دادستانی کل کشور: خاطیانی در پروکسی‌ و سرور با تلگرام همکاری دارند

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور نسبت به همکاری افرادی در داخل برای راه اندازی رمز ارز تلگرام (گرام) هشدار داد و گفت: هیچ ضمانتی برای بازگشت پول در گرام و سایر رمز ارزها وجود ندارد.
 
 
جواد جاوید نیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در نشست رسانه‌ای «پیام‌رسان‌های داخلی؛ تقویت یا تضعیف» نسبت به همکاری افرادی در داخل برای راه اندازی رمز ارز تلگرام (گرام) هشدار داد و گفت: هیچ ضمانتی برای گرام و سایر رمز ارزها وجود ندارد و همکاری در این زمینه اخلال در نظام اقتصادی کشور تلقی می شود.
 
جاوید نیا با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی پیام رسان‌ها و حمایت از پیام رسان های داخلی گفت:در این زمینه قوه قضاییه وظیفه حمایتی در زمینه اعمال قوانین و مقررات را داشته است.
 
شکایتی از مدیران پیام‌رسان‌های داخلی نشده است
وی موضوع تمرکز در رسیدگی به شکایات مربوط به پیام رسان های داخلی را یکی دیگر از وظایف قوه قضائیه دانست و گفت: تاکنون شکایت خاصی از مدیران پیام رسان های داخلی نداشته‌ایم اما آنچه در مصوبه پیش بینی شده بود اختصاص شعبه ای به همین منظور بود که البته ما این را به معاونان جرائم رایانه‌ای دادستان های شهرستان ها اعلام کردیم که اگر شکایتی علیه پیام رسان ها مطرح شد در قالب دستور اداری به تهران اعلام شود تا قبل از ارجاع به شعبه در شعبه متمرکز در تهران به تمام شکایت در این زمینه رسیدگی شود.
 
 
وظایف بر زمین مانده وزارت ارتباطات
وی همچنین با اشاره به تکالیفی که در مصوبه یادشده برای سایر دستگاه ها برای حمایت از پیام رسان های داخلی در نظر گرفته شده اما بخشی از آنها اجرا نشده است، گفت:در همین مورد وظایفی در رابطه با پیام رسان های داخلی و نظام‌مند کردن فعالیت پیام رسان های خارجی در ایران برعهده وزارت ارتباطات است که باید نسبت به صدور مجوز برای پیام رسان های خارجی و همچنین تعیین تکلیف انتقال بیگ دیتا و اطلاعات کلان مردم به خارج از کشور تعیین تکلیف صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: بر مبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات موظف بود تا علاوه بر حمایت از پیام رسان های داخلی به ضابطه‌مند شدن پیام رسان های خارجی نیز اقدام کند اما شاهد بودیم که هر چه برای مذاکره با مدیر پیام رسان خارجی اقدام کردند، حاضر به مذاکره نشد و مانعی هم برای فعالیت آنها در داخل ایجاد نشد.
سرپرست معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور با اشاره به جرایمی که در بستر تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی خارجی در کشور رخ می‌دهد گفت: در دادسرای جرایم رایانه ای امسال ۱۵ هزار پرونده تشکیل که بالای ۸۰ درصد این موارد به اینستاگرام و تلگرام برمیگردد؛ مردم از ما حفظ امنیت اطلاعات و همچنین پیگیری شکایت شان را می‌خواهند اما این بستر فراهم نشده که به اطلاعات فردی که به حریم خصوصی کسی وارد شده و یا جرمی در زمینه نشر اکاذیب مرتکب شده دست پیدا کنیم.
جاوید نیا گفت: در مصوبه سال ۹۴ به تلگرام یک ماه مهلت داده شد که سرور ها را به ایران بیاورد و اگر این کار را نکرد فیلتر می شود اما این کار انجام نشد و بر زمین ماند و در این زمینه وزارت ارتباطات مجری بود؛ اینکه مسئولی در برابر اجرای قانون مقاومت کند و سلیقه ای قانون را اجرا نکند آیا برای مردم قابل پذیرش است؟
جاوید نیا گفت: قاعدتا اگر احراز شود که مسئولی تعمداً قانون را اجرا نکرده است باید برخورد قانونی با او انجام شود.
سرپست معاونت فضای مجازی دادستانی با اشاره به اینکه فضای مجازی ابزار جنگ اقتصادی است، گفت: حتی در این زمینه مسئولان معتقدند که عامل اصلی سقوط ارزش ریال تلگرام بود.
وی ادامه داد: این روزها خبر می‌رسد که تلگرام با جمعی از فعالان تلگرامی جلساتی برگزار کرده تا گرام را راه‌اندازی کنند؛ مردم به هیچ وجه درگیر این بازی نشوند چرا که اگر خریدند و تلگرام از بازگشت پول آنها ممانعت کرد مسئولیت بر عهده خودشان خواهد بود.
 
برخورد با همکاران تلگرام در ایران
وی تأکید کرد: هیچ ضمانتی برای گرام و دیگر ارزهای رمز پایه وجود ندارد و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اقدام آنها اخلال در نظام اقتصادی تلقی می شود.
وی گفت: اخیراً اخبار و اطلاعاتی واصل شده مبنی بر اینکه افرادی در داخل با پروکسی تلگرام همکاری می‌کنند و یا سرورهای خود را در اختیار آن قرار می‌دهند که در این زمینه نیز در برخورد با افراد خاطی کوتاه نخواهیم آمد.