دکتر مینو محرز: واکسن ایرانی کرونا در هفته آینده به ۵۶ داوطلب تزریق خواهد شد

بر اساس اعلام دکتر مینو محرز، عضو علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، فاز اول آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی در هفته اول دی آغاز می‌شود. دکتر محرز در همین مورد گفت: تاکنون افراد زیادی برای تزریق این واکسن داوطلب شده‌اند اما فاز اول تست انسانی واکسن با 56 نفر انجام می‌شود، داوطلبان در این فاز باید دو نوبت با فاصله دو هفته واکسن را تزریق کنند، طبق برنامه تزریق اول احتمالا در هفته اول دی ماه انجام شده و تزریق دوم، دو هفته بعد صورت می‌گیرد.

محرز در مورد شرایط تزریق واکسن توضیح داد: به دلیل آن که شیوع بیماری در سطح شهر زیاد است ممکن است آنتی‌بادی افراد دچار مشکل شود، به همین دلیل داوطلبین در مکانی خاص نگهداری می‌شوند، بعد از تزریق دوم وضعیت آنتی‌بادی آن‌ها چک می‌شود.

شرایط داوطلبان چیست؟

عضو علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد شرایط داوطلبین گفت: افراد داوطلب باید سالم بوده و سابقه ابتلا به کویید 19 را نداشته باشند. داوطلبان باید بین 18 تا 50 سال سن داشته باشند و آنتی‌بادی‌شان صفر باشد. به این افراد در نوبت اول هدیه‌ای تعلق می‌گیرد، همچنین تحت پوشش بیمه نیز قرار می‌گیرند. برخی رسانه‌ها به قصد جوسازی منفی اعلام کرده‌اند که داوطلب برای واکسن ایرانی کرونا وجود ندارد، این غلط است، از تمام ایران افراد زیادی برای تست اولیه واکسن کرونا داوطلب شده‌اند، در واقع ما بیش از حد نیاز داوطلب داریم.

واکسن ایرانی کرونا چه زمانی آماده می‌شود؟

دکتر محرز در مورد زمان آماده شدن واکسن ایرانی کرونا گفت: اگر همه چیز درست پیش برود و تائیدیه‌های جهانی را دریافت کنیم، در بهار واکسن داخلی کرونا را خواهیم داشت، در صورت موفقیت در تست‌ها، حداکثر تا اواخر بهار تزریق عمومی انجام می‌شود.

وی در مورد تکیه بر علوم و دانش داخلی در تولید واکسن کرونا گفت: ما باید بتوانیم واکسن کرونای خودمان را تولید کنیم، دانش علمی و تکنولوژی ساخت واکسن نیز وجود دارد، در حال حاضر در دنیا تنها دو واکسن فایرز و مدرنا تائیدیه دریافت کرده‌اند که آن‌ها هم در ابتدا برای پرستاران و کادر درمان و سپس برای افراد مسن و در معرض خطر در آمریکا تزریق می‌شود. در حال حاضر تعداد واکسن کرونا به مقداری نیست که در همه‌ جای دنیا در دسترس باشد. بنابراین باید واکسن مورد نیاز کشور را خودمان تولید کنیم.

واکسن ایرانی کرونا از چه نوعی است؟

عضو علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد واکسن ایرانی کرونا توضیح داد: این واکسن بر اساس متد ویروس ضعیف شده و کشته شده است، واکسن تولید شده با این روش بالای 70 درصد و حتی بیش از 90 درصد مصونیت دارند. در دنیا اعتقاد دارند که واکسن اگر بیش از 60 تا 70 درصد مصونیت داشته باشد باید تزریق شود، واکسن‌های ویروس‌های ضعیف شده و کشته شده هم ایمنی بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد هم به‌وجود می‌آورند. تمام علم اپیدمیولوژی دنیا اعتقاد دارند که باید هر نوع واکسنی تزریق شود تا مصونیت ایجاد کند.

مدت زمان واکسن کرونا چقدر است؟

هنوز زمان مصونیت از بیماری کرونا پس از تزریق واکسن مشخص نشده است، واکسن‌های کرونا می‌توانند بین یک تا سه سال مصونیت ایجاد کنند، حداقل این زمان یک سال است و باید مانند واکسن آنفولانزا به صورت سالیانه تزریق شود.

نوشته دکتر مینو محرز: واکسن ایرانی کرونا در هفته آینده به 56 داوطلب تزریق خواهد شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.