جنگ تجاری چین و آمریکا به داخل خاک آمریکا هم کشیده شد!

جنگ تجاری چین و آمریکا گرچه در ظاهر فروکش کرده اما آن‌طور که از شواهد پیداست این موضوع به این زودی‌ها تمام نخواهد شد. حالا این نزاع به داخل خود آمریکا هم کشیده شده است.

براساس مطلبی که در سایت خبری رویترز منتشر گردیده، پرزیدنت ترامپ گفته است که اپل خواسته او مبنی بر باز کردن یک کارخانه آمریکایی در تگزاس را قبول خواهد کرد. این توضیحات رییس جمهور، مربوط به همان روزی می‌شود که او با انتشار متنی در توییتر گفته بود که اپل را در مورد وارد کردن قطعات مک پرو از چین، مشمول معافیت‌هایی گمرکی نخواهد کرد. ترامپ همچنین در ادامه همان توییت خاطرنشان کرده بود اگر اپل، مک پرو را در آمریکا بسازد با اعمال تعرفه‌‌ها بر روی آن مواجه نخواهد شد.

درست است که اپل محصولات خود را در آمریکا طراحی می‌کند، اما بسیاری از آنها در داخل چین ساخته می‌شوند. گرچه جنگ تجاری بین چین و آمریکا تا حدودی فروکش کرده است اما تعرفه‌‌های گمرکی‌ که قبلا اعلام گردیده بودند همچنان به قوت خود باقی هستند.

شاید به خاطر بیاورید که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷، ترامپ اعلام کرد که تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، به او گفته است که شرکت در حال ساخت سه کارخانه بزرگ و زیبا در آمریکاست. اما مشکل این بود که حرف ترامپ اصلا صحت نداشته است. اپل هرگونه گفتگویی را با رییس جمهور انکار کرد و گفت که شرکت قطعا طرح و برنامه‌ای برای ساخت هیچ کارخانه‌ای در داخل آمریکا ندارد.

ترامپ همیشه یک رابطه عشق و نفرتی با اپل داشته است. به‌عنوان مثال، او اپل را در ماه فوریه سال ۲۰۱۶ بایکوت کرد. ماجرا از این قرار بود که اپل در آن روزها حکم یک دادگاه ایالتی مبنی بر آن‌لاک کردن گوشی آیفون 5c شخصی به نام Syed Farook که در سن برناردینو دست به تیراندازی زده بود را رد می‌کند. گویا انجام آن کار مستلزم این بوده است که شرکت یک سیستم‌عامل ویژه‌ای را برای دولت طراحی نماید. اپل می‌ترسید که نرم‌افزار مذکور، به دست افراد نااهل بیافتد و همه گوشی‌های آیفون در معرض خطر هک شدن قرار بگیرند. به همین خاطر، ترامپ تهدید به استفاده نکردن از گوشی آیفون خودش کرد و گفت تا زمانی که اپل اطلاعات مذکور را به اف‌بی‌آی ندهد، از یکی از هندست‌های سامسونگ استفاده خواهد کرد. یکی از مدیران اجرایی اپل این‌طور پاسخ داده بود که اعلام ترامپ برای بایکوت کردن اپل، این شرکت را در موقعیتی قرار می‌دهد تا در کنار افراد خوبی که او از آنها انتقاد کرده است، بایستد.

تعرفه‌ها، مالیات‌هایی هستند که توسط شرکت‌ها پرداخت می‌شوند و در بسیاری از موارد، بار آن به دوش مشتریان منتقل می‌شود.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸، نیویورک‌ تایمز گزارش داد که ترامپ به تیم کوک قول داده است که گوشی‌های آیفون مشمول هیچ تعرفه‌ای نخواهند شد. پیتر ناوارو (Peter Navarro)، اقتصاددان و مشاور ترامپ، چنین قولی از طرف ترامپ را انکار کرد. گرچه هنوز تعرفه‌های گمرکی شامل مهمترین محصول اپل یعنی آیفون نشده‌اند، اما اگر جنگ تجاری کنونی بین چین و آمریکا متوقف نشود، گفته می‌شود دسته بعدی محصولات وارداتی از چین که مالیات ورود به آمریکا پرداخت خواهند کرد، اسمارتفون‌هایی مانند آیفون خواهند بود. براساس گفته‌های Katy Huberty، تحلیلگر موسسه مورگان استنلی، تعرفه‌ها می‌توانند ۱۶۰ دلار به قیمت آیفون XR اضافه کنند. اعمال تعرفه‌ها، قیمت خرده‌فروشی مدل ۶۴ گیگابایتی آن را از ۷۴۹ دلار به ۹۰۹ دلار افزایش خواهد داد. ماه گذشته، اپل سعی کرد به رییس جمهور هشدار بدهد که بستن تعرفه‌ها بر روی گوشی‌های آیفون می‌تواند به اقتصاد آمریکا ضربه بزند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعرفه‌ها در واقع نوعی مالیات‌ واردات هستند که توسط مشتریان پرداخت می‌شوند. در ماه مه امسال، پرزیدنت ترامپ توییت کرد که تعرفه‌‌هایی که در حال‌حاضر توسط چین به آمریکا پرداخت می‌شود، ۲۵ درصد کل ارزش کالاها و سرویس‌های وارداتی از آن کشور است و این پول هنگفت، مستقیما به خزانه‌داری آمریکا می‌رود. اما نکته اینجاست که یا ترامپ نمی‌داند که تعرفه‌ها چگونه کار می‌کنند یا اینکه او تعمدا می‌خواسته مردم آمریکا را گمراه کند. چین، حتی یک سِنت هم بابت تعرفه‌ها به دولت آمریکا نمی‌دهد. بلکه آن تعرفه‌ها در واقع مالیات‌هایی هستند که توسط شرکت‌های آمریکایی پرداخت می‌شوند که این کمپانی‌ها هم به‌نوبه خود با افزایش قیمت محصولات‌شان، آنها را به دوش مردم منتقل می‌کنند. اپل، در مورد تعرفه‌هایی که بر روی تعدادی از دستگاه‌های آیفون و آی‌پد اعمال شده، از اعتبار خودش صرف کرده تا قیمت آنها را برای مشتریان ثابت نگه دارد. این کار باعث می‌شود که حاشیه سود این محصولات کاهش یابد. بنابراین، اگر تعرفه‌ای بر روی آیفون بسته می‌شود، دو حالت بیشتر وجود ندارد: یا اپل از این کار ضربه خواهد خورد یا اینکه مشتریان آمریکایی مجبور به پرداخت قیمت‌های بالا برای آن خواهند شد.

جنگ تجاری چین و آمریکا

با همه این تفاسیر، نباید منتظر اعلام خبر ساخت یک کارخانه جدید در تگزاس از طرف شرکت اپل بود. البته شاید بتوان آن را در کنار سه کارخانه‌ وجود نداشته‌ای پیدا کرد که دو سال پیش ترامپ درباره آنها گفته بود اپل تصمیم به ساخت‌‌شان دارد.

نوشته جنگ تجاری چین و آمریکا به داخل خاک آمریکا هم کشیده شد! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.