دستور فیلترینگ سایت‌های فروش پایان‌نامه صادر شد

 
مدیرکل حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر از فیلترینگ قریب‌الوقوع سایت‌های فروش پایان‌نامه و مقاله داد و اعلام کرد که بازپرس فرهنگ و رسانه با شکایت این وزارتخانه دستور این فیلترینگ را صادر کرده است.
 
«حسین آقابابایی» در گفتگو با ایرنا گفته که وزارت علوم نسبت به سایت‌هایی که اقدام به خرید و فروش پایان نامه و مقاله می‌کنند شکایتی انجام داده و تاکید داشته که این سایت‌ها مشتریان زیادی را جذب کرده‌اند: «یکی از این سایت ها که بیشتر از سایر سایت‌ها اقدام به تبلیغات و خرید و فروش پایان نامه می کند، به تازگی مشتریان زیادی را جذب کرده است.»
 
آقابابایی همچنین اعلام کرده که فروشندگان پایان‌نامه به صورت فیزیکی نیز حضور دارند و شغل پوششی برای خود انتخاب کرده‌اند تا کسی متوجه نشود در حال خرید و فروش پایان‌نامه هستند. به گفته آقابابایی این افراد از بستر اینترنت نیز فعالیت خود را آزادانه ادامه می‌دهند: «گزارش این مراکز در اختیار مراجع قضایی قرار داده شده است.»
 
 
گرچه هنوز اسامی یا لیستی از این سایت‌ها اعلام نشده ولی باید دید صرفاً سایت‌هایی که تنها کارشان فروش پایان نامه است معرفی شده‌اند یا خیر. به عنوان مثال سایت‌هایی وجود دارند که در بخش‌های مختلف فرایند یک پایان‌نامه کمک دانشجویان می‌کنند و یا سایت‌ها و فروم‌هایی هستند که در آن خود کاربران قانون‌شکنی کرده و به خرید و فروش پایان‌نامه مبادرت می‌ورزند.
 
پیش‌تر درباره فروش پایان‌نامه در اپلیکیشن دیوار نیز صحبت‌هایی مطرح شده بود و هم‌اکنون آگهی‌هایی با مضمون مشاوره انجام پایان‌نامه در این پلتفرم به چشم می‌خورد. این در حالیست که بسیاری از فریلنسرها در سایت‌های فریلنسینگ مسئولیت بخش‌های مختلفی از یک مقاله یا پایان‌نامه (از زمینه گرافیکی تا محتوایی) را بر عهده گرفته و در روند ایجاد این پایان‌نامه تسهیل می‌بخشند.