تیم رباتیک دختران افغان برنده جایزه کارآفرینی بزرگترین رویداد رباتیک اروپا شد

تیم رباتیک دختران افغان برنده جایزه کارآفرینی بزرگترین رویداد رباتیک اروپا شدند
یک تیم رباتیک متشکل از ۱۲ دختر افغان در یک رقابت معتبر اروپایی در تالین، پایتخت استونی، موفق به دریافت جایزه شدند. ایده پیروز آنها در این مسابقه ربات کوچکی است که با نیروی خورشیدی کار می‌کند.

این ربات کوچک می‌تواند به کشاورزان در امور کاشت و داشت محصولاتی مانند گندم کمک کند. سفارت‌ افعانستان در لندن و واشنگتن با انتشار پیام‌هایی در توئیتر، این موفقیت را به آنان تبریک گفتند.

سه عضو نوجوان این تیم رباتیک ۱۲ نفره، در پایان جشنواره روبوتکس (Robotex) موفق به دریافت جایزه “چالش کارآفرینی” (Entrepreneurial Challenge) شدند. جشنواره روبوتکس بزرگترین فستیوال روباتیک اروپا محسوب می‌شود که از ۲۴ تا ۲۶ نوامبر سال جاری در تالین استونی برگزار شد.

مهمترین چالش این جشنواره ساخت رباتی بود که بتواند راه حل مناسبی برای یک مشکل واقعی و جهان شمول ارائه کند به طوری که مشتریانی درصدد خرید آنها برآیند. سید طیب جواد سفر افغانستان می‌گوید:

آنها مثالی فوق‌العاده از استعداد جوانان افغان هستند که در برابر دید همگام به نمایش درآمد. جوانان افغان به حمایت و فرصت‌های مناسب برای تحصیل نیازمند هستند. نمی‌توان انکار کرد که امثال این جوانان آینده افغانستان را رقم خواهند زد.

ربات تیم دختران افغان، هارو (Harēv) نام داشت و در رقابت با هفت ربات دیگر موفق شد بیشترین تعداد رای را از حضار دریافت کنند.

در ماه جولای سال جاری ایالات متحده آمریکا ویزای سفر اعضای این تیم را برای شرکت در یک مسابقه رباتیک آکادمیک نپذیرفت. همین موضوع منجر شد، چهره‌ای جهانی از آنها شکل بگیرد. هر چند آنها همیشه می‌خواستند به دلیل فعالیت‌هایشان در حوزه رباتیک شناخته شوند و نه مسائل سیاسی.

در هر صورت پس از اعتراضات گسترده عمومی، ایالات متحده ناچار به اعطای ویزا به آنها شد. این تیم سه نفره در آن زمان در نخستین رقابت‌های جهانی رباتیک در واشنگتن با قرار گرفتن در رتبه ۱۱۴ ام (بالاتر از تیم‌های کشورهای آمریکا و انگلیس) موفق به دریافت مدال نقره و نیز مدال “موفقیت شجاعانه” شدند.

آنها جایزه نقدی جشنواره تالین استونی را دریافت کردند. همچنین طبق گفته سفارت‌خانه افغانستان در لندن، این تیم سه نفره مجاز به شرکت در یک رویداد رباتیک بزرگ‌تر در ماه مه سال آینده در آمریکا شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:  سوفیا؛ رباتی که شهروند عربستان شد!

.

منبع: reuters

مطلب تیم رباتیک دختران افغان برنده جایزه کارآفرینی بزرگترین رویداد رباتیک اروپا شد برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.