگاه نوآوری شریف با بیان اینکه امسال شهر تهران را به عنوان شهر فناوری در دستور کار داریم، گفت: قرار است کارخانه‎های نوآوری در سطح شهر تهران افزایش یابد.
سورنا ستاری افزود: یکی از مناطقی که می تواند به عنوان ایستگاه نوآوری باشد، مناطق نزدیک دانشگاه شریف است که راه‎اندازی ایستگاه نوآوری شریف به صورت پایلوت یکی از اقدامات برای توسعه نوآوری محسوب می‎شود.
وی با بیان اینکه این ایستگاه قابل رشد و توسعه خواهد بود، گفت: در حال حاضر ۴۵۰ شرکت دانش‎بنیان محدوده دانشگاه شریف قرار دارند. از این رو می‎توان این محیط را، محیط نوآوری در محدوده دانشگاه شریف دانست؛ این می‎تواند بستر جدی برای تمام شرکت های اطراف این دانشگاه محسوب شود. وی افزود: ایستگاه نوآوری شریف ۴۰ هزار متر فضا برای استقرار استارت آپ‎ها و شرکت ها است تا بتوانند در مسیر فناوری حرکت کنند.
ستاری با بیان اینکه همچنین امروز کارخانه نوآوری افتتاح می‎شود، گفت: این کارخانه در حال توسعه و قرار بر این است که چنین کارخانه‎ای در سراسر شهر تهران افزایش یابد که توسعه آن بر اساس یک برنامه علمی پیش می رود.
وی تاکید کرد: راه اندازی کارخانه‎های نوآوری با سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود و قرار است شتاب دهنده‎های متعددی در این کارخانه ها توسعه پیدا کنند.
 
 مشکلات صادراتی 
ستاری همچنین در خصوص مشکلات صادرات محصولات دانش‎بنیان گفت: صادرات محصولات دانش‎بنیان خیلی پیچیده‎تر از صادرات محصولات سنتی است و عمدتا نیاز به استانداردهای خاصی دارد.
معاون علمی و فناوری افزود: معمولا شرکت های دانش‎بنیان با محیط‎هایی برای صادرات محصولات دانش‎بنیان آشنا نیستند از این رو در دو سال گذشته کریدور صادرات محصولات دانش‎بنیان را در معاونت علمی راه اندازی کردیم تا بتواند خدماتی به شرکت ها در راستای صادراتشان ارایه دهند.
وی تاکید کرد: امسال از لحاظ بودجه‎ای به کریدور صادرات توجه ویژه‎ای داشتیم.
ستاری در مورد میزان صادرات محصولات دانش‎بنیان سال گذشته گفت: ۴۰۰ میلیون دلار میزان صادرات محصولات در سال گذشته بوده است که این آمار به غیر از حوزه آی تی و آی سی تی است.
وی تاکید کرد: ما آمار دقیقی از میزان صادرات این دو حوزه نداریم زیرا آنها حالت گمرکی ندارند و نمی‎توانیم در مدت زمان مشخصی آماری از صادراتشان به دست آوریم.
ستاری با بیان اینکه شرکت های دانش‎بنیان دولتی نیستند، گفت: ساختار فکری آنها از بخش‎خصوصی جدا است. در واقع این شرکت ها علم را به مرحله تجاری‎سازی می‎رسانند.