دوربین اسمارت‌فون اوپو رنو فاقد قابلیت زوم اپتیکال ۱۰ برابری است

پس از فروکش کردن هیجانات حول رویداد عرضه اسمارت‌فون اوپو رنو، یک جلسه پرسش و پاسخ میان کارشناسان و مقامات کمپانی برگزار شد و در این مراسم، پرسش‌های فنی متعددی پیرامون هندست مذکور مورد بررسی قرار گرفت.

فواصل کانونی 16، 26 و 130 میلی‌متری دوربین‌های سه‌گانه اوپو رنو یکی از موضوعات شگفت‌انگیز مطرح شده در جریان این گفتگو بود. با بررسی دقیق این ارقام متوجه خواهیم شد که عملا از مشخصه زوم 10 برابری واقعی هیچ خبری نیست. علیرغم عقیده کاربران در خصوص نام‌گذاری مدل، اوپو هرگز چنین ادعایی را مطرح نکرده است. این تولیدکننده صرفا به ابعاد مختلف زوم هیبریدی 10 برابری خود اشاره نموده است.

بنابراین تلاش جهت فهم فناوری دوربین ارایه شده توسط اوپو اندکی سردرگم‌کننده است؛ چرا که نمایاب دوربین در واقع تنها قادر به ارایه حالات بزرگ‌نمایی 6 و 10 برابری خواهد بود. عکس‌های ثبت شده با زوم 6 برابری از فاصله کانونی 160 میلی‌متری برخوردار هستند. هیچ‌گونه شواهدی در دست نیست که نشان دهد حالت بزرگ‌نمایی 6 برابری کماکان از نوع هیبریدی است و ظاهرا این رقم معادل فاصله کانونی واقعی لنز پریسکوپ خواهد بود.

در واقع فاصله کانونی تنها معادل 130 میلی‌متر است. این رقم صریحا از بزرگ‌نمایی اپتیکال 5 برابری گوشی حکایت دارد. در این حالت نمایاب دوربین صرفا فاقد گزینه مستقیم جهت دستیابی به چنین سطحی از بزرگ‌نمایی است و در عوض حالات بزرگ‌نمایی هیبریدی 6 و 10 برابری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که به‌وضوح امری غیرعادی قلمداد می‌شود. اوپو در توضیح این موضوع اعلام کرد که مشخصه زوم هیبریدی 6 برابری کیفیت مناسبی را ارایه می‌دهد. با این‌حال نخستین تجربه کار با دوربین گوشی اوپو رنو نشان می‌دهد که دوربین پریسکوپ این هندست با دوربین اسمارت‌فون هواوی P30 پرو (مجهز به زوم 5 برابری) یکسان نیست.

اگرچه این موضوع ظاهرا یک اقدام بازاریابی نامناسب جهت برتری در رقابت محض آمار و ارقام به‌شمار می‌رود؛ اما امیدواریم که با دسترسی کاربران به گوشی جدید اوپو، کمپانی با پیامدهای معکوس چنین اقدامی مواجه نشود. البته تا ماه ژوئن و موعد عرضه اسمارت‌فون اوپو رنو با زوم 10 برابری هنوز مدتی باقی‌مانده است. لذا برای جایگزینی گزینه زوم 6 برابری با نمونه 5 برابری و اصلاح امور هنوز فرصت کافی وجود دارد.

نوشته دوربین اسمارت‌فون اوپو رنو فاقد قابلیت زوم اپتیکال 10 برابری است اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.