ثبت‌نام ۲ هزار ۸۳۷ سرویس آنلاین در دوازدهمین جشنواره وب و موبایل

دوازدهمین دوره جشنواره «وب و موبایل» پس از برگزاری در هفت شهر و پایان داوری آثار ثبتنام شده، حالا به خط پایان خود رسیده و به بهانه برگزاری اختتامییه این دور از جشنواره، در نشست خبری برگزار کنندگان این جشنواره ضمن اعلام آمارهایی از وضعیت حاضران و داوری پاسخگوی خبرنگاران بودند. در این نشست خبری اعلام شد که در دوازدهمین دور جشنواره وب و موبایل ایران ۲هزار ۸۳۷ اثر ثبت‌نام کرده‌اند که در نهایت از بین این تعداد تنها ۲ هزار و ۱۳۱ اثر دارای استانداردهای لازم برای شرکت در جشنواره تشخیص داده شده‌اند. از سمت دیگر در این نشست اعلام شد که اختتامیه جشنواره هیچ مقام حاکمیتی به عنوان سخنران و پنلیست حضور نخواهد داشت.
 
در ابتدای نشست «شایان شلیله» یکی بنیان‌گذاران جشنواره وب و موبایل اعلام کرد که هدف آنها از برگزاری چنین جشنواره‌ای ایجاد یک پل ارتباطی بین فعالان اکوسیستم و پیوند نسل قدیم و نسل جدید حوزه کارآفرینی بوده است. او در این مورد گفت: «با برگزاری این جشنواره تلاش می‌کنیم تا به دیدن استارت‌آپ‌های تازه کار کمک شود تا جلب اعتماد عمومی داشته باشند.» براساس اظهارات او در دوازده سال گذشته ۲۱ هزار و ۵۱۳ وب‌سایت و ۷ هزار ۴۱۲ اپلیکیشن در جشنواره وب و موبایل ایران مشارکت داشته‌اند. او با اشاره به این آمار در مورد وضعیت شرکت‌کنندگان در دوازدهمین دور جشنواره وب و موبایل توضیح داد: «امسال ۲ هزار ۸۳۸ اثر ثبت‌نامی داشتیم که کمیته ثبت آرار ۲ هزار ۱۳۱ اثر را دارای استانداردهای لازم برای شرکت در جشنواره تشخص داد. از سوی دیگر از این تعداد هزار و ۹۰۲ اثر وب‌سایت و ۴۵۲ اثر اپلیکیشن بوده‌اند.»
 
شلیله همچنین در مورد فرایندهای داوری این آثار و رای‌های ثبت شده هم گفت: «در مرحله اول داوری ۲ هزار ۶۹۱ نفر نزدیک به ۲۰۹هزار و ۱۸۲ رای ثبت کردند. در رای‌گیری مردمی این دوره از جشنواره نیز ۳۸۵ هزار و ۳۰۲ رای تا امروز توسط مردم ثبت شده است. همچنین تاکنون حدود ۹۲ هزار رای در مرحله نهایی داوری این دور جشنواره ثبت شده است.» براساس اظهارات او شورای داوری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران ۲۸ داور داشته که در نشست دو روزه داوران ۲۱ داور شرکت کردند.
 
 
شلیله در پاسخ به سوالی در مورد انتقادهای مطرح شده در مورد داوری‌ها و اینکه آیا این انتقاد‌ها باعث تغییر روند انتخاب‌های این دور از جشنواره شده یا خیر گفت: «برای داوری از افراد با تجربه‌ای که در حوزه‌های مختلف مانند رسانه یا ادبیات فعالیت داشتند دعوت کردیم. امسال حدود چهار نفر از اعضای شورای داوری تصمیم گرفتند که در جشنواره شرکت نکنند. با توجه به تمام اینها سعی شد شورای داوری از کسانی تشکیل شود که هشت سال تجربه کاری تخصصی در این زمینه را داشته‌اند.» او با اشاره به انتقادهایی مربوط به اینکه چرا داوران، خود آثاری در جشنواره داشتهاند افزود: «ما نباید تنها بخاطر یک رای، داوری را از گذاشتن اثر خود در آثار ثبت نامی محروم کنیم، چرا که یک اثر نتیجهی کاری گروهی و تیمی است و به این شکل حق فعالیت یک تیمی از بین برود شود. از سویی دیگر با حذف برخی از داوران به واقع جشنواره از داورانی با سابقه و خبره در این زمینه محروم خواهد شد.» آنطور که شلیله می‌گوید در دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران ۵۱ تندیس به وب‌سایت‌ها، ۳۴ تندیس به اپلیکیشن‌ها و ۱۸ تندیس به گروه‌های ویژه اهدا خواهد شد. همچنین براساس او در این دوره جشنواره بیشترین مشارکت ۲۶۳ اثر در گروه فروشگاه‌های تخصصی و کمترین مشارکت در گروه نیازمندی‌های شهر و استان‌ها بوده است.
 
ایران فقط تهران نیست
این دور از جشنواره وب و موبایل نسبت به دوره‌های گذشته خود با یک تفاوت اساسی همراه بود و آن اینکه برگزاری جشنواره تنها محدود به تهران نشد و در ۷ شهر دیگر کشور نیز برگزار شد. «میلاد احرام پوش» یکی دیگر از بنیانگذاران جشنواره وب و موبایل  از مسئولیت‌های اجتماعی این جشنواره و تلاش برای تحقق شعار «ایران فقط تهران نیست» سخن گفت و خاطر نشان کرد: «حضور ما در هفت شهر و بررسی چالش ها و فرصت‌های شهرهای دیگر ایران یکی از مسئولیت‌های اجتماعی مهم جشنواره بود.»
 
در همین زمینه «رضاالفت نسب»، دبیر جشنواره وب و موبایل  هم با تایید این موضوع که برگزاری جشنواره در هفت شهر کار ساده‌ای نبوده، از شهرهای تبریز، کرمان، اهواز، بندرعباس به عنوان چهار شهر تایید شده برای جشنواره‌ی سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: « اینکه ما تنها در تهران متمرکز نباشیم و تجربیات کارآزموده‌ترین کسب‌وکارهای آنلاین را با شهرهای دیگر ایران به اشتراک بگذاریم عملی‌ترین شکل تحقق شعار «ایران فقط تهران نیست» است.»
 
براساس اعلام او در سال ۹۸ بخش استانی جشنواره وب و موبایل ایران به نام هفت‌شهر در اصفهان، مشهد، رشت، قزوین، شیراز، یزد و بابلسر برگزار شد که در مجموع حدود ۲هزار نفر در این ۷ رویداد شرکت کردند.  الفت نسب همچنین به دیگر فعالیت‌های جشنواره وب و موبایل در راستای مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «در دوره یازدهم جشنواره وب و موبایل ایران با مشارکت فعالان اکوسیستم استارت‌آپی، مدرسه‌ای را در «شیرآباد» استان سیستان و بلوچستان تکمیل کردیم. جشنواره وب و‌ موبایل ایران امسال به کمک فعالان اکوسیستم استارتاپی در روستای سرباز در استان سیستان و بلوچستان یک‌مدرسه خواهد ساخت.» همچنین دبیر اجرایی جشنواره وب و موبایل ایران در رابطه با حضور مقامات دولتی و حاکمیتی در اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران اعلام کرد که مقامات صرفا برای حضور، بازدید از جشنواره و گوش دادن به صحبت‌های‌فعالان اکوسیستم استارتاپی دعوت می‌شوند و سخنرانی در اختتامیه جشنواره نخواهند داشت.
 
اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه در پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود.