تویوتا فرچونر و تغییرات آن در طول نسل‌های مختلف

همه ما در ایران با شنیدن نام تویوتا به یاد شاسی‎بلندهای تنومند و قدرتمند این برند می‎افتیم. چرا که معنای شاسی‎بلند را تویوتا با مدل پرادو خود به ایران آورد و توانست در ذهن مردم ایران تصویر واقعی قدرت خود را حک کند. این ذهنیت تا به امروز نیز ادامه داشته و هنوز هم مدل‌های مختلف تویوتا در ایران طرفدارارن بسیاری دارند. هر چند در سال 97 بسیاری از افراد با افزایش چند برابری قیمت خودروهای با کیفیت این برند دیگر توانایی خرید آن‌ها را ندارند. در میان انواع شاسی‎بلندهای تویوتا نام تویوتا فرچونر در ایران کمتر شنیده می‌شود. ریشه این ناشناختگی را می‌توان در محدودیت‌های وارداتی برای این خودرو یافت. تویوتا فرچونر تنها در نسل اول خود توانست به بازار ایران راه پیدا کند. به همین دلیل نیز با وجود دیگر اعضای خانواده خود مانند لندکروزر و پرادو نتوانست توجهات زیادی را در ایران به خود جذب کند.

اما آمارها از فروش تویوتا فرچونر در بازار جهانی چیز دیگری می‎گویند. این خودرو با پیشرفت‌هایی که در نسل‌های جدید خود داشت توانست به بازارهای آسیایی از جمله خاور میانه و کشورهای عربی حوزه خیلج فارس راه پیدا کند. علاوه بر این در کشورهای دیگر آسیایی مانند روسیه، هند، آرژانتین و فیلیپین نیز این خودرو فروش خوبی را تجربه کرد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به این شاسی بلند پرفروش اما ناشناخته در ایران و تغییرات آن را در طول نسل‌ها بررسی خواهیم کرد.

سال 2004 اولین تجربه حضور تویوتا فرچونر در بازار جهانی

تویوتا فرچونر برای اولین بار با همکاری تایلند ساخته شد و در نمایشگاه‌های همین کشور نیز به بازار جهانی معرفی شد. این خودرو در نسل اول خود بر روی پلتفرم تویوتا هایلوکس بنا شد و اشتراکات زیادی را در کابین و طراحی داخلی با این خودرو داشت. تویوتا فرچونر در نسل اول خود با 2 موتور بنزینی و 2 موتور دیزلی ارائه شد که همه آنها با یک گیربکس 5 سرعته دستی و یا یگ گیربکس 4 یا 5 سرعته اتوماتیک در ارتباط بودند.

تغییرات فیس لیفت 2008 تویوتا فرچونر

در سال 2008 تویوتا فرچونر یک فیس لیفت جدید را برای نسل اول خود تجربه کرد. در این فیس لیفت سپر و چراغ‌های پروژکتوری جلو طراحی مشابه تویوتا لندکروزر داشتند. در قسمت پشتی خودرو نیز چراغ‌های عقب مدرن‌تر شد. علاوه بر این به تکنولوژی‌های داخل کابین نیز اتصال توسط بلوتوث اضافه شد. صندلی راننده با تنظیم برقی، سیستم تهویه هوای سرد برای ردیف‌های دوم و سوم در کناره‌های کابین، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و نیروی کمکی ترمز از ویژگی‌های جدید اضافه شده در این فیس لیفت بود. هم چنین در سال 2008 این خودرو برای اولین بار به صورت 4 چرخ متحرک به بازار معرفی شد. با این تغییرات توانایی‌های آفرودی این خودرو افزایش پیدا کرد و در پی آن نیز خرید و فروش تویوتا فرچونر بیش از پیش شد.

تغییرات فیس لیفت 2011 تویوتا فرچونر

تویوتا فرچونر با فیس لیفت سنگین‌تری در سال 2011 در نمایشگاه‌های آسیایی رونمایی شد. این خودرو با ظاهری کاملاً جدید کشیده‌تر و کوتاه‌تر وارد بازار شد. نمای جلویی تویوتا فرچونر با طراحی کاملاً متفاوتی در قسمت‌های کاپوت، سپر، جلوپنجره؛ چراغ‌های جلو، مه شکن‌ها ظاهری بسیار متفاوت به این خودرو بخشیده بود. اما این تغییرات تنها به قسمت جلویی ختم نمی‌شود. بلکه نمای پشت این خودرو نیز با سپر و چراغ‌های عقب به روز تر بسیار جذاب‌تر به نظر می‌آمد. نمای جانبی با تغییر در رینگ‌ها، چراغ‌های LED و نیز آینه‌های جانبی این فیس لیفت را تکمیل می‌کرد. در داخل کابین نیز تغییراتی جزئی در طراحی کنسول میانی و فرمان دیده می‌شد. در فیس لیفت 2011 این خودرو به یک نازل توربو برای موتور دیزلی خود مجهز شد که گشتاور این موتور را تا 60 درصد افزایش و مصرف سوخت آن را نیز تا 30 درصد کاهش می داد.

سال 2015 زمانی برای رونمایی از نسل دوم تویوتا فرچونر

نسل دوم تویوتا فرچونر هم زمان با نسل جدید تویوتا هایلوکس رونمایی شد. این خودرو در نسل جدید خود از زبان طراحی مشابه با تویوتا کرولا بهره می‎برد. این طراحی شامل چراغ های جلو و دیلایت‎های ظریف‎تر بود. اما این بار تویوتا برای طراحی داخلی فرچونر برنامه ای کاملا متفاوت از هایلوکس و کرولا در سر داشت. این طراحی در واقع مختص خود فرچونر بود.

تویوتا فرچونر و هایلوکس هر دو در نسل جدید نیز یک شاسی و سیستم انتقال نیرو داشتند. برای نسل جدید تویوتا فرچونر از یک موتور 4 لیتری بنزینی با گیربکس به روز شده VVT بهره می برد. امکانات داخلی فرچونر نسل جدید شامل سیستم‎های ترمز ABS، و EBD، ایربگ های زانویی، دوربین پارک عقب، سنسور های همه جانبه، شیشه‎های برقی، فرمان تلسکوپی و بسیاری از تکنولوژی‎های مدرن دیگر بود. علاوه بر این تمام مدل‎های آن از ترمزهای دیسکی در نسل جدید بهره می بردند. این نسل از ایمنی بالاتری برخوردار بود و بنابراین در بازار جهانی خرید تویوتا فرچونر را با رکورد جدیدی مواجه کرد.

منبع :‌ ویرلن

نوشته تویوتا فرچونر و تغییرات آن در طول نسل‌های مختلف اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.