جلالی: وزارت ارتباطات نقش مهمی در امنیت فضای سایبری دارد

 

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اینکه امورات زندگی مردم در فضای سایبری انجام می شود، تاکید کرد: امنیت و دفاع در حوزه سایبری باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
 
سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور در همایش پدافند غیر عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ما اکنون شاهد دور جدید تهدیدها هستیم، گفت: با تقویت بخش دفاعی و نظامی کشور و ایجاد بازدارندگی مناسب در این حوزه، دشمن رویکردهای خود را به سمت تهدیدات غیرنظامی جدید و پیچیده تر تغییر داده است.
وی جنگ اقتصادی را یکی از رویکردهای د شمن در این حوزه عنوان کرد و افزود: جنگ اقتصادی امروز پیچیده تر از گذشته شده است و دشمن از همه مولفه ها، قدرت ها و ابزارهای بین المللی، اطلاعاتی، مالی و پولی برای فشار به اقتصاد کشور استفاده می کند.
 
جلالی تهدیدات سایبری را یکی دیگر از تهدیدات غیر نظامی دشمن بیان کرد و گفت: در این حوزه با طیفی از تهدیدات مواجه هستیم که بستر آن فضای سایبری، فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی است که ضرورت یک دفاع جامع با هماهنگی تمام بخش ها در این حوزه احساس می شود.
 
رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور با  اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم وقوع جنگ و انجام مذاکرات با آمریکا در این شرایط، تصریح کرد: مقام معظم رهبری با توجه به اینکه مباحثی درباره کنارگذاشتن دولت و یا ایجاد سازوکاری در کنار دولت مطرح بود، از دولت مشروع و قانونی کشور که پشتوانه رای مردم را دارد حمایت کردند و از همه خواستند در این شرایط با یک مقاومت ملی در برابر تهدیدها قرار بگیریم.
 
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر سه فرآیند بزرگ در حال شکل گیری است، افزود: اینترنت اشیا یکی از این فرآیندها است که سرمایه های کشور را از ماهیت فیزیکی به سایبری یا سایبری، فیزیکی تغییر می دهد و به لحاظ شناخت نوع دارایی و مدیریت و تهدیدها و فرصت ها دچار تحول اساسی و جدی می شود.
 
جلالی توسعه شبکه های اجتماعی را یکی دیگر از این فرایندها عنوان کرد و گفت: در شبکه های اجتماعی تمرکز مجموعه ای از نیازهای مردم در حوزه فرهنگی، اطلاعاتی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، اشتغال، بانکی و ارزی وجود دارد و با توجه به اینکه در این فرآیند نظام کنترلی و مقررات نویسی در درون سیستم و ذات آن وجود دارد، قابلیت کنترل گریزی از دولت ها و حاکمیت ها یا کاهش اثرگذاری دولت ها رادر این فرآیندها شاهد هستیم و این موضوع ساختارهای مدیریتی، دفاعی، اقتصادی و پولی و مالی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
 
وی به هوشمندی به عنوان فرآیند دیگری در این حوزه اشاره کرد که در حال وقوع است و در ادامه افزود: هوشمندی در ترکیب قابلیت های فناوری اطلاعات و قابلیت های فیزیکی توانایی دارند که در این فرآیند به حداکثر بهره برداری  برسند.
 
رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور با تاکید به اینکه کشور ما با شیب تندی به سمت هوشمند سازی و تبدیل دارایی ها حرکت می کند، گفت: ارتباط اجزای سیستم، سیستمی شدن دارایی های فیزیکی، برنامه ریزی منطقی و کنترل از راه دور از مزیت های این هوشمند سازی که از فناوری اطلاعات به قابلیت های فیزیکی اضافه می شود.
 
وی درباره تهدیدات این حوزه نیز افزود: امکان دسترسی از بیرون توسط دشمنان وجود دارد و امکان کنترل از راه دور یکی از همین تهدیدها است.
 
جلالی با اشاره به اینکه ما هم اکنون در مقابل سیلی از هوشمند سازی قرارداریم، گفت: به طور مثال در خانه هوشمند و یا شهر هوشمند، نوع مدیریت شهری، شهروندان و زیرساخت های شهری تحت تاثیر قرار می گیرند و نیاز به تعریف رگولاتوری در این حوزه داریم و درغیر این صورت بعد از هوشمند سازی در زیرساخت های شهری با ویژگی های کنترل گریزی که دارد مشکلاتی ایجاد می شود.
 
وی با اشاره به اینکه این چالش ها، چالش های جهانی است، افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه وظایف سنگینی دارد و تمام زیرساخت های این خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را باید فراهم کند به همین دلیل نقش متفاوتی در این حوزه بر عهده این وزارتخانه است.
 
رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور با تاکید به اینکه میزان وابستگی زیرساخت های کشور به فضای سایبری باید در حد قابل قبول باشد، گفت: در حال حاضر 95 درصد اسکناس به صورت سایبری و 5 درصد به صورت فیزیکی در کشور وجود دارد که این موضوع نشان می دهد باید بتوانیم در فضای سایبری از این دارایی ها حفاظت کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه باید در حوزه حفاظت سه لایه ایمنی، امنیت و دفاع با هم هماهنگ باشند، افزود: امنیت و دفاع در حوزه سایبری به دلیل اینکه با امورات زندگی مردم وابسته است باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
 
جلالی به برگزاری رزمایش هایی در حوزه سایبری با همکاری وزارت ارتباطات و مراکز دیگر این حوزه در دو ماه گذشته اشاره کرد و گفت: این رزمایش ها نتایج خوبی داشته و با رفع نواقص در آینده نیز ادامه می یابد.