رئیس سازمان پدافند غیرعامل: استفاده از جویشگر روسی برای رقابت با جویشگر آمریکایی‌ است

اوایل آبان‌ جاری و در متن دیدار وزیر ارتباطات ایران با همتای روسی خود، خبر از اعلام توافق دوجانبه برای ثبت دفتر موتور جست‌وجوی روسی یاندِکس در ایران داده شد. هرچند خبر افتتاح دفتر مستقل موتور جست‌وجوی فیلترشده یاندکس در تهران سریعا توسط مدیر یاندکس تکذیب شد اما ظاهرا وزرای دو کشور پیرامون این موضوع به تجمیع آرا رسیده بودند.
 
یاندکس هم‌اکنون به دلیل داشتن محتوای غیراخلاقی، در ایران فیلتر است و از طرفی دیگر بیشتر ایرانیان از گوگل و یاهو برای جست‌وجوهای خود استفاده می‌کنند. پس از تکذیب چنین توافقی، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به انتشار بیانیه‌ای با مضمون «افتتاح دفتر یاندکس در تهران پیشنهاد وزیر ارتباطات روسیه بود» کرد.
 
رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات، افتتاح دفتر یاندکس در ایران را پیشنهاد روس‌ها دانست و گفته بود: پیشنهاد اولیه افتتاح دفتر یاندکس در ایران توسط وزیر ارتباطات روسیه مطرح شده بود. نیکی فوروف در ملاقاتی با همتای ایرانی خود، از آمادگی طرف روسی برای افتتاح دفتری برای موتور جست‌وجوگر روسی یاندکس سخن به میان آورده بود که مورداستقبال طرف ایرانی نیز قرار گرفت. پس از آن مشخص شد محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه مراسم رونمایی از موتور جست‌وجوی ایرانی پارسی‌جو در پاسخ به این سؤال: «چرا زمانی که خبر از راه‌اندازی دفتر موتور جست‌وجوی بومی روسیه در تهران دادید، مدیرعامل یاندکس آن را رد کرد؟» گفته است: بعد از اینکه وزیر ارتباطات این کشور وارد روسیه شد، به مسئولان یاندکس گفت که از طرف شما پیشنهاد همکاری و راه‌اندازی دفتر در تهران را به وزیر ارتباطات ایران دادم و عنوان کردم که آمادگی کامل برای اجرای این کار را داریم. البته او این را در ادامه اضافه کرده بود که کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در آینده نزدیک در ارتباط با راه‌اندازی دفتر یاندکس در تهران رایزنی خواهند کرد.
 
اینک رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان می‌کند: شبکه ملی اطلاعات باید دارای یک موتور جست‌وجوی بومی باشد ولی اگر زمان یاری نکرد یا نتوانستیم، باید موازی با اقدامات تولیدی جویشگر به سمت استفاده از سامانه‌های موتور جست‌وجوی رقیب آمریکایی‌ برویم. سردار غلامرضا جلالی در گفت‌وگو با «تسنیم» اظهارات مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای ثبت و راه‌اندازی دفتر یاندکس روسی در تهران را رویکردی همسو با دیدگاه استفاده از جویشگرهای رقیب آمریکایی می‌داند.
 
او می‌افزاید: بالاخره نباید فراموش کنیم همواره نیازمند سامانه‌های پایه در فضای سایبری هستیم که یکی از آنها موتور جست‌وجو است. طبیعتا موتورهای جست‌وجو با معیارهایی نظیر «امکان دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی دنیا» و «سرعت پردازش» رتبه‌بندی می‌شوند و بر این اساس هر کشوری به سمت بهترین سرویس جویشگر می‌رود اما راه‌حل اساسی برای ما اختیارکردن موتور یک جست‌وجوی بومی در شبکه ملی اطلاعات است.  او امنیت را مفهومی نسبی دانسته و گفته است: باید تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح آن به کار گیریم؛ درحال‌حاضر هیچ امنیتی در زمینه موتورهای جست‌وجو نداریم زیرا تمام استفاده‌ها منوط به گوگل و یاهو شده است. با دیدگاه به‌کارگیری سامانه‌های موازی با رویکرد امنیتی، می‌توان موجب کاهش وابستگی و آسیب‌پذیری‌های احتمالی شد.