دبیر شورای عالی فضای مجازی: عملیاتی کردن شبکه ملی اطلاعات توسط کارشناسان

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در صورتی که بتوانیم در استفاده از شبکه ملی اطلاعات جاذبه ایجاد کنیم، قادر خواهیم بود مخاطبان زیادی را جذب این شبکه کنیم.
 
سیدابوالحسن فیروزآبادی اظهار کرد: هم اکنون شورای عالی فضای مجازی وظیفه سیاستگذاری‌های کلان را برعهده دارد و به عبارتی چارچوب‌ها را در حوزه فضای مجازی مشخص می کند. انجام این کار در کمیسیونها و شورای عالی فضای مجازی در حال اتمام است.
 
وی با بیان آنکه تاکنون نشست های متعددی در این زمینه برگزار شده و شورا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به کار خود سرعت داده است، تصریح کرد: برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نیاز به سرمایه گذاری در تهیه فناوریهای سخت افزار و نرم افزار داریم، هرچند بخشی از این موضوع در سال های گذشته انجام شده است.
 
وی اظهار کرد: همچنین قرار است در خصوص نحوه هویت بخشی در شبکه و چگونگی ارتباط در شبکه و نحوه ارتباط بین المللی در شبکه تصمیم گیری شود.
 
وی درباره زمان راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: زمان بخصوصی برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نمی توانم ذکر کنم اما کارشناسان فعال در شورای عالی فضای مجازی در حال عملیاتی کردن آن هستند.
 
فیروزآبادی در خصوص نحوه جذب مخاطبان به شبکه ملی اطلاعات، گفت: به طور مثال در صورتی که بتوانیم هزینه کارکرد مخاطبان را به لحاظ ریالی کاهش دهیم می توانیم مخاطبان بیشتری جذب کنیم لذا امیدوارم با امکاناتی که در این شبکه راه اندازی خواهد شد کاربران بیشتری در این شبکه فعال شوند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: برای ارتباط با شبکه های جهانی استانداردهای خاصی را می توان وضع کرد که امنیت برای کاربران ایرانی افزایش یابد.
 
فیروزآبادی در خصوص برنامه های شورای عالی فضای مجازی برای شبکه های اجتماعی که هم اکنون میلیون‌ها نفر در ایران عضو آنها هستند نیز اظهار کرد: راه اندازی شبکه های داخلی در مرحله اول با استفاده از نرم افزارهای خارجی صورت می گیرد و این شبکه بتدریج می تواند جایگزین شبکه های اجتماعی خارجی شود.
 
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ممکن است با بومی سازی شبکه های اجتماعی حتی در چند سال نخست کاربران از شبکه های اجتماعی خارجی استفاده کنند اما بتدریج مخاطبان جذب شبکه های اجتماعی داخلی خواهند شد.
 
وی تصریح کرد: جهان امروز در حال تغییر از Globalization (جهانی شدن) به سوی Localization (بومی سازی) است. بومی سازی وزن خود را دارد به طوری هم اکنون کشورهایی نظیر کره جنوبی بعنوان کشوری توسعه یافته و چین نیز از این رویه در شبکه های مجازی خود استفاده می کنند.