دبیر شورای عالی فضای مجازی: فیلتر‌کردن تنها راه نیست

دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی با تاکید بر اینکه فیلتر کردن تنها راه نیست، گفت: باید با تقویت پیام‌رسان بومی و تصویب قوانین مهم در حوزه فضای مجازی شرایطی را فراهم کرد تا مهاجرت از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی انجام شود.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اینکه فیلتر کردن تنها راه نیست، گفت: باید با تقویت پیام‌رسان بومی و تصویب قوانین مهم در حوزه فضای مجازی شرایطی را فراهم کرد تا مهاجرت از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی انجام شود.
 
 
فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تحولات اساسی در فضای مجازی و تاثیرگذاری آن آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که هدایت فضای مجازی را به دست گیرند کما اینکه 70 درصد این فضا در اختیار آمریکایی‌ها است. آنها سعی می‌کنند چارچوب‌ها، ضوابط و قوانین حاکم بر آن را ایجاد کنند.
 
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در سیاست‌گذاری فضای مجازی خدمات پایداری را تعریف کرده‌اند، افزود: آمریکایی‌ها اجازه ورود دولت‌ها را به این حوزه نمی‌دهند. در حال حاضر پنج شرکت بزرگ دنیا در حوزه آی‌تی فعال هستند از این رو می‌توان نتیجه گرفت فضای اقتصادی دنیا در حال انتقال به حوزه فضای مجازی و آی‌تی است.
 
وی با تاکید بر اینکه باید برای خدمات پایه جایگزین داشته باشیم، گفت: گروه‌های مرجع در حوزه‌های مختلف در فضای مجازی فعال هستند لذا فیلتر کردن تنها راه نیست. رشد و گسترش تلگرام در جامعه ما طبیعی نیست که این باعث بروز خطرات جدی شده است.
 
فیروزآبادی با بیان اینکه جرایم در این شبکه در حال افزایش است، گفت: اغلب این جرایم غیرقابل پیگیری هستند آن هم در شرایطی که مسئولیت‌پذیری در این فضا وجود ندارد. جمیع این شرایط نشان می‌دهد که باید پیامرسانی بومی تقویت و حمایت شود. نباید فضای مجازی را با الکترونیکی کردن فعالیت‌ها اشتباه گرفت.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر لزوم تصویب قوانینی در حوزه فضای مجازی گفت: با تصویب این قوانین پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند فعال شده و در ذیل آن شبکه‌های بومی نیز تقویت می‌شوند و در نهایت مهاجرت از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی انجام شود.
 
در پایان این جلسه مقرر شد طرح‌های قانونی مورد نیاز برای مدیریت فضای عمومی تهیه و تصویب شده و اعتبارات لازم با توجه به خلأ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین شود.