دلایل و راه‌کارهای رفع مشکل روشن نشدن گوشی‌های اندرویدی

اگر شما نیز با مشکل روشن نشدن گوشی خود مواجه شده باشید، آنگاه باید بدانید که تنها نیستید. حتی اگر خوره گوشی‌های اندرویدی نیز باشید، آنگاه بازهم امکان دارد که چیزی فراتر از توانایی‌های شما رخ داده و در نتیجه در هنگام روشن نشدن گوشی خود، واقعا ندانید که چه کار کنید. در ادامه این مطلب به دلایل روشن نشدن گوشی شما پرداخته و همچنین راه‌کارهایی را نیز در این رابطه، به شما ارائه خواهیم داد. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

آیا اصلا شارژ دارد؟

روشن نشدن گوشی

شاید این پرسش یک شوخی به نظر برسد، اما در هر صورت می‌توانید از خود بپرسید که آخرین باری که گوشی خود را شارژ کرده‌اید، کی بوده است؟ گاهی اوقات مشاهده ویدیوها چنان لذت‌بخش بوده که گذر زمان را فراموش می‌کنید. به همین دلیل شاید هنگامی‌که با گوشی خود مشغول تماشای ویدیوهای یوتیوبی و یا هر سرویس دیگری بوده، متوجه خالی شدن باتری آن نشده‌ باشید. در چنین شرایطی هنگامی‌که گوشی خود را کنار گذاشته‌اید، احتمالا خاموش شده است. به همین دلیل بهتر است که پیش از ادامه دادن این مطلب، گوشی خود را به شارژ متصل کرده و از این موضوع اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات باید چند دقیقه‌ای گوشی خود را شارژ کرده تا بتواند خود را روشن کند.

این مطلب را نیز بخوانید: 5 راه برای متفاوت و پیشرفته برای بهبود عمر باتری در گوشی‌های اندرویدی

آیا خود گوشی روشن است اما نمایشگر آن خیر؟

روشن نشدن گوشی

این احتمال بعدی است؛ گوشی شما روشن بوده اما نمایشگر آن کار نمی‌کند. آسان‌ترین راه‌کار در این زمینه این است که کلید پاور را نگه داشته، گوشی خود را خاموش و سپس آن را روشن کنید. در این فرایند باید بتوانید صدا و یا لرزشی را احساس کنید. چنین قضیه‌ای بدین معنا است که گوشی شما کار کرده، اما درایور نمایشگر و یا خود صفحه‌نمایش آن، با مشکل مواجه شده است.

آیا گوشی از دستتان افتاده و یا خیس شده است؟

روشن نشدن گوشی

این مورد یکی از رایج‌ترین دلایل روشن نشدن گوشی‌ها است. اگر اخیرا گوشی شما از دستتان افتاده و یا اینکه خیس شده باشد، آنگاه احتمالا آسیب دیده است. اگر گوشی شما خیس شده و شما نیز سعی کنید که فورا آن را روشن کنید، آنگاه به احتمال زیاد، اتصال کوتاه رخ داده و در نتیجه تمامی بردهای الکترونیکی دستگاه شما، خواهند سوخت. در این زمینه می‌توانید به مقاله چگونه گوشی یا تبلتی که در آب ‌افتاده را نجات دهیم؟ مراجعه کنید.

به‌طور خلاصه، اگر گوشی شما در داخل آب افتاده و روشن هم نشود، آنگاه به احتمال زیاد دچار مشکل سخت‌افزاری شده و به همین دلیل بهتر است که آن را به یک تعمیرکار نشان دهید.

زیاد شدن تدریجی مشکلات و خاموش شدن گوشی

شاید اخیرا مشکلات و موارد عجیبی همانند کرش، ریستارت شدن و … را بر روی گوشی خود مشاهده کرده باشید و سپس روزی گوشی شما دیگر قابل روشن شدن نباشد. در چنین مواردی معمولا با مشکلات نرم‌افزاری مواجه بوده و با نصب مجدد میان‌افزار (firmware) می‌توانید به رفع مشکل خود بپردازید.

