دوربین سه‌گانه پشتی وان‌پلاس ۷ پرو در صدر فهرست DxOMark قرار گرفت

چند هفته پیش وب‌سایت DxOMark خبر بررسی دوربین‌های اسمارت‌فون وان‌پلاس 7 پرو را اعلام کرد و امروز گزارش این بررسی منتشر شده است. جدیدترین اسمارت‌فون پرچم‌دار کمپانی چینی در صدر فهرست رتبه‌بندی DxOMark قرار گرفته است. امتیاز کلی 111 برای دوربین این هندست از عملکرد بسیار درخشان آن حکایت دارد؛ چرا که 2 دستگاه برتر فهرست DxOMark یعنی هواوی P30 پرو و سامسونگ گلکسی S10 5G امتیاز کلی 112 را کسب نموده‌اند.

با توجه به امتیازات بسیار نزدیک هندست‌ها انتظار می‌رفت که دوربین وان‌پلاس 7 پرو در هر 2 حوزه عکاسی و ویدیو به امتیازات فوق‌العاده‌ای دست یابد و در نهایت نیز همین اتفاق رخ داد. این گوشی دارای محدوده دینامیکی وسیعی است که سطح روشنایی و جزئیات سایه‌ها را حفظ می‌کند؛ در نتیجه نورپردازی عالی بوده و کنتراست تصاویر نیز در کلیه شرایط نوری مناسب به‌نظر می‌رسد.

تصویر ثبت شده با دوربین وان‌پلاس 7 پرو که توسط وب‌سایت DxOMark منتشر شده است

بازتولید رنگ‌ها بسیار شاخص است و این موضوع برای عکس‌های ثبت شده در فضاهای غیرمسقف و هوای آفتابی ملموس‌تر خواهد بود. این در حالیست که توازن رنگ سفید همچنان طبیعی بوده و اشباع قوی رنگ‌ها آن‌ها را به‌صورت زنده و پویا نمایش می‌دهد. نسبت تناسب میان بافت و نویز تصویر به خوبی کنترل شده و در قسمت‌های مختلف تصویر جزئیات فراوانی به چشم می‌خورند. چنین وضعیتی در فضاهای غیرمسقف یا صحنه‌هایی با روشنایی بالا مشهودتر است و نویزها به ندرت قابل مشاهده هستند. از سوی دیگر در شرایط نوری ضعیف بخش‌هایی از بافت تصویر محو شده و نویزهای موجود در قسمت‌های تاریک عکس نیز مشهودتر خواهند بود.

در حوزه شبیه‌سازی حالت بوکه، وان‌پلاس 7 پرو یکی از بهترین حالات پرتره را ارایه داده و با هندست‌های گلکسی S10 5G و هواوی P30 پرو رقابت می‌کند. برآورد عمق صحنه و پنهان‌سازی سوژه عموما دقیق و به شکلی مناسب انجام می‌شود. حالت مات‌شدگی پیش‌رونده جذاب بوده و ماتی پس‌زمینه نیز طبیعی به‌نظر می‌رسد.

لنز زوم وان‌پلاس 7 پرو در فواصل نزدیک نتایج فوق‌العاده‌ای ارایه می‌دهد؛ در حالی‌که در فواصل میانی، نویزها مشهودتر بوده و رنگ‌ها از اشباع کم‌تری در مقایسه با عکس‌های استاندارد برخوردار هستند. صرف‌نظر از این موضوع سطح جزئیات تصویر مناسب است. با این‌حال هنگام زوم در فواصل بالا، کیفیت تصویر در مقایسه با هواوی P30 پرو و لنز پریسکوپی آن (با زوم 5 برابری) به‌سرعت کاهش خواهد یافت.

تصاویر زوم (سمت چپ) و بوکه (سمت راست) که توسط دوربین وان‌پلاس 7 پرو به ثبت رسیده‌اند

وان‌پلاس 7 پرو یک دستگاه ضبط ویدیویی همه‌کاره به‌شمار می‌رود و در زمینه حفظ جزئیات صحنه عملکردی فوق‌العاده دارد. دوربین این هندست مجهز به یک سیستم فوکوس خودکار مناسب است که ضبط ویدیوهای شارپ و دقیق را تضمین می‌کند. گفته شده که بهره‌وری سیستم تثبیت‌کننده در زمینه کاهش تاثیرات لرزش‌های حرکتی و مصنوعی دوربین نسبت به برخی رقبا پایین‌تر است.

در اکثر مواقع نورپردازی ویدیوها به‌صورت موثر و با روشنایی مناسب انجام می‌شود؛ اما در محیط‌هایی با روشنایی بسیار پایین، ویدیوها اندکی تاریک می‌شوند. بعلاوه در فضاهایی با کنتراست بالا، طیف دینامیکی با محدودیت جزئی مواجه است. رنگ‌ها از غنا و پویایی مناسبی برخوردار هستند؛ خصوصا هنگامی‌که کاربران به عکاسی در فضاهای مسقف می‌پردازند. حتی با وجود تغییرات روشنایی یا صحنه، توازن رنگ سفید (در رنگ‌آمیزی پوست) کماکان دقیق خواهد بود.

دوربین سلفی وان‌پلاس 7 پرو موفق به کسب امتیاز 86 از وب‌سایت DxOMark شد. چنین امتیازی این هندست را در موقعیتی نزدیک به مدل‌های برتر قرار می‌دهد. در اکثر موارد رنگ‌آمیزی صحنه و پوست و نورپردازی چهره‌ها در تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی وان‌پلاس 7 پرو وضعیتی مطلوب دارند. با عکاسی در فواصل نزدیک و میانی، سطح جزئیات تصاویر چشمگیر خواهد بود. همچنین بایستی خاطرنشان کرد که به عقیده DxOMark، فلاش دوربین سلفی این هندست بهترین نمونه ارزیابی شده تا به امروز است.

تصویر سلفی ثبت شده توسط وان‌پلاس 7 پرو

عمق میدان دید در پشت صحنه محدود بوده و به دلیل عدم بهره‌مندی دوربین از مشخصه فوکوس خودکار برای سلفی‌های گروهی، افراد حاضر در پشت سوژه احتمالا خارج از محدوده فوکوس قرار خواهند گرفت. چنان‌چه مایل به ثبت تصاویری کاملا شارپ از چهره خود هستید؛ در این‌صورت استفاده از دوربین سلفی چندان توصیه نمی‌شود. در فضاهای مسقف و محیط‌هایی با روشنایی پایین میزان نویز افزایش یافته و تغییر شکل ظاهری در چهره‌های نزدیک به لبه‌های قاب قابل‌توجه خواهد بود. حالت بوکه دوربین سلفی تصاویری با ظاهر طبیعی را تولید می‌کند؛ اما تصاویر غالبا با مصنوعات انعکاسی در اطراف سوژه ثبت می‌شوند.

تصویر سلفی گروهی ثبت شده توسط وان‌پلاس 7 پرو

ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین جلویی غالبا از نورپردازی و رنگ‌بندی مناسب پوست برخوردار هستند. با وجود سیستم تثبیت‌کننده کماکان برخی لرزش‌های دوربین در هنگام قدم زدن محسوس خواهند بود. در شرایط نوری ضعیف، نویز و تبعات ناشی از آن نیز نسبتا مشهود است.

تصویر پرتره ثبت شده توسط دوربین سلفی وان‌پلاس 7 پرو

نوشته دوربین سه‌گانه پشتی وان‌پلاس 7 پرو در صدر فهرست DxOMark قرار گرفت اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.