داتین و پرداخت الکترونیک پاسارگاد امسال وارد بورس می‌شوند

 
 
 
داتین و پرداخت الکترونیک پاسارگاد از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فناپ امسال وارد بورس می‌شوند و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فناپ زیرساخت، ابرآروان و فناپ تلکام نیز سال آینده (۱۴۰۰) وارد بازار سرمایه‌خواهند شد.
 
 داتین و پرداخت الکترونیک پاسارگاد دو شرکت از بزرگترین شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فناپ به شمار می‌آیند؛ داتین به صورت تخصصی روی سامانه‌های متمرکز بانکی و بیمه‌ای متمرکز است و هم‌اکنون پیاده‌سازی سامانه بانکداری متمرکز در بانک سپه را برعهده دارد و پرداخت الکترونیک پاسارگاد نیز به عنوان یکی از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد به صورت تخصصی در حوزه پرداخت الکترونیکی فعالیت می‌کند.
 
مدیرعامل هلدینگ فناپ با اعلام این خبر گفت: « آنها محکم برای ورود به بازار بورس ایستاده‌اند، اما اینکه در نهایت از سمت بازار چه اتفاقی رخ می‌دهد را نمی‌توانند تضمین کنند.»
 
مرداد سال ۱۳۹۶ مدیرعامل بانک پاسارگاد به عنوان سهامدار عمده هلدینگ فناپ ، از بورسی شدن این هلدینگ طی آن سال خبر داده بود، اما با گذشت ۳ سال هنوز این شرکت در صف ورود به بورس قرار دارد. شهاب جوانمردی در پاسخ به سوال پیوست که چرا با وجود داشتن بانک پاسارگاد در کنار خود هنوز نتوانسته‌اند وارد این بازار شوند گفت: « تمام فعالیت‌هایی که تا کنون برای ورود به بورس انجام داده‌ایم نیز با کمک و راهنمایی‌های بانک بوده است. ما همه پیش‌نیازهایی که بورس برای ورود به شرکت اعلام کرده را دارا هستیم.» او در ادامه اینگونه توضیح می‌دهد که فناپ ۳ سال پیاپی سودآور بوده و حسابرسی توسط حسابرس‌های معتمد بور انجام شده اما زمان و شرایط برای ورود به بورس آماده نبود.
 
او در ادامه افزود: « شرایط بازار با راهبردهای ما در شرکت همخوانی نداشت و در نهایت با مشورت گروه متوجه شدیم که فعلا فرایند ورود به بورس را به تعویق بی‌اندازیم تا به شرایط مناسب برسیم اما حالا امروز می‌توانیم بگوییم که دو شرکت زیرمجموعه فناب آماده ورود به بورس هستند.»
 
هلدینگ فناپ در حالی تصمیم دارد دو شرکت زیر مجموعه خود یعنی داتین و پرداخت الکترونیک پاسارگاد را امسال روانه بازار بورس کند که شرایط اقتصادی کشور برعکس سال‌های گذشته در وضعیت مناسبی قرار ندارد و بسیاری شور و هیجان فعلی در بازار بورس را یک حباب می‌دانند.
 
شهاب جوانمردی در توضیح اینکه با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور ورود فناپ به بازار بورس به این شرکت در جذب سرمایه کمک می‌کند یا خیر گفت: «ورود ما به بورس با این شیوه معمول، به جذب سرمایه کمک نمی‌کند، عملا ورود ما به بورس، سرمایه را به بالا دست می‌دهد. در حال‌حاضر اگر همین حالا ۱۰ درصد سهام داتین را در بازار بورس عرضه کنیم، این فروش به داتین کمکی نمی‌کند چون پولی وارد داتین نمی‌شود بلکه معادل ۱۰ درصد از ارزش داتین در اختیار ما یعنی سهامدار قرار می‌گیرد که یا ما باید در داتین سرمایه‌گذاری یا روی کار دیگری سرمایه‌گذاری کنیم.»
 
او با اعلام اینکه تصور اشتباهی است که فکر می‌کنند با ورود شرکتی به بورس، سهامدار پول سهام را دریافت می‌کند و می‌رود ادامه داد:‌ «درست است که شرکت‌هایی برای همین وارد بازار بورس می‌شوند تا سهامداران سهامشان را بفروشند و آن را از چرخه سرمایه‌گذاری و تولید خارج کنند، اما واقعیت این است که شرکت هنگام ورود به بورس هیچ سرمایه‌ای دریافت نمی‌کند بلکه سرمایه اصلی به دست سرمایه‌گذار شرکت می‌رسد. از سمت دیگر در اکثر دنیا شرکت‌های بورسی اینقدر تقسیم سود نقدی ندارند اما در ایران این یک اتفاق روتین است که باعث می‌شود پول از صنعت خارج شود.»
 
جوانمردی تصریح می‌کند که ورود فناپ و زیرمجموعه‌های آن تنها راه بقای آنها نیست و درست است که آنها احتیاج دارند که وارد بازار بورس شوند ولی این ورود برای جذب سرمایه نیست.
 
او در مورد مزایای که ورود بورس برای این هلدینگ به همراه دارد گفت: «یکی از دلایل ورود ما به بورس این است که وقتی شرکت من بورسی می‌شود از سهامش می‌توانم به عنوان وثیقه برای انجام کارهای بزرگتر استفاده کنم. همین شفاف شدن ما از طریق بورس  پاسخ به هجمه‌هایی هم که به ما وارد می‌شود کمک می‌کند. حضور فناپ در بازار بورس ما را به یک پلتفرم سرمایه‌پذیری جهت انجام پروژه‌های بزرگ فناورانه تبدیل می‌کند و از سوی دیگر ابعاد واقعی و مستقل ما را به بازار نشان می‌دهد.» جوانمردی ورود هلدینگ فناپ و زیر مجموعه‌های آن به این بازار را نه یک نیاز فوری که یک نیاز راهبردی می‌داند.