دلیل مخالفت HP با برداشته شدن تحریم‌های ایران

کارلی فیورینا، مدیرعامل سابق هولت پاکارد (HP) و نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا یکی از طرفداران سرسخت حفظ تحریم‌های ایران است در حالیکه این شرکت فناوری تحت مدیریت وی با وجود تحریم‌های صادراتی سخت گیرانه، محصولاتی به ارزش میلیون‌ها دلار به ایران فروخت.
 
جاش راگین - ستون نویس بلومبرگ ویو - در گزارش مفصلی نوشت: فیورینا که از سال 1999 تا سال 2005 به عنوان مدیرعامل هولت پاکارد خدمت کرد، اغلب از توافق دولت اوباما با ایران به این بهانه که رییس جمهور آمریکا با تسهیل سریع تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده و در مقابل امتیازات زیادی به تهران داده است، انتقاد می‌کند. وی در آوریل با بیان اینکه تحریم‌های ایران به سرعت برچیده می‌شوند، این مسئله را تحول خطرناکی توصیف کرده بود.
 
فیورینا اغلب به این اشاره می‌کند که به عنوان یک مدیر باسابقه، صلاحیت حضور در انتخابات ریاست جمهوری را داردو در ماه ژوییه گفته بود اگر در انتخابات پیروز شود و مجددا مذاکره کند، از توافق با ایران کنار خواهد کشید. وی همچنین هشدار داده بود که کشورهای اروپایی و همچنین روسیه و چین برای گشایش اقتصاد ایران تلاش می‌کنند و ایران را به دور زدن تحریم‌ها متهم کرده است.
 
آنچه که فیورینا هرگز به آن اشاره نکرد این است که در زمان مدیریت وی در هولت پاکارد، این شرکت از یک زیرمجموعه اروپایی و یک شرکت توزیع کننده در خاورمیانه برای فروش چاپگر و سایر تجهیزات رایانه به ارزش میلیون‌ها دلار به ایران استفاده کرد.
 
حضور هولت پاکارد در ایران نخستین بار در سال 2008 توسط بوستون گلوب گزارش شد. بررسی‌های این نشریه آمریکایی نشان داد که هولت پاکارد در سال 1997 با یک شرکت هندی جدید در دوبی به نام ردینگتون گلف پیمان همکاری بست. این شراکت در فروش محصولات هولت پاکارد به ایران به اندازه ای موفق بود که با کسب سهم 41 درصدی تا سال 2007، این شرکت را در بازار ایران شماره یک ساخت.
 
همه شرکت‌هایی آمریکایی در سال 1995 که بیل کلینتون، رییس جمهور وقت آمریکا با صدور دو فرمان تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد، از صادرات به ایران منع شدند. اگر مدیران هولت پاکارد از عملکرد شرکت ردینگتون در دوبی مطلع بودند، در این صورت قانون آمریکا را زیرپا گذاشتند.
 
پس از انتشار مقاله بوستون گلوب، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا که نقض تحریم‌ها را مورد تحقیق قرار می‌دهد، در نامه ای به هولت پاکارد خواستار توضیح درباره فعالیتش در ایران شد. این شرکت در پاسخ اعلام کرد محصولاتی به ارزش بیش از 120 میلیون دلار به ردینگتون گلف برای توزیع در ایران توسط یک زیرمجموعه مستقر در هلند فروخته است و به دلیل اینکه این فروش از طریق یک زیرمجموعه خارجی انجام گرفته بود، هولت پاکارد منکر نقض قانون تحریم شد.
 
زمانیکه فیورینا در سال 2010 برای حضور در سنای کالیفرنیا در برابر باربارا باکسر تبلیغ می‌کرد، ستاد انتخاباتی وی اطلاع داشتن فیورینا از فعالیت هولت پاکارد در ایران را تکذیب کرد و ستاد انتخاباتی وی درباره این گزارش هم حاضر به اظهارنظر نشد اما در سال 1999 مدیرکل هولت پاکارد برای امور منطقه خاورمیانه اظهار کرده بود ایران بازار بزرگی برای چاپگرهای هولت پاکارد است.
 
طبق گزارش سن خوزه مرکوری نیوز، خود فیورینا هم افزایش فروش هولت پاکارد در خاورمیانه را در سال 2003 تمجید کرد با اینهمه وی نامی از ایران نبرد. همچنین هولت پاکارد در سال 2003 شرکت ردینگتون گلف را به عنوان فروشنده سال خود انتخاب کرد و شرکت مذکور با انتشار بیانیه ای، اظهار کرد بذر شراکت ردینگتون-هولت پاکارد شش سال قبل برای بازار ایران کاشته شد.
 
البته همکاری هولت پاکارد با ردینگتون گلف در پی تحقیقات کمیسیون بورس و اوراق بهادر آمریکا محدود شد.
 
بعدها فیورینا در مبارزات انتخاباتی سال 2010 تا حدودی به فعالیت هولت پاکارد در ایران اذعان کرد و در مصاحبه با مجله لیدی گلوب با این عنوان که فناوری می‌تواند ایران را به روی دنیا باز کند، از آن دفاع کرد. وی اظهار کرده بود که فعالیت هولت پاکارد در ایران فروش جوهر چاپگر بود که تحت قانون صادرات، مجاز بوده است.
 
مقامات سابق در امور تحریم‌های ایران اظهار کرده اند که هولت پاکارد از حفره‌هایی که در سیستم تحریم‌ها وجود داشته بهره برده و فروش به ایران را از طریق یک زیرمجموعه خارجی انجام داده است.
 
طبق اطلاعات لابی سنای آمریکا، لابیست‌های هولت پاکارد از سال 1999 تا سال 2004 کنگره را برای پیگیری اصلاحات قانون تحریم‌ها تحت فشار قرار دادند. در سال 2013 اصلاحاتی در زمینه مقررات تحریم‌ها انجام گرفت که فروش تجهیزات ارتباطات شخصی مانند آیفون و رایانه‌های شخصی به ایران را مجاز کرد.
 
فیورینا در مصاحبه با شبکه سی بی اس در ماه ژوییه اظهار کرده بود من هرگز درباره توافق هسته ای با ایران مذاکره نکردم اما توافق‌های مهمی را انجام داده ام.
 
بر اساس این گزارش، فعالیت هولت پاکارد در ایران هم توافق مهمی بود که وی انجام آن را برگردن نگرفت با اینهمه این موضوع خواه درباره آن اطلاع داشته یا خیر به استدلال فیورینا مبنی بر اینکه تجربه مدیرعاملی وی را شایسته ریاست جمهوری می‌کند، کمک نمی‌کند.