تیم کوک: سیستم‌های پرداخت متفرقه موجب تضعیف جایگاه اپ استور نزد کاربران خواهند شد

تیم کوک؛ مدیرعامل شرکت اپل در جریان مصاحبه اخیر خود با وبسایت Toronto Star پیرامون موضوعات مختلفی از شفافیت ردیابی کاربران توسط اپلیکیشن‌ها گرفته تا نبرد حقوقی اپل با Epic Games؛ کمپانی توسعه‌دهنده بازی فورتنایت بر سر سیاست‌های فروشگاه اپ استور صحبت کرد.

تیم کوک در اظهاراتی جالب‌توجه ادعا کرد که درخواست Epic Games از اپل برای صدور مجوز ارائه سیستم‌های پرداخت اختصاصی درون‌برنامه‌ای توسط توسعه‌دهندگان موجب تضعیف جایگاه اپ استور در میان کاربران شده و آ‌ن‌را به یک بازارچه درجه دوم تبدیل خواهد کرد.

اصلی‌ترین درخواست شرکت Epic از اپل این است که توسعه‌دهندگان قادر به ارائه اطلاعات پرداخت اختصاصی خود باشند. اما این پدیده می‌تواند اپ استور را به یک بازارچه دست دوم تبدیل نماید؛ موضوعی که یقینا موجب کاهش سطح اطمینان کاربران به این فروشگاه خواهد شد. حجم ورود کاربران به چنین بازاری به میزان قابل‌توجهی کمتر خواهد بود. این پدیده نهایتا به زیان کاربران تمام خواهد شد؛ زیرا آن‌ها امکان بهره‌مندی از نوآوری را از دست خواهند داد. درخواست فوق توسط 4 توسعه‌دهنده مختلف مطرح شده است. بعلاوه این پدیده موجب انزوای هرچه بیش‌تر توسعه‌دهندگان می‌شود؛ زیرا آن‌ها برای فروش محصولات خود به مخاطبان زیادی دسترسی ندارند. بنابراین در چنین شرایطی هیچ یک از طرفین پیروز نخواهند شد.

دستورالعمل‌ها و ضوابط فروشگاه اپ استور اپلیکیشن‌ها را به استفاده از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل ملزم می‌کنند. بنابراین استفاده از سیستم‌های پرداخت مستقیم ممنوع خواهد بود. آقای کوک گفت که وی اطمینان دارد اپل در صورت اعلام واقعیت‌ها به‌صورت روشن در دادخواست حقوقی خود علیه Epic Games پیروز خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها جلسه دادرسی دادگاه ایالات‌متحده در روز 3 مه (13 اردیبهشت ماه) در دادگاه فدرال ایالت کارولینای شمالی آغاز می‌شود.

همچنین تیم کوک در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که شرکت اپل هر هفته حدودا 100 هزار عنوان برنامه را مورد بررسی قرار داده و حدودا 40 هزار مورد از آن‌ها را رد می‌کند. وی ادعا کرد که به لطف وجود اپ استور اکنون کاربران به فضایی ایمن و قابل‌اعتماد برای کشف اپلیکیشن‌های مختلف دسترسی دارند.

همزمان با مصاحبه تیم کوک با وبسایت Toronto Star شرکت اپل نیز ضمن انتشار یک بیانیه مطبوعاتی از موفقیت اپ استور در کشور کانادا خبر داد. غول کوپرتینویی در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط وبسایت iPhone in Canada اعلام کرد که اکنون اپ استور از بالغ بر 243 هزار موقعیت شغلی در کانادا پشتیبانی نموده و توسعه‌دهندگان فعال در سراسر این کشور نیز از زمان تاسیس فروشگاه اپ استور در سال 2008 مجموعا بیش از 2 میلیارد دلار کانادا درآمدزایی داشته‌اند.

نوشته تیم کوک: سیستم‌های پرداخت متفرقه موجب تضعیف جایگاه اپ استور نزد کاربران خواهند شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.