حملات شب گذشته به سرورهای HP قربانی گرفت

حملات سایبری شب گذشته به سرورهای شرکت HP از طریق درگاه مدیریتی Ilo صورت گرفته است.
 
 
 
مرکز ماهر با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته رصد فضای مجازی نشان داده حملاتی مبتنی بر آسیب‌پذیری‌های موجود در سرویس iLo سرورهای HP بوده است، اظهار کرد: سرویس iLo یک درگاه مستقل فیزیکی است که برای مدیریت و نظارت سروهای شرکت HP از سوی مدیران شبکه استفاده می‌شود.
 
این سرویس حتی در صورت خاموش بودن سرورها به مهاجم قابلیت راه‌اندازی مجدد و دسترسی غیرمجاز را می‌دهد؛ حملات مذکور روی نسخه‌های مختلف مانند iLO 2 و iLO 3 و iLO 4 مشاهده شده است.
 
اقدامات کلی که در مقابله با این حملات به عمل آمده نیز به شرح زیر بوده است:
 
‌ با اعلام حمله باج‌‌افزاری از سوی یکی از قربانیان از وقوع نوع جدیدی از حمله باج‌افزاری بر روی درگاه‌های iLO اطمینان حاصل شد.
• بررسی‌های بیشتر برای شناسایی قربانیان حمله انجام شده و با تعدادی از قربانیان در ایران و کشورهای دیگر برای بررسی بیشتر، تماس حاصل شده است.
• رصد فضای آدرس IP کشور بر روی درگاه‌های iLO انجام گرفت و سرورهای آسیب‌پذیر شناسایی شدند؛ با شماری از صاحبان این سرویس‌ بر روی بستر اینترنت که در معرض تهدید هستند تماس گرفته و هشدار لازم ارائه شد.
 
با توجه به اینکه ممکن است هنوز این ضعف در سرورها وجود داشته باشد جدی گرفتن توصیه‌های امنیتی حائز اهمیت است.
 
دسترسی درگاه‌های iLo از طریق شبکه اینترنت بر روی سرورهای HP مسدود شد؛ توصیه اکید شده است در صورت نیاز و استفاده از iLO، با استفاده از راهکارهای امن نظیر ارتباط VPN اتصال مدیران شبکه به این‌گونه سرویس‌دهنده‌ها برقرار شود.