جهرمی: ارز دیجیتال راه دور زدن تحریم نیست، هم تهدید است هم فرصت

وزیر ارتباطات با بیان این که ارز دیجیتال راه دور زدن تحریم نیست گفت: البته تولید بیت کوین برای کشور هم می‌تواند فرصت باشد و هم می‌تواند تهدید.
 
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران، درباره تولید ارزهای دیجیتال و اینکه آیا بیت کوین می‌تواند در دور زدن تحریم کمک کننده باشد گفت: در معاملات کلان و در نیازهای اساسی کشور ارزهای دیجیتال نمی‌توانند نقشی را ایفا کنند و نمی‌تواند ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها باشد.
 
وی ادامه داد: چون مبدأ و مقصد باید یک تراکنش مالی داشته باشند و در صورت‌های مالی آنها ثبت می‌شود و آنهایی که به‌واسطه تحریم‌های یک جانبه دولت آمریکا، فشار را بر ایران گذاشته‌اند و با هر کسی که با آنها کار کند به آنها فشار می‌آورند، کانال نقل و انتقال پول ندارند.
 
وی ادامه داد: طبیعتاً در بسیاری از موارد در بانک‌های تحریم شده استفاده می‌شد. مانند بسیاری از شرکت‌های چینی که از بانک‌های کونلون استفاده می‌کردند. بعد که کونلون تحریم شده است و همچنان این شرایط ادامه دارد و ممکن است آنها ارتباطشان را قطع کرده باشند و هیچ استنادی به کانال بانکی ندارند.
 
جهرمی بیان کرد: در معاملات کلان، ارزهای دیجیتال مؤثر نیستند. شاید در معاملات خرد و نقل و انتقالات شخصی مؤثر باشند. منفظی برای تبادلات کوچک است.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا نظارتی وجود دارد افزود: زمانی که بلاک چین می‌آید، نظارت را به هم می‌ریزد و دیگر هیچ بانک مرکزی بر ارزهای دیجیتالی نظارت نمی‌کند. مکانیزم ضد پول‌شویی که در دنیا وجود دارد، در کشور ما هم دستورالعملی در مجموعه مبارزه با پول‌شویی دارد. این دستورالعمل قابل اعمال نیست چرا که نظارتی ندارد.
 
جهرمی اظهار داشت: اینکه کسی کلاه‌برداری کند و دزدی کند به راحتی می‌تواند پول را منتقل کند، کانال‌های تبادل مالی که قابل پایش هستند می‌تواند کور کند.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا برای شبکه برق کشور استخراج بیت کوین مضر است؟ گفت: تولید بیت کوین برای کشور هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. جنس عملیات استخراج ارزهای دیجیتال جنس صادرات مجازی برق است. موضوع این است که قیمت برق نسبت به کشورهای منطقه و دنیا قیمتش پایین است. چرا که منابع گازی داریم و از منابع استخراج و برق به مردم می‌دهیم. در حال حاضر قیمت برق صادرات ۹ سنت برای هر کیلو وات ساعت است. بنابراین کسی نباید با این برق ارزان برای استخراج بیت کوین و صادرات استفاده کند. در صورتی که برق مصرفی مردم کمتر از نیم سنت است. حالا اگر کسی بخواهد در مرز ایران شبکه‌ای تأسیس و برق را بیرون ببرد و این کار بدون هماهنگی وزارت نیرو باشد. طبیعی است که وزارت نیرو با این قضیه مخالفت می‌کند.
 
وی ادامه داد: وزارت نیرو موظف است دارایی کشور را صیانت کند، برقی که از آب‌های پشت سد یا گازی که جز منابع عمومی کشور است تولید می‌شود، اگر توسط عده‌ای با هزینه کمتر از نیم سنت، صرف تولید بیت کوین شود، دیگر وزارت نیرو باید نظارت کند.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه تولید بیت کوین زمانی به عنوان فرصت تلقی می‌شود که از آن برای برق صادراتی استفاده کنیم گفت: درکمتر از نیم ساعت در روز در پیک شبکه برق هستیم، حدود ۷۲ هزار مگاوات ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور است. ما در نیم ساعت به عدد ماکسیمم شبکه برق می‌رسیم که مجبوریم خاموشی در کشور تجربه کنیم. بعضی جاها خاموش می‌شوند که امسال خداروشکر نداشتیم. ما برای این ۷۲ هزارمگابات سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم و نیروگاه ایجاد کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: منطق اقتصادی برق می‌گوید که درآمد زمانی ماکسیمم هست که مساحت زیر نمودار مصرف برق ماکسیمم شود. در کمترین زمان مصرف میزان مصرف برق ۲۵ مگاوات باشد، در پیک این میزان ۶۰ هزار مگاوات باشد. این عددی بین این دو را در نظر بگیرید. ما حدود نیم ساعت در پیک هستیم. مابقی در حدود ۴۰ هزار مگاوات مصرف برق هستیم. یعنی عدد ۲۰ هزارتا خالی است که می‌توانیم این میزان را صادر کرد. می‌توانیم بفروشیم و از درآمد آن، سرمایه‌های ملی به دست بیاوریم.
 
جهرمی گفت: بنابراین در این قسمت بیت کوین برای صنعت برق کشور یک مزیت بزرگ است. ولی باید توجه داشت که نباید از ظرفیت شبکه استفاده شود. نه اینکه برق یکبار در شبکه سراسری وارد شود و از سرمایه گذاری‌های کلان استفاده شود و با آن ماین کنند. نباید از ظرفیت شبکه استفاده کنند. باید نزدیک نیروگاه‌ها بروند و انشعابی به آنها بدهند که ما مجبور نباشیم هزینه کنیم. این موضوع نیازمند ساماندهی است. هم باید جا و مکان را ساماندهی کنیم و هم باید تعرفه آن مشخص شود.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه تعرفه برق صادراتی برای تولید بیت کوین چقدر باشد گفت: این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. برخی معتقدند که باید ۷ سنت باشد. اما برخی که در بیت کوین فعالیت می‌کنند می‌گویند این رقم زیاد است. باید در فضای عرضه و تقاضا بررسی شود.
 
آن چیزی که در دولت در حال بررسی و در دست تصویب است این است که مکان‌ها باید استخراج شود و همچنین آیین نامه تهیه شود و اختیار قیمت‌گذاری داده شود. دولت از این ظرفیت استفاده کنند.
 
وی افزود: برخی‌ها از افرادی که در بیت کوین فعالیت دارند، پیشنهاد می‌کنند که با هزینه شخصی نیروگاه بزنند. این موضوع هم می‌تواند برای کشور مؤثر باشد. استفاده از برق با تعرفه عادی برای تولید بیت کوین به ضرر مردم عادی است. این موارد باید سریع‌تر ساماندهی شود. در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.