ده سوال رایج و محبوب که می‌توانید از دستیار گوگل بپرسید

در شرایطی که تعداد زیادی دستیار هوشمند در مارکت‌های اندرویدی وجود دارد، گوگل اسیستنت یکی از محبوبترین دستیاران هوشمندی است که به رایگان هوش مصنوعی خود را در اختیار شما می‌گذارد.

دستیار تعبیه شده در گوشی‌های هوشمند، لوازم خانگی‌های هوشمند و اسپیکر‌های معروف گوگل؛ ابزارهایی هستند که این کمپانی توسط آنها سوالات و دستورات فراوانی را از سرتاسر جهان از کاربران خود دریافت می‌کند.

اما کدام سوالات و دستورات بیشترین محبوبیت را دارند؟ درحالی که برخی از دستورات در دستیار گوگل برای کار‌های روزمره داده می‌شوند، برخی نیز جنبه سرگرمی دارند و بسیار غیره منتظره هستند. گاهی برخی از سوالاتی که از گوگل اسیستنت پرسیده می‌شود ممکن است به‌شدت باعث تعجب شما شود.

با ده تا از محبوب‌ترین سوالات و دستوراتی که از دستیار گوگل پرسیده می‌شود، همراه با برخی نکات و ترفند‌ها برای دریافت بهترین نتیجه از دستیار گوگل، آشنا شوید.

?OK Google, Where Am I

به‌نظر می‌رسد تعداد بیشماری از مردم گم‌ شده باشند و به دفعات از دستیار گوگل می‌پرسند که کجا هستند. عبارت OK Google, Where Am I جز پرکاربرد‌ترین سوالاتی است که تا به حال از گوگل اسیستنت پرسیده شده است.

دستیار گوگل برای پاسخ به این سوال نیاز دارد که موقعیت مکانی شما را روشن کند و به طور دقیق به شما بگوید که کجا هستید.

بهترین راه برای اینکه بدانید کجا هستید به‌کار بردن عبارت‌های زیر است:

  • ?OK Google, what is this place
  • ?OK Google, what is my location

OK Google, Take Me Home

برای استفاده صحیص از این دستور شما نیاز دارید که از قبل آدرس خانه خود را در اپلیکیشن google maps ذخیره کرده باشید.

با توجه به موقعیت‌هایی که در maps ذخیره کرده‌اید، تنوع بسیار زیادی از دستورات می‌تواند شما را به موقعیت‌های مختلف ببرد. کافی است یک برچست خاص را به یک موقعیت مکانی که مکرر در آن حضور پیدا می‌کنید، اختصاص دهید.

می‌توانید از گوگل بخواهید شما را به محل کارتان، خانه یکی از دوستان یا فروشگاه مورد علاقه‌تان ببرد فقط کافی است برچسب آن را به اپلیکیشن اضافه کنید.

دستیار گوگل این توانایی را دارد که با اپلیکیشن Google Maps همکاری کرده و به شما ترافیک‌های شهری و آخرین تایم پروازها را گزارش دهد.

?OK Google, What Time Is It

این سوال نیز جز آن دسته از سوالاتی است که مکرر از دستیار صوتی گوگل پرسیده می‌شود که البته می‌تواند نشانه‌ای از تنبل شدن به لطف تکنولوژی باشد. اگر مایلید از این دستور در اسمارت‌فون خود استفاده کنید کافی است دکمه هوم در گوشی را نگه دارید و از گوگل سوال خود را بپرسید پس از آن گوگل بدون لمس قسمتی از صفحه به شما جازه می‌دهد هر بار این سوال و یا سوالات دیگر را بپرسید.

هر زمان که از گوگل این سوال را می‌پرسید، زمان را در کشوری که اکنون در آن هستید به شما اعلام می‌کند، اما تمام مهارت گوگل به همینجا منتهی نمی‌شود زیرا که می‌توانید از گوگل درخواست کنید زمانی را در کشوری دیگر به شما اعلام کند همچنین می‌توانید زمان و تاریخ مشخصی را در کشوری در نظر بگیرید و از گوگل بخواهید که منطقه زمانی آن را برای شما تغییر دهد.

