دادگاه اپل و کوالکام سه‌شنبه آینده برگزار می‌شود؛ این‌بار مسئله میلیاردها دلار پول در میان است

سه‌شنبه پیش رو، برای بار دیگر شرکت‌های اپل و کوالکام در دادگاه شهر سن دیگو حاضر می‌شوند. مدت‌هاست که اپل و کوالکام در دادگاه‌های مختلفی به نبرد یکدیگر می‌روند، اما این دادگاه سرنوست میلیارد‌ها دلار پول را مشخص خواهد کرد. به گفته وال‌استریت ژورنال، مدیران اجرایی این دو شرکت نیز ارتباطات زیادی با همدیگر ندارند. خصومت شخصی ایجاد‌‌شده در بین تیم کوک و استیو مالنکوف، هیچ راهی برای حل‌و‌فصل مشکلات باقی نگذاشته است. در این میان یکی از کارمندان اپل که نخواست هویت خود را فاش کند، گفت: “این موضوع حالا شخصی شده و من کسی را نمی‌شناسم که اختلافات به‌وجود آمده را رفع کند.”

اما ما به‌یاد داریم که مالنکوف در نوامبر سال گذشته به شبکه CNBC گفت که اپل و کوالکام در آستانه حل‌و‌فصل مسائل و مشکلات در بین خود هستند. تیم کوک نمی‌تواند این موضوع را تحمل کند که پنج درصد از سهم فروش هر آیفون‌ به کوالکام می‌رسد. این موضوع مورد‌اختلاف در بین کوالکام و اپل بود که، دو غول فناوری را به پای میز دادگاه کشاند. اپل نیز می‌گوید که کوالکام مبلغ بسیار زیادی را بابت چیپ‌های موجود در آیفون‌ها طلب کرد و کوالکام نیز گفت که اپل بدهی زیادی به ما دارد و این شرکت باید حق اختراع این چیپ‌ها را به ما که سازنده آن هستیم، پرداخت کند.

هیچ‌کس قادر به پیش‌بینی شدت تنش‌های بین این دو شرکت نیست، زیرا کوالکام طی سال‌ها 2011 تا 2015 تنها عرضه‌کننده تراشه مودم برای آیفون‌های اپل بود. در سال 2016 و 2017 اپل و کوالکام، شریک شدند. اپل در ژانویه 2017 اولین شکایت خود را از کوالکام مطرح کرد و از سال 2018 شرکت اینتل وظیفه تامین چیپست‌ مودم‌ آیفون‌ها را برعهده گرفت. این موضوع نیز تاثیر زیادی بر عرضه نشدن آیفون 5G گذاشته است. از آن‌جایی که اینتل، مودم 5G خود را اواخر سال جاری معرفی خواهد کرد، هیچ آیفونی تا سال آینده مجهز به اینترنت نسل پنجم نخواهد شد. البته گزارشات جدید نشان می‌دهند که اپل درحال طراحی تراشه 5G خود است تا بتواند درسال 2021 از آن استفاده کند.

 

اپل در آیفون 7 از چیپست شرکت اینتل استفاده کرده است.

زمانی که اولین آیفون در سال 2007 تولید شد، استیو جابز مدیر‌عامل اپل با مدیر‌عامل وقت کوالکام یعنی پاول جیکوب، رابطه خوبی داشت. از آن زمان، کوالکام میزان پنج درصد از سهم فروش هر هندست اپل که چیپ‌های این شرکت در آن مورد استفاده قرار می‌گرفتند را دریافت می‌کرد. تیم کوک که در آن زمان مدیر اجرایی اپل بود، احساس کرد که اپل نباید بیش از 1.5 میلیون دلار به ازای هر آیفون به کوالکام پرداخت کند. اما جابز معتقد بود که کوالکام نوآوری کرده و حق امتیاز این نوآوری را دریافت می‌کند. اپل در آن زمان 7.5 دلار به ازای فروش هر آیفون، به کوالکام پرداخت می‌کرد. کوالکام در سال 2011 مبلغ 1 میلیارد دلار به عنوان یک مبلغ مشوق و انگیزشی به اپل پرداخت کرد. درنهایت اپل هر‌سال می‌توانست این مبلغ را دریافت کند به شرطی که کوپرتینو‌نشین‌ها از سایر شرکت‌های تولید‌کننده پردازنده، هیچ چیپستی خریداری نکنند و اگر این اتفاق رخ دهد، اپل باید تمامی مبالغی که در طی سالیان گذشته از کوالکام دریافت کرده است، به این شرکت بازگرداند. در سال 2011 تیم کوک جانشین استیو جابز شد و از این موضوع ابراز ناراحتی کرد و گفت که کوالکام حق ثبت اختراع بیشتری از ما دریافت کرده است.

