دو سوم آنتی‌ویروس‌های اندروید، کاربردی نیستند!

Malware

عاقلانه است که بخواهید گوشی‌های اندرویدتان را با نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس، امن نگه دارید، اما روی کدامیک از این اپلیکیشن‌ها می‌توان حساب کرد؟ ظاهرا باید بیشترشان را از لیست خود خارج کنید. وبسایت AV-Comparatives، به بررسی 250 آنتی‌ویروس در پلتفرم گوگل پرداخته است و فقط 80 تای آن‌ها (کمتر از یک سوم)، موفق شدند تست‌های استاندارد پایه این سایت را رد کنند؛ این اپلیکیشن‌ها بیش از 30 درصد از بدافزارهای سال 2018 را شناسایی کردند و هیچ نرم‌افزار سالمی را هم به عنوان بدافزار، معرفی نکردند. طبق تحقیقات، بعضی از این آنتی‌ویروس‌ها که در آزمون‌ها با شکست مواجه شدند، حتی خودشان را به عنوان ویروس، شناسایی می‌کردند.

در بعضی از این آنتی‌ویروس‌ها، دلیل شکست، ساده بود: آن‌ها برای اسکن نرم‌افزارها برنامه‌ریزی نشده‌ بودند. AV-Comparatives متوجه شد که آن‌ها از لیست‌های سیاه و سفید برای شناسایی نرم‌افزارها استفاده می‌کنند و حتی گاهی اوقات، در همین روش هم سهل‌گیرانه عمل می‌کنند. ممکن است آن‌ها، همه نرم‌افزارهایی را که نام پکیجشان با «com.instagram» آغاز می‌شود، سالم شناسایی کنند، در حالی که به راحتی می‌توان با استفاده از انواع دیگر این نام، بدافزار ساخت.

اپلیکیشن‌هایی که تست‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشتند، نام برندهای نام‌آشنای حوزه امنیت را به همراه داشتند؛ نام‌های بزرگی مثل AVG، کسپرسکای، مک‌آفی و سیمنتک، همه چیز را شناسایی می‌کنند. اما آن‌هایی که در آزمون‌ها شکست خوردند از الگوهای مشابهی استفاده می‌کردند. بیشترشان توسط تازه‌کارها و شرکت‌هایی که تمرکزشان روی حوزه امنیت نیست، ساخته شده‌ بودند. از ماه ژانویه که این تست‌ها انجام شد تاکنون، آنتی‌ویروس‌های ساخت 32 شرکت حاضر در تست، ناپدید شده‌اند.

این آزمایشات به ما یادآوری می‌کنند که از آنتی‌ویروس‌های ساخت شرکت‌هایی استفاده کنیم که سابقه قدرتمندی در این زمینه دارند. همچنین این تست‌، چالشی را که گوگل و بقیه فروشگاه‌ها در بررسی اپلیکیشن‌ها با آن مواجه هستند، به ما نشان می‌دهد. آن‌ها می‌توانند مشخص کنند که اپلیکیشن‌ها آسیبی به کاربران نمی‌رسانند و قانونی را نقض نمی‌کنند، ولی نمی‌توانند آن‌ها را به داشتن حد مشخصی از کیفیت، برای امن نگه داشتن گوشی‌های موبایل‌مان، وادار کنند.

نوشته دو سوم آنتی‌ویروس‌های اندروید، کاربردی نیستند! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.