رئیس جمهور ترکیه: آی‌فون‌های اپل را تحریم کنید و به جای آن گوشی‌های سامسونگ را بخرید!

DSCF8101-1920x1280 رئیس جمهور ترکیه: آی‌فون‌های اپل را تحریم کنید و به جای آن گوشی‌های سامسونگ را بخرید!

ایالات متحده آمریکا جنگ تجاری بزرگی به راه انداخته و تمام بزرگان صنعت جهان را درگیر آن کرده است. فشارهای وارده از سوی غربی‌ها کار را به جایی رسانده که رئیس جمهور ترکیه از مردم کشورش خواسته تا آی‌فون‌های اپل را تحریم کرده و از گوشی‌های دیگری مانند سامسونگ استفاده کنند!

پس از اعمال تعرفه‌های جدید گمرکی بر روی محصولات وارداتی از ترکیه و تحریم برخی از مقامات رسمی این کشور توسط دولت ایالات متحده آمریکا، ارزش پول ملی ترکیه با سقوط آزاد مواجه شده و نسبت به ابتدای سال جاری میلادی در حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را در مقابل با دلار آمریکا از دست داده است. رجب طیب اردوغان برای حل این مشکل و کمک به اقتصاد داخلی راه‌کارهایی ارایه داده و از مردم کشورش خواسته که ذخایر ارزهای خارجی و فلزات گران قیمت خود را به پول رایج کشور تبدیل کنند تا بدین ترتیب تورم عظیم فعلی را رفع کنند.

iPhone-X-pushes-average-selling-price-of-smartphones-up-even-further-in-Q1-2018 رئیس جمهور ترکیه: آی‌فون‌های اپل را تحریم کنید و به جای آن گوشی‌های سامسونگ را بخرید!

وی در پاسخ به تحریم‌های غربی‌ها نیز از ۸۰ میلیون شهروند ترکیه‌ای خواسته که گوشی‌های آی‌فون اپل را تحریم کرده و از محصولات سامسونگ استفاده کنند. البته اردوغان پیشنهاد بهتری داشته و مردم را به استفاده از نمونه‌های داخلی مانند تولیدات شرکت ونوس (Venus) تشویق کرده تا بدین ترتیب کمک بیش‌تری به اقتصاد ملی کرده باشند. با این وضع حتی توافق چند وقت پیش اپل و ترکیه مبنی بر تجهیز مدارس این کشور به چندین میلیون دستگاه آی‌پد نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. تخمین زده شده که آی‌فون‌های اپل سهمی حدودا ۱۵ درصدی را از بازار موبایل ترکیه به خود اختصاص داده‌اند. اردوغان در سخنان خود اشاره کرد:

اگر آن‌ها آی‌فون دارند، در طرف دیگر سامسونگ وجود دارد.

شاید جالب و خنده‌دار باشد که اکنون اپل به سمبل کاپیتالیسم (سرمایه‌داری) ایالات متحده تبدیل شده است؛ کما این‌که در طی جنگ سرد، برند کوکاکولا به نماد سرمایه‌داری غربی‌ها تبدیل شده بود. سال گذشته میلادی نیز در جریان اختلافات چینی‌ها و ایالات متحده آمریکا بر سر دریای جنوبی چین، مردم این کشور به‌پا خواسته و آی‌فون‌های خود را شکستند! حال در میان این شرایط کمرشکن تیم کوک نگون‌بخت درگیر جنگ تجاری آمریکایی‌ها شده و آی‌فون‌های این شرکت نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات صادراتی این کشور تحریم‌ها را پیش روی خود می‌بیند. همین خود دلیل خوبی است تا امیدوار باشیم مدیرعامل اپل بار دیگر برای اعمال قوانین جدید پای میز شام با دونالد ترامپ بنشیند.

نوشته رئیس جمهور ترکیه: آی‌فون‌های اپل را تحریم کنید و به جای آن گوشی‌های سامسونگ را بخرید! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.