پنج سال بعد، مدیران کوالکام پس از محکوم شدن به پرداخت جریمه بسیار سنگینی که در کمیته تجارت عادلانه کره‌جنوبی (KFTC) رخ داد، از رفتارهای اپل عصبانی شدند. اپل پس از پیروزی در آن دادگاه گفته بود که یک شرکت دیگر را به عنوان سازنده تراشه‌های موردنیاز خود وارد عمل می‌کند. مقامات کوالکام نیز متوجه استفاده اپل از چیپست اینتل در آیفون 7 شدند. پس از این اتفاق، کوالکام پرداخت سالیانه 1 میلیارد دلاری به اپل را متوقف کرد. اپل هم در پاسخ به این اتفاق، پرداخت حق ثبت اختراع به کوالکام را پایان داد و همین موضوع باعث شد تا این دو شرکت، دادخواست‌های زیادی را برعلیه یکدیگر صادر کنند.

در هیاهوی درگیری بین این دو شرکت، برادکام نیز یک پیشنهاد غافلگیرانه 105 میلیارد دلاری برای خرید کوالکام ارایه کرد. در این بین کوالکام احساس کرد که اپل در این معامله، از برادکام پشتیبانی می‌کند. در نهایت کوالکام پیشنهاد برادکام را در سال 2017 رد کرد. برادکام تا مارس 2018، فشارهای زیادی به کوالکام وارد کرد تا آن‌ را تحت سلطه خود درآورد. اما رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ با اشاره به اهمیت امنیت ملی، انجام هرگونه خریدی از کوالکام توسط برادکام را ممنوع اعلام کرد.

کوالکام دغدغه بیشتری نسبت به اپل دارد.

در دادگاهی که سشنبه آینده برگزار خواهد شد، علاوه‌بر اپل و کوالکام، شرکت‌های وابسته به اپل مانند فاکسکان و ویسترون نیز در این دادگاه حضور خواهند داشت. به دلیل این‌که این شرکت‌های تحت سلطه اپل هستند، اپل از آن‌ها خواسته تا هیچ مبلغی به کوالکام پرداخت نکنند.

کوالکام به نتیجه این دادگاه امیدوار است، اما قصد ندارد که تمامی امتیازات خود را به خاطر مقابله با اپل از دست بدهد.در صورتی که کوالکام در این دادگاه پیروز نشود، باید مبلغ دریافتی که از سایر شرکت‌های تولید‌کننده تلفن‌همراه بابت حق ثبت اختراع دریافت می‌کند را کاهش دهد.

اپل می‌تواند برای کوالکام دردسر ایجاد کند. در اوایل امسال، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) کوالکام را مجبور به ارایه گواهی استفاده از برخی فناوری‌ها به سایر شرکت‌ها کرد. این دادگاه به ریاست قاضی “لوسی کوه” برگزار شد و نتیجه آن هنوز اعلام نشده است. اگر قاضی رای خود را به نفع اپل و سامسونگ اعلام کند، کوالکام مجبور به انجام اصلاحاتی در نحوه فروش تراشه‌هایش به سازندگان تلفن‌های همراه خواهد شد.

نوشته دادگاه اپل و کوالکام سه‌شنبه آینده برگزار می‌شود؛ این‌بار مسئله میلیاردها دلار پول در میان است اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.