جنگ وزارت ارتباطات با مزاحمین پیامکی؛ ۱۳۴ هزار سیم کارت مسدود شد

حدود دو سالی است که با مسدود شدن امکان ارسال پیامک از سر شماره‌های تبلیغاتی، استفاده از سیم کارت‌های شخصی برای ارسال این پیامک‌ها افزایش یافته و با توجه به شکایات مختلف از سوی مردم، وزارت ارتباطات عزم خود را برای برخورد با این مزاحمین جزم کرده است. در همین راستا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خبر از مسدود کردن 134 هزار سیم کارت دیگر داده است.

به گزارش آی‌تی‌رسان، شاید کمتر روزی باشد که کاربران ایرانی از ارسال پیامک‌های عجیب و غریب تبلیغاتی گلایه نکنند و البته در این بین، خلاقیت‌های خارق‌العاده مزاحمین نیز جالب توجه است و هر روز از یک شگرد جدید برای ارسال این تبلیغات استفاده می‌کنند! این گلایه‌ها در حالی است که سازمان تنظیم مقررات خبر از مسدود شدن 134 هزار سیم کارت می‌دهد و طبیعتا با توجه به این حجم از اقدامات، بایستی شاهد کاهش این تبلیغات باشیم ولی عزم مزاحمین برای ادامه فعالیتشان موثرتر از اراده سازمان تنظیم مقررات بوده است!

آمارهای رگولاتوری نشان می‌دهد که ماهانه چیزی بالغ بر 3 هزار سیم کارت به این لیست افزوده می‌شوند و مشخص نیست که سیم کارت‌های بی نام و نشان مذکور چگونه فعال می‌شوند و از چه طریقی مورد معامله قرار می‌گیرند! مشکل اصلی به گفته کارشناسان عدم وجود نظارت کافی و صد البته سهل‌انگاری در واگذاری سیم کارت‌هایی است که طبیعتا باید با سخت‌گیری‌های حداقلی انجام شده و از اقدامات این چنینی جلوگیری نماید.

پیامک

سازمان تنظیم مقررات مدعی است که از هوش مصنوعی برای تشخیص سیم کارت‌های مذکور استفاده می‌کند ولی اطلاعات ما نشان می‌دهد که ارسال حجم انبوهی از پیامک‌ها و عدم فعال‌بودن بسیاری از سرویس‌های دیگر، تنها راه تشخیص این سازمان بوده و بدیهی است که بسیاری از فعالان این حوزه، با تشخیص این موضوع، راه‌های پیشگیری از مسدود شدن را در پیش می‌گیرند!

نظرسنجی‌ها از مردم نشان می‌دهد که حدود 55 درصد از مردم معتقد به کاهش دریافت پیامک‌های تبلیغاتی هستند ولی باقیمانده افراد از حجم بالای پیامک‌های تبلیغاتی شکایت دارند. از جمله راهکارهای ارائه شده توسط وزارت ارتباطات، استفاده از کد دستوری ستاره هشتصد مربع (#۸۰۰*) است که مردم می‌توانند علاوه بر ثبت درخواست عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، گزارشات خود را در مورد شماره‌های شخصی تبلیغاتی ارسال نمایند.

طبق گزارش رگولاتوری چیزی بالغ بر 30 میلیون نفر از مشترکین تلفن همراه، درخواست خود را برای قطع ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ثبت کرده‌اند و در لیست سیاه اپراتورهای کشور قرار گرفته‌اند.

نوشته جنگ وزارت ارتباطات با مزاحمین پیامکی؛ 134 هزار سیم کارت مسدود شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.