راهی برای توقف ایمیل‌های اسپم

با استفاده از ارائه‌دهندگان رایگان خدمات ایمیلی مانند یاهو و گوگل، نمی‌توانید انتظار داشته باشید هرگز اسپم دریافت نکنید، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید نقش این ایمیل‌های مزاحم را کمتر کرده و از حضورشان در صندوق پیام‌های ورودی خود جلوگیری کنید.
 
ایمیل‌هایی هستند که حکم مزاحم را دارند و در واقع اسپم (هرزنامه) به شمار می‌روند، اما شما نمی‌توانید آنها را متوقف کنید و با توجه به برخورد متفاوت سرویس‌های ارائه‌دهنده ایمیل با اسپم‌ها، یا باید اسپم‌ها را مسدود کرده و یا سرویس خود را عوض کنید.
 
اسپم‌ها ایمیل‌هایی هستند که از طرف دوستان و آشنایان شما فرستاده نشده‌اند و در واقع به نوعی مزاحم به شمار می‌روند که از طرف کسانی که آدرس ایمیل شما را داشته باشند فرستاده می‌شوند و از آنجایی که فرستادن ایمیل هیچ هزینه‌ای ندارد، ممکن است در طول روز ایمیل‌های بیخود و هرزنامه‌های بسیاری را دریافت ‌کنید که اگرچه نمی‌توان جلوی دریافتشان را به طور کامل گرفت، اما می‌توان آنها را محدود کرد.
 
سرویس‌های تامین‌کننده ایمیل مانند یاهو، گوگل و مایکروسافت میلیاردها ایمیل اسپم را روزانه فیلتر می‌کنند و تنها تعداد کمی از اسپم‌ها از این فیلترها عبور می‌کنند و ۵ تا ۲۰ اسپم در طول روز، عددی غیرطبیعی نیست.
 
هرچند اسپم‌هایی که از فیلتر عبور می‌کنند، باید به فولدر اسپم شما وارد شوند، بنابراین اگر شما ایمیل‌های اسپم را در اینباکس (صندوق ورودی پیام‌ها) خود دریافت می‌کنید، یا فیلترینگ اسپم‌ها برایتان خاموش کرده و یا فیلترها نتوانستند کار خود را با موفقیت انجام دهند.
 
متاسفانه فیلترینگ اسپم‌ها یک حیله تجارتی است. اگر فیلتر سست باشد، شما ممکن است ایمیل‌های اسپم را در اینباکس خود ببینید و اگر فیلتر سفت و سخت باشد، ممکن است ایمیل‌های مهم و اصلی خودتان هم سر از فولدر اسپم درآورند.
 
فیلترهای یاهو نسبت به جی‌میل کمی سست هستند، اینکه شما کدام را ترجیح می‌دهید، به سلیقه شما بستگی دارد، اما اگر فیلترینگ تهاجمی برای اسپم‌ها را می‌خواهید، می‌توانید به جی‌میل بروید، البته اشکالی در سرویس جی‌میل هم وجود دارد و آن این است که باید فولدر اسپم خود را هر دو روز یک بار چک کنید، زیرا ممکن است در غیر این صورت چند ایمیل مهم را از دست بدهید.
 
همچنین انتقال به یک سرویس ایمیل رایگان جایگزین مانند جی‌میل یا اوت‌لوک، نقطه‌ضعف دیگری دارد و آن این است که شما باید به تمامی مخاطبان خود، آدرس جدید ایمیل خود را بدهید. هرچند، هم جی‌میل و هم اوت‌لوک، تمامی ایمیل‌های شما را از یاهو جمع‌آوری می‌کنند، بنابراین تغییر سرویس ایمیل به آن دشواری که به نظر می‌رسد هم نیست.
 
در نهایت، دلیلی برای ناراحتی درباره عدم پشتیبانی یاهو وجود ندارد. اول اینکه این شرکت در تلاش است از ورود اسپم جلوگیری کند و اگر در یک ناحیه خاص شکست می‌خورد، شما می‌توانید با گزارش ایمیل‌های اسپمی که دریافت می‌کنید به آن کمک کنید. با این حال، به یاد داشته باشید فیلترهای اسپم  برای صدها میلیون نفر از مردم کار می‌کنند، نه فقط برای شما.
 
دوم، ایمیل یاهو یک سرویس رایگان است و ارائه پشتیبانی انسانی برای میلیون‌ها نفر از مردم برایش صرفه اقتصادی ندارد و این موضوع برای گوگل، مایکروسافت و سایر ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین با حجم بالا نیز صدق می‌کند. بنابراین اگر شما پشتیبانی شخصی می‌خواهید، بهتر است در سرویس‌هایی که هزینه دارند، مانند FastMail ثبت‌نام کنید.
 
یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از اسپم‌ها، استفاده از فیلتر است. اگرچه شما نمی‌توانید جلوی فرستادن اسپم‌ها را بگیرید، اما می‌توانید با فیلتر کردن و بدون نیاز به باز کردن آنها، مانع حضورشان در صندوق ورودی پیام‌های خود شوید.
 
تمامی فیلترهای ایمیل نیازمند آموزش هستند و این کار مدتی طول می‌کشد. برای ایمیل‌هایی که شما آنها را اسپم در نظر می‌گیرید، این موضوع یک اقدام اساسی است، بنابراین شما باید تمامی ایمیل‌های اسپم و هرزنامه‌هایی را که وارد صندوق ورودی‌تان (اینباکس) می‌شوند، گزارش کنید.
 
باید توجه داشته باشید که هرگز این ایمیل‌ها را برای یافتن محتوای آنها باز نکنید، زیرا ایمیل‌های اسپم معمولا ممکن است حاوی چراغ‌هایی نامرئی باشند که به فرستنده اطلاع می‌دهند شما ایمیل را باز کرده‌اید و حسابتان، یک حساب فعال است و نتیجه این موضوع، اسپم‌های بیشتر خواهد بود.
 
در مقابل، روش صحیح برای رسیدگی به ایمیل‌های ناخواسته اما مشروع -مانند خبرنامه‌ها، پیشنهادهای بازاریابی و غیره- این است که ایمیل را باز کرده و در بخش تنظیمات، عضویت خود را لغو کنید و تنها آنها را در پوشه اسپم قرار ندهید.
 
شما همچنین می‌توانید فیلترهای خود را برای جلوگیری از ایمیل‌هایی از فرستندگان خاص و یا موضوعات خاص راه‌اندازی کنید. بدین ترتیب ‌می‌توانید لغات خاص مورد نظر خود در آدرس فرستنده، موضوع ایمیل یا متن آن فیلتر کرده و با استفاده از تنظیمات، آنها را مستقیما راهی اسپم کنید. البته متاسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از فرستندگان خاص وجود ندارد، زیرا هرزنامه‌نویسان از میلیون‌ها آدرس که به راحتی جعل می‌شوند استفاده می‌کنند.
 
اگرچه توصیه می‌شود اقدام به باز کردن ایمیل‌های اسپم نکنید، اما به این حال ممکن است سهوا اسپم‌ها را باز کنید. اگر سیستم ایمیل شما دارای یک «پنجره پیش نمایش» (preview pane) است، زمانی که شما هر ایمیل را انتخاب و یا از روی آن حرکت کنید، به طور خودکار باز می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از باز شدن اسپم‌ها، می‌توانید به به بخش تنظیمات رفته و پنجره پیش نمایش ایمیل یاهو را خاموش کنید.
 
البته مسدود کردن اسپم‌ها، آنها را حذف نمی‌کند. هنگامی که سرویس ایمیل، ایمیل‌های اسپم را فیلتر می‌کند و هنگامی که شما آنها را به عنوان اسپم گزارش می‌کنید، آنها به پوشه اسپم یا ایمیل‌های ناخواسته منتقل می‌شوند و اگر شما پوشه را برای ایمیل‌های مشروع بررسی کنید، می‌توانید آنها را در آنجا ببینید.
 
اگر شما از طریق فرایند خودکار حذف ایمیل‌های اسپم برای زمانی که دریافت می‌شوند استفاده کنید، آنها به سطل زباله منتقل می‌شوند. البته اگرچه بعید است باز هم آنها را ببینید، اما اسپم‌ها هنوز هم وجود دارند و تنها زمانی حذف خواهند شد که شما پوشه سطل زباله را خالی کنید که البته ارائه‌دهنده خدمات ایمیل شما این کار را به طور منظم انجام می‌دهد.
 
در غیر این صورت، با برگرداندن ایمیل‌های اسپم به منبعشان و یا تلاش برای انتقام از فرستنده، خود را به زحمت نیندازید. زیرا ممکن است آدرس جعلی باشد و حتی اگر فرستندگان اسپم از یک نشانی ایمیل واقعی استفاده کرده باشند، شما تنها یک کار بیهوده کرده‌اید.