تیم کوک در پاسخ به شکایات توسعه‌دهندگان: اپل ماهیت انحصاری ندارد!

دیروز اعلام شد که 4 شرکت فنی ایالات‌متحده احتمالا به‌دلیل نقض قوانین از سوی کمیته ارتباطات فدرال و وزارت دادگستری آمریکا تحت پیگرد قرار می‌گیرند. نشریه Monday’s report اعلام می‌کند که در ابتدا شرکت‌های آمازون و فیس‌بوک و سپس کمپانی‌های اپل و گوگل مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. به گفته نشریه رویترز، تیم کوک؛ مدیرعامل اپل تصور می‌کند که بررسی موشکافانه فعالیت‌های اپل از سوی دولت آمریکا اقدامی عادلانه است؛ اما وی می‌گوید که این کمپانی یک کالای انحصاری نیست. تیم کوک در جریان یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه CBS اعلام کرد که اپل کنترل 30 تا 35 درصد بازار اسمارت‌فون ایالات‌متحده را در دست دارد؛ با این‌حال این کمپانی چندان بزرگ نیست و تجزیه آن از سوی دولت نیز ضرورتی ندارد.

کوک به پرسشی در خصوص اظهارات الیزابت وارن؛ نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیرامون ضرورت تجزیه بی قیدوشرط اپ استور توسط اپل با توجه به مجوز فروشگاه Walmart برای عرضه برندهای بومی با قیمتی ارزان‌تر پاسخ داد. این مدیراجرایی کماکان اعلام کرد: “با توجه به اندازه اپل تصور می‌کنم که تحقیق و تفحص اقدامی عادلانه است. من معتقدم که فعالیت ما بایستی مورد ارزیابی قرار گیرد. من تصور می‌کنم که هیچ فرد منطقی در خصوص ماهیت انحصاری اپل به جمع‌بندی نخواهد رسید.”

به‌دنبال کاهش 30 درصدی درآمد اپ استور و شکایت اسپاتیفای مبنی بر تلاش اپل برای وادار نمودن مشترکین خود جهت ایجاد حساب کاربری شخصی در سرویس پخش اپل موزیک، فعالیت‌های کمپانی در اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفته است. اسپاتیفای جهت حفظ حاشیه سودآوری، قیمت خدمات خود در اپ استور را افزایش داد. این اقدام بدان معناست که برنامه اسپاتیفای با قیمت‌گذاری بالاتر نسبت به اپلیکیشن iOS اپل موزیک در اپ استور عرضه می‌شود. به‌طور معمول هزینه اشتراک اسپاتیفای با قیمت‌گذاری اپل موزیک کاملا یکسان است. ماه گذشته دیوان عالی ایالات‌متحده دستور داد که کاربران iOS می‌توانند از اپل به‌دلیل عملکرد شبه‌انحصاری و دریافت 30 درصد درآمد ناشی از اپلیکیشن‌ها در اپ استور شکایت کنند. شاکیان مراجعه‌کننده به دادگاه عالی ادعا می‌کنند که اپل امکان سایدلود اپلیکیشن‌ها را در اختیار کاربران قرار نمی‌د‌هد و آن‌ها به‌دلیل اعمال هزینه‌ای موسوم به مالیات 30 درصدی اپل ناچار به پرداخت مبلغ بیش‌تری هستند.

صف‌کشی اسپاتیفای و نت‌فلیکس در مقابل سیاست دریافت مالیات توسط اپل

نشریه رویترز در رابطه با توسعه‌دهندگان گزارش می‌دهد که 2 توسعه‌دهنده برنامه بنا بر دلایل متعدد به‌دنبال طرح شکایت از اپل هستند. به‌عنوان مثال اپل نصب اپلیکیشن‌های iOS را صرفا از طریق اپ استور امکان‌پذیر نموده است. دادگاه ادعا می‌کند که اپل با انجام چنین اقدامی یک رویکرد ضد رقابتی هدایت شده را در پیش گرفته است. 2 توسعه‌دهنده با اسامی Donald R.Cameron و Illinois Pure Sweet Basketball پیرامون اخذ 30 درصدی درآمد توسط اپل و سیاست  اجباری قیمت‌گذاری برنامه‌ها با ارقام منتهی به 99 سنت اقامه دعوی نموده‌اند. از سوی دیگر فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی گوگل موسوم به پلی استور نیز قوانین مشابهی دارد. گوگل 30 درصد درآمد ناشی از خرید اپلیکیشن‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای را به‌عنوان هزینه توزیع دریافت می‌کند. با این‌حال اندروید امکان سایدلود اپلیکیشنها و دور زدن پلی استور را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این اقدام همانند آن است که یک خرده‌فروشی انحصاری به‌صورت تصنعی مبلغ بسیار ناچیزی از کل قیمت فروش را در اختیار تامین‌کنندگان خود قرار دهد. در هر 2 مورد، یک بازار رقابتی به درآمدزایی مناسبتر در آینده، قیمت‌گذاری بهتر و سودآوری عادلانه‌تر برای توسعه‌دهندگان محصولات دیجیتالی منجر خواهد شد. – شکایت توسعه‌دهندگان علیه اپل

اپل در پاسخ به این شکایت اعلام می‌کند که صرف‌نظر از رقابت یا عدم رقابت کمپانی با یک توسعه‌دهنده خاص، اپل سیاست‌های اپ استوری خود را به‌صورت کاملا بی‌طرفانه برای کلیه افراد اجرا خواهد کرد. این کمپانی خاطرنشان می‌کند که برخی از رقبای کمپانی نظیر مایکروسافت با ارائه اپلیکیشن‌های خود در اپ استور عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان داده‌اند. اپل ادعا می‌کند که 84 درصد اپلیکیشن‌های منتشر شده در اپ استور رایگان هستند و از زمان راه‌اندازی این فروشگاه در روز 10 جولای سال 2008، کمپانی در مجموع 120 میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان پرداخت نموده است.

نت‌فلیکس نیز در کنار اسپاتیفای به مقابله با سیاست مالیاتی اپل برخاسته است. این سرویس پخش ویدیویی دیگر به مشترکین جدید خود اجازه نخواهد داد تا از طریق اپلیکیشن iOS در این سرویس ثبت‌نام نمایند. سال گذشته کمپانی به درآمد 853 میلیون دلاری از اپ استور دست یافت. از زمان بازگشایی فروشگاه، نت‌فلیکس به درآمد 1.5 میلیارد دلاری از فهرست خود دست یافته است. این پدیده بدان معناست که مبلغ کسر شده توسط اپل بالغ بر 450 میلیون دلار بوده است.

نوشته تیم کوک در پاسخ به شکایات توسعه‌دهندگان: اپل ماهیت انحصاری ندارد! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.