ابتدا باید سعی کنید که تا می‌توانید، اطلاعات بیشتری را از گوشی خود استخراج کنید و سپس یک میان‌افزار جدید را بر روی آن فلش کنید. در صورت امکان می‌توانید از گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه نیز استفاده کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: شیوه استفاده از Recovery Mode اندروید جهت رفع مشکلات رایج این سیستم‌عامل

متورم شدن و یا نشت کردن باتری

روشن نشدن گوشی

یکی دیگر از دلایل نسبتا واضح روشن نشدن گوشی شما می‌تواند خراب شدن کامل باتری آن باشد. این فرایند معمولا به‌صورت تدریجی و در طول زمان رخ می‌دهد. البته شاید به‌صورت ناگهانی نیز چنین موضوعی رخ دهد، مخصوصا هنگامی‌که باتری شما متورم شده و یا اینکه دچار نشت شده باشد.

اگر بتوانید که به‌سادگی درپوش پشت گوشی خود را بردارید، آنگاه بهتر است که باتری را خارج و سپس آن را بررسی کنید و ببینید که آیا صدمه، برآمدگی و یا نشتی در آن می‌بینید یا خیر؟ اگر مشکلی را مشاهده کردید، آنگاه باید باتری قدیمی خود را کنار گذاشته و سپس یک باتری جدید تهیه کنید.

اطمینان از سالم بودن شارژر و کابل آن

گاهی اوقات شاید از خود بپرسید که چرا گوشی خاموش خود را به شارژ متصل کرده، اما روشن نمی‌شود؟ گاهی اوقات گوشی شما در این زمینه مقصر نیست! مواردی وجود دارند که حتی باهوش‌ترین افراد نیز قادر به تشخیص آن‌ها نیستند. از چنین مواردی می‌توان به آداپتور شارژ، کابل و یا پریز برق معیوب اشاره کرد. بنابراین بهتر است که پیش از سرزنش کردن گوشی خود، یک پریز برق، آداپتور و همچنین یک کابل جدید را امتحان کنید.

آیا فقط صفحه لوگو را مشاهده می‌کنید؟

اگر گوشی شما روشن شده، اما نمی‌تواند از صفحه بوت گذر کند، آنگاه چنین شرایطی را چرخه بوت (boot loop) می‌نامیم. در حالت عمومی، این موضوع بدین معنا است که گوشی شما به‌صورت عادی روشن شده، اما نمی‌تواند از صفحه لوگو عبور کرده و آماده به کار شود.

اگر اخیرا گوشی خود را به یک نسخه جدید اندروید، به‌روزرسانی کرده و یا اینکه یک کاستوم رام نصب کرده باشید، آنگاه جهت رفع چنین مشکلی باید وارد حالت Recovery شده و سپس کش (cache partition) را پاک کرده و یا اینکه به پاک کردن اطلاعات (data wipe) و یا ریست کارخانه بپردازید. در بدترین حالت نیز می‌توان گفت که گوشی خود را بریک کرده‌اید.

این مطلب را نیز بخوانید: آموزش حذف ویروس از گوشی‌های اندرویدی

جهت روشن کردن گوشی خود، از کامپیوتر کمک بگیرید

اگر همچنان مشکل روشن نشدن گوشی شما پابرجا بود، آنگاه راه‌کاری دیگر جهت روشن کردن آن وجود دارد. در این روش باید از کامپیوتر خود استفاده کنید. این راه‌کار توسط گوگل نیز تأیید شده است. در زیر به نحوه انجام این کار می‌پردازیم.

  • گوشی خود را با استفاده از کابل USB به کامپیوتر متصل کنید.
  • اجازه دهید که گوشی شما به مدت 15 الی 20 دقیقه شارژ شود.
  • اکنون باید کابل را از گوشی جدا کرده ولی آن را از کامپیوتر جدا نکنید. پس از گذشت 10 ثانیه، مجددا کابل را به گوشی خود متصل کنید.
  • حداقل اجازه دهید که تا 30 دقیقه دیگر، گوشی شما شارژ شود.
  • کلید پاور را به مدت 5 ثانیه نگه داشته و سپس گزینه ریستارت را انتخاب کنید.
  • اگر با این راه‌کار نتوانستید که گزینه ریستارت را مشاهده کنید، آنگاه باید کلید پاور را به مدت 30 ثانیه نگه دارید.

اگر با راه‌کارهای بالا بازهم نتوانستید که مشکل روشن نشدن گوشی خود را حل کنید، آنگاه بهتر است که آن را به یک متخصص نشان دهید.

نوشته دلایل و راه‌کارهای رفع مشکل روشن نشدن گوشی‌های اندرویدی اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.