گوگل اسیستنت را باز کنید و این جمله را بیان کنید: “?OK Google, what is the time in China right now” می‌بینید که دستیار گوگل زمان را در کشور چین اعلام می‌کند. همچنین برای تبدیل زمان‌ها می‌توانید بگویید: “?OK Google what time is 10am EDT in Central African Time” سپس دستیار گوگل به شما اجازه می‌دهد زمان خواسته شده را در آفریقا بدانید.

?OK Google, What’s the Weather Today

برای برخی از ما که یک صفحه از اسمارت‌فون خود را با یک ویجت آب و هوای بزرگ پر می‌کنیم و اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوا برایمان بسیار ارزشمند است، استفاده از دستیار گوگل برای این اطلاعات می‌تواند یک نعمت باشد.

دستیار گوگل فقط محدود به یک گزارش کلی در ارتباط با آب و هوا نیست بلکه می‌توانید سوالات جزئی و خاصی هم از او بپرسید. برای مثال می‌توانید وضعیت هوای فردا یا یک روز خاص را بپرسید؛ همچنین می‌توانید بپرسید که در چه روزی هوا بارانی یا طوفانی می‌شود و یا اینکه بدانید در ادامه امروز هوا چه دمایی خواهد داشت.

دستورات آب و هوایی در دستیار گوگل محدود به یک یا دو روز آینده نیست. شما می‌توانید از دستیار گوگل برای ده روز آینده سوال بپرسید. اگر در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنید این سوال می‌تواند یکی از سوالات مورد علاقه شما باشد: “?OK Google, is it going to rain this week”

دستیار گوگل این توانایی را به شما می‌دهد که به طور خودکار به‌روزرسانی آب و هوا را در روز دریافت کنید. این بدان معنی است که شما می‌توانید برای دریافت بروزرسانی برای هر روز یک برنامه بچینید و یک زمان مشخصی را در نظر بگیرید تا دستیار گوگل هر روز دقیقا در همان زمان برای‌تان آب و هوا را گزارش کند. برای این کار پس از پرسیدن یک سوال در مورد آب و هوا و دریافت پاسخ از سوی گوگل به سادگی به روی گزینه Send daily کلیک کنید و یک تایم مشخص را برای دستیار تنظیم کنید.

…OK Google, Show Me Pictures of

گوگل برای پاسخ به این سوال به طور همزمان از موتور جستجو و اپلیکیشن Google Photos خود استفاده می‌کند البته نوع دستوری که به گوگل داده می‌شود به نتایجی که گوگل به شما نشان می‌دهد تاثیر می‌گذارد.

برای مثال اگر از گوگل بخواهید که یک عکس از گربه به شما نشان دهد، گوگل به طور آنلاین عکسی را از اینترنت انتخاب می‌کند و به شما نشان می‌دهد اما اگر دستور دهید که یک عکس از گربه خودتان به شما نمایش دهد، گوگل اسیستنت اپلیکیشن گالری شما را بررسی خواهد کرد.

اگر در گالری خود عکس‌هایی از دوستان یا حیوانات خانگی دارید می‌توانید برای دسترسی سریع به آنها از گوگل اسیستنت بخواهید آنها را به شما نشان دهد.

?OK Google, What Sound Does a Whale Make

در شرایطی که دستیار گوگل بیشتر کار‌های مورد نیاز و ضروری را انجام می‌دهد اما پرسش این سوال انگار شرایط را تغییر می‌دهد و به‌نظر می‌رسد گوگل با پخش صدای حیوانات و اشیا این باور را برای کاربران ایجاد می‌کند که گوگل به سرگرمی‌ها نیز اهمیت می‌دهد.

پرسش در رابطه با صدایی که یک نهنگ می‌تواند ایجاد کند، محبوب‌ترین سوال در بین اینگونه سوالات است. در واقع این پرسش جز پرطرفدارترین سوالاتی است که هر روز به تعداد فراوانی از گوگل پرسیده می‌شود اما تعداد فراوان و متنوعی از صداهای دیگر را می‌توانید از گوگل درخواست کنید. صداهایی در ارتباط با گوزن‌ها، زرافه‌ها تا صداهایی از کامیون و اشخاص مختلف.

OK Google, Set a Timer for 10 Minutes

درحالی که اپلیکیشن ساعت در اسمارتفون‌های اندرویدی بسیار پرکاربرد و ساده است اما پیدا کردن این اپلیکیشن در میان تعداد زیادی از نرم‌افزار‌های دیگر و تنظیم ساعت جدید و تایپ زمانی که می‌خواهید برایتان تایمر تنظیم شود، مقداری وقت‌گیر به‌نظر می‌رسد و اصلا جای تعجبی ندارد که تنظیم ‌تایمر یکی از بیشترین دستوراتی باشد که به دستیار گوگل داده می‌شود.

این دستور مناسب زمانی است که سرتان شلوغ است و همزمان در حال انجام کار‌های مختلف هستید؛ تمرین‌های روزانه، آشپزی یا مطالعه. دستور محبوب دیگری که می‌توانید از آن برای تنظیم یک آلارم بهره ببرید: “…Wake me up at” است که شما را در زمان مشخصی که برای آن تنظیم می‌کنید از خواب بیدار می‌کند.

?OK Google, What’s the Name of This Song

روزهایی را به‌خاطر دارم که برای شناسایی یک موزیک اپلیکیشنی جداگانه را دانلود می‌کردم و پس از نصب و تنظیم یک اپلیکیشن دیگر برای گذر از تحریم، موفق می‌شدم موزیک در حال پخش را شناسایی و دانلود کنم. اما باید آن روزها را به فراموشی سپرد.

البته دستیار گوگل به خوبی اپلیکیشن‌هایی مانند شازم نیست ولی سرعت مناسبی در شناسایی دارد و می‌توان از ‌آن به‌راحتی استفاده کرد.

در مواردی هم پیش می‌آید که دستیار گوگل توانایی شناسایی موزیک‌ها را ندارد که در این موارد باید از همان اپلیکیشن‌های قدیمی استفاده کرد.

بسیاری گزارش می‌کنند که دستیار گوگل به درستی به این دستور پاسخ می‌دهد اما طولی نکشید که گوگل اسیستنت به ما ثابت کرد چندان هم در این زمینه قدرتمند نیست که بتواند نام موزیکی را که درست سر زبان شماست به شما یادآوری کند.

?OK Google, When Is Mother’s Day

اگر بخواهیم عادل باشیم باید بگوییم وضعیت افتضاح است. خیلی‌ها نمی‌دانند روز مادر چه زمانی است؛ البته کسانی که از تاریخ‌های متغیر و قمری استفاده می‌کنند عذرشان موجه است اما برای کسانی که از تاریخ آمریکایی یا شمسی استفاده می‌کنند دیگر بهانه‌ای وجود ندارد.

اما خوبی دستیار گوگل این است که دیگر به شما ایراد نمی‌گیرد ولی به هر حال خنده‌دار است که این سوال یکی از محبوب‌ترین سوالات پرسیده شده از گوگل است.

?…OK Google, How Do You Spell

کاملا عادی است که لغاتی که می‌توانیم تلفظ کنیم و در مکالمات روزمره از آنها استفاده کنیم بسیار بیشتر از لغاتی است که به‌طور صحیح املای آن را می‌دانیم پس یکی از سوالات متداولی که مردم از دستیار گوگل می‌پرسند، املای درست کلمات است. این دستور برای زمانی که تلفظ صحیح لغتی را می‌دانیم اما املای آن برای‌مان گنگ است، کاملا کاربری است.

هنگامی که در کادر جستجوی گوگل مشغول سرچ کردن هستید می‌توانید هر اندازه که دل‌تان می‌خواهد لغات را اشتباه تایپ کنید زیرا که الگوریتم‌های گوگل آنها را برای شما تصحیح می‌کند اما این مسئله برای زمانی که در حال نوشتن یک نامه اداری هستید، متفاوت خواهد بود.

نوشته ده سوال رایج و محبوب که می‌توانید از دستیار گوگل بپرسید اولین بار در پدیدار شد.