رئیس انجمن واردکنندگان موبایل: قیمت گوشی در ایران ارزان‌تر از سایر کشورهاست!

موبایل

بازار تلفن همراه کشور این روزها با چالش‌های مختلفی رو به رو است که این مسئله موجب می‌شود تا تقاضا، عرضه و قیمت‌ گذاری تلفن‌های همراه در بازار دچار آشفتگی شود. از طرفی شیوع کرونا و بسته شدن فروشگاه‌ها و از طرفی افزایش تقاضا برای خرید موبایل به دلیل برگزاری کلاس‌های مجازی و در نهایت قیمت ارزی که لحظه‌ای بالا و پایین می‌شود، همگی باعث شده تا با بازار پرتلاطمی مخصوصا برای اجناس وارداتی طرف باشیم.

به همین دلیل حسین غروی رام رئیس‌ هیات ‌مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در خصوص مشکلات بازار تلفن همراه اعلام کرد: نزدیک به 90 درصد کالاهای وارداتی ما از کشور امارات وارد می‌شود. این کالاها در ابتدای سال با درهم 3700 تومان وارد شدند اما امروز این نرخ به درهم 5550 تومان رسیده است.

ارز واردات کالا را باید از صادرکنندگان دریافت کنیم

حسین غروی با اشاره به مشکلات موجود در راه واردات کالا افزود: پیش‌تر ما ارز نیمایی دریافت می‌کردیم، حال به دلیل مشکلات موجود باید ارز صادراتی دریافت کنیم. این ارز باید از صادرکنندگان خریداری شود. طبق قوانین بانک مرکزی، صادر کننده باید تا تیر ماه ارز دریافت کرده را برگرداند، اما به دلیل افزایش قیمت‌ها، صادرکنندگان تمایلی به بازگرداندن ارزها ندارند.

وی با اشاره به تعطیلی بخش گسترده‌ای از صادرات کشور به علت شیوع کرونا گفت: مشکل بزرگ ما این است که به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن بازارهای جهانی، صادرات محدود شده و به همین دلیل ارز صادراتی که باید برای واردات تخصیص داده شود کم است. در بازار موبایل قبلا از ارز نیمایی استفاده می‌شد اما حالا وارد کنندگان باید از ارز صادراتی استفاده کنند و اختلاف قیمت میان این دو ارز نیز خود دلیلی بر تغییرات قیمت تلفن همراه است.

رئیس‌ هیات ‌مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به ارزان بودن تلفن همراه در ایران در مقایسه با بازار جهانی افزود: قیمت تلفن همراه در بازار با قیمت ارز مطابقت ندارد. کالاهای وارداتی بر اساس ارز 20 روز پیش به فروش می‌رود و این درحالیست که طی همین مدت، قیمت ارز 40 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر قیمت تلفن همراه 40 درصد افزایش نداشته است، از این رو بر اساس دلار، قیمت یک مدل تلفن همراه در ایران، کمتر از قیمت آن مدل در کشوری مانند امارات است.

قیمت‌ موبایل بر اساس نرخ ارز دریافتی واردکنندگان است نه نرخ ارز روز

وی در ادامه گفت: واردکننده‌ای که قیمت ارز را با 4700 تومان حواله کرده است باید کالا را با همان نرخ قیمت گذاری کند و افزایش نرخ ارز جدید نباید در قیمت نهایی کالا تاثیر داشته باشد. از طرفی طبق قانون وارد کنندگان می‌توانند تا 15 درصد بر روی کالا وارداتی خود سود بگیرند. این رقم در بازار برای عمده فروش سه درصد و خورده فروش هفت درصد است. البته این ارقام مربوط به چرخه سود در بازار موبایل است.

موبایل

حسین غروی در مورد علت تفاوت قیمت‌ها و نظارت بر تخلفات بازار تلفن همراه گفت: کالاهای وارداتی براساس نرخ جدید ارز خریداری می‌شوند. ما طی دو ماه گذشته با 40 درصد افزایش قیمت ارز مواجه بودیم و به دلیل افزایش ناگهانی قیمت ارز، اختلاف قیمت کالا واردکننده در مدت زمان کوتاهی تغییر می‌کند. در این حالت نمی‌توان مشخص کرد که فروشندگان کالا خود را با چه قیمتی خریداری کرده و با چه قیمتی می‌فروشند.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده به دلیل افزایش ناگهانی قیمت ارز گفت: در بازار فعلی ممکن است یه فروشنده کالا خود را در ثبت سفارش اول و با درهم 3700 تومان خریداری کرده باشد و دیگری در بازه زمانی کوتاه همان کالا را در ثبت سفارش دهم و قیمت درهم 5500 تومان دریافت کند. این دو فروشنده در یک زمان کوتاه دو قیمت متفاوت برای کالا خود پرداخته‌اند و به طبع کالا را با دو قیمت متفاوت به فروش خواهند رساند.

ارسال پیامک قیمت موبایل به خریدار، راه‌کار مقابله با گران فروشی

رئیس‌ هیات ‌مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان در نظر گرفتن راه‌کارهایی جدید در برخورد با گران فروشی گفت: انجمن واردکنندگان موبایل طرحی را ارائه داده که با سامانه همتا و مرکز تجارت الکترونیک و البته فراهم کردن زیرساخت‌ها اجرایی شود. در این طرح هر شخصی که برای اولین بار گوشی خود را در فروشگاه تلفن همراه روشن کند، پیامکی دریافت می‌کند که حاوی قیمت واقعی گوشی بر اساس نرخ ارز و واردکننده آن است، در این حالت فروشنده نمی‌تواند گوشی را گران‌تر از قیمت وارد شده به خریدار بفروشد. همچنین افراد برای فعال سازی تلفن همراه خود باید شناسه گوشی را در سامانه همتا وارد کنند که با این اتفاق قیمت گوشی به همراه پیامک برای آن‌ها ارسال می‌شود.

 حسین غروی گفت: در حال حاضر تقاضا مردم برای گوشی‌های کمتر از 300 یورو و حتی کمتر از 200 یورو افزایش پیدا کرده است. البته با امکانات گوشی‌های جدید مدل‌های کمتر از 300 یورو نیز تمام نیازهای افراد را برآورده می‌کند.

نوشته رئیس انجمن واردکنندگان موبایل: قیمت گوشی در ایران ارزان‌تر از سایر کشورهاست! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.