دیتا سنتر

پیاده سازی و راه اندازی دیتاسنتر

برآورد تعداد رک ها و آرایش رک ها

اجرای سیستم های اعلام و اطفاء حریق

کابل کشی برق ساختمان و اتاق سرور

راه اندازی دیتاسنتر

  • نت وب

    شرکت نت وب با استفاده از ظرفیت ایجاد شده در حال حاضر آمادگی ارائه کلیه خدمات مربوط به دیتاسنتر از جمله ارایه سرور اختصاصی (Dedicated Server) ،میزبانی سرور (Co-Location)، سرور اختصاصی مجازی (Virtual Private Server) و میزبانی صفحات وب (Web-Hosting) به شرکتها و سازمانهای علاقمند را دارد.مرکز داده‌های بین‌المللی نت وب با فراهم کردن فضایی منطبق بر استانداردهای جهانی و حرفه‌ای این صنعت، امکان اشتراک فضا را در داخل کشور برای سازمان‌ها و موسسات بزرگ فراهم کرده است.
    با توجه به آن‌که در مرکز داده‌‌های نت وب، امکان اتصال دایمی و بسیار پرسرعت با استفاده از خطوط فیبر نوری و مسیرهای بین‌المللی ماهواره‌ای برای سرورها فراهم شده است، کاربران می‌توانند با اتصال به سرورهای موجود به طور مستقیم از پهنای باند مورد نظر خود بهره‌مند شوند.مرکز داده‌های نت وب با در اختیار داشتن امکانات بی‌نظیری همچون امکانات محیطی مناسب (مجموعه‌ای مجهز از سرورها، روترها و سوییچ‌ها و …)، امکان کنترل‌های محیطی (مانند کنترل درجه حرارت و رطوبت، پیش‌گیری از آتش سوزی، پیش‌بینی سیستم برق پشتیبان و …) و اقدامات امنیتی فوق‌العاده (اقدامات امنیتی محیطی و اطلاعاتی) محیطی امن و قابل اطمینان برای ارایه‌ی خدمات اشتراک فضا به وجود آورده است.تنوع خدمات اشتراک فضای نت وب به متقاضیان امکان می‌دهد که برای استفاده از این خدمات مطابق با نیاز خود میزان استفاده از این خدمت را مشخص کنند. به بیان دیگر شما می‌توانید تنها یک سرور برای استفاده از حداقل پهنای باند داشته باشید یا ترکیبی از چندین سرور شبکه با حداکثر پهنای باند. پارس آنلاین در هر صورت برای هر یک از انتخاب‌های شما راه‌حل مناسبی ارایه خواهد کرد. به گونه‌ای که بتوانید از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده کنید.هر مشتری می‌تواند تجهیزات اختصاصی خود را در فضایی به مساحت دست کم ۶ متر مربع در یک قفسه استاندارد با تمام امکانات تاسیساتی، فنی، امنیتی و پهنای باند مورد نیاز قرار دهد.هر مشتری می‌تواند به طور مستقیم توسط دو نفر از کارشناسان فنی نت وب به تجهیزات فضای اختصاصی خود دسترسی داشته باشد. تمام تجهیزات اختصاص یافته به مشتری در یک قفسه‌ی اختصاصی به گونه‌ای حفاظت می‌شود که افراد غیر مجاز به هیچ وجه امکان دسترسی به این تجهیزات را نداشته باشند. افزون بر این، پیکربندی چندگانه این سرورها به شما اجازه می‌دهد که به هنگام ضرورت ظرفیت و امکانات سرورها را متناسب با نیاز خود تغییر دهید. درخواست کنندگان خدمات اشتراک فضای پارس آنلاین می‌توانند از امکانات پیشرفته موجود در مرکز داده پارس بهره‌مند شوند.

  • