دومین کسب‌وکار بزرگ اپل احتمالا آینده دشواری را پیش رو خواهد داشت

Apples-second-largest-business-could-face-hard-times-ahead-says-analyst دومین کسب‌وکار بزرگ اپل احتمالا آینده دشواری را پیش رو خواهد داشت

با وجود کاهش تقاضا برای مدل‌های آی‌فون 2018 اپل این کمپانی نشان داده که با تکیه بر بخش خدمات خود می‌تواند به روند رشد پیوسته ادامه دهد. سرویس‌هایی شامل AppleCare، اپل پی، اپ استور، آیتونز و اپل موزیک در این طیف از کسب‌وکارها جای می‌گیرند.

1-pji6nXvdedtxA7F4Rw9alg دومین کسب‌وکار بزرگ اپل احتمالا آینده دشواری را پیش رو خواهد داشت

خدمات مذکور دومین منبع بزرگ درآمدزایی اپل (البته پس از فروش آی‌فون) هستند و به عقیده بسیاری از کارشناسان، سودآورترین بخش کمپانی به‌شمار می‌روند. تیم کوک؛ مدیرعامل اپل خاطرنشان کرد که سودآوری کسب‌وکار خدمات این شرکت از پایگاه گسترده گوشی‌های آی‌فون ناشی می‌شود. حدودا 1.5 میلیارد دستگاه آی‌فون در سراسر جهان وجود دارد. این موضوع مقوله کسب‌وکار سرویس‌های اپل را از فروش ضعیف آی‌فون‌ها تفکیک می‌کند.

اپل به هدف خود مبنی بر تحقق درآمد 50 میلیارد دلاری واحد خدمات تا سال 2020 صریحا اشاره نموده است. درآمد ناخالص این بخش در سال 2017 معادل 30 میلیارد دلار بود. طی 3 ماهه چهارم سال مالی 2018 از ابتدای ماه جولای تا پایان ماه سپتامبر 2018، درآمد خدمات کمپانی به رکورد فصلی 10 میلیارد دلاری رسید. در حالی‌که ظاهرا اپل تا دستیابی به این هدف فاصله زیادی دارد؛ یک تحلیل‌گر نیز از این واحد به‌عنوان یک پاشنه آشیل دیگر کمپانی یاد کرده است. به عقیده وب‌سایت CNBC، تونی ساکوناقی؛ تحلیل‌گر موسسه AB Bernstein نگران است که کمپانی‌های فروشنده اشتراک در اپ استور از پرداخت هزینه‌ای موسوم به مالیات اپل (Apple Tax) امتناع نمایند.

اپل 15 تا 30 درصد درآمد اشتراک ماهیانه کاربران اپ استوری کمپانی‌هایی نظیر نت‌فلیکس (سرویس پخش ویدیو) و اسپاتیفای (خدمات پخش موسیقی) را از آن‌ها دریافت می‌کند. اپل 30 درصد مبلغ پرداختی مشترک برای سال اول و 15 درصد حق اشتراک سال‌های پس از آن را برداشت می‌کند. به منظور جلوگیری از این اقدام، توسعه‌دهندگانی مانند نت‌فلیکس و اسپاتیفای از پذیرش مشترکان جدید از طریق اپلیکیشن‌های iOS خود سرباز می‌زنند. برای مثال ماه گذشته نت‌فلیکس اعلام کرد که در صورت استفاده از اکوسیستم اپل دیگر پذیرش مشترک جدید یا بازگشت مجدد آن‌ها پس از اتمام سرویس ممکن نخواهد بود. مشترکان فعلی قادر به انجام پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای هستند؛ در حالی‌که سایرین بایستی با مراجعه به وب‌سایت نت‌فلیکس نسبت به عضویت (یا عضویت مجدد) در این سرویس اقدام نمایند.

netflix-stock-1140.0.0 دومین کسب‌وکار بزرگ اپل احتمالا آینده دشواری را پیش رو خواهد داشت

لوکا ماستری؛ مدیر مالی ارشد اپل خاطرنشان می‌کند با وجود آن‌که نت‌فلیکس بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده حاضر در اپ استور به‌شمار می‌رود؛ اما کم‌تر از 0.3 درصد مجموع درآمدهای خدماتی اپل طی سال گذشته به این کمپانی مربوط می‌شود. به عبارت دیگر ظاهرا اپل نسبت به سرپیچی برخی توسعه‌دهندگان از پرداخت مالیات نگرانی چندانی ندارد. حتی در صورت عدم نگرانی اپل، رشد میزان نارضایتی مشتریان امروزی می‌تواند به یک شورش بزرگ از سوی توسعه‌دهندگان منتهی شود و این مسئله آقای ساکوناقی را نگران کرده است. طرح موضوع در دیوان عالی کشور موجب نگرانی شدید این تحلیل‌گر شده است. چنان‌چه حکم دادگاه، مالیات اپل را به‌عنوان یک عامل انحصاری برای اجحاف به توسعه‌دهندگان قلمداد نماید؛ در این‌صورت رشد درآمد خدماتی اپل احتمالا به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با توجه به این‌که هنوز دادگاه در خصوص حق اعتراض شاکیان تصمیم‌گیری نکرده است؛ لذا این حکم احتمالا در آینده‌ای نزدیک صادر نخواهد شد.

نوشته دومین کسب‌وکار بزرگ اپل احتمالا آینده دشواری را پیش رو خواهد داشت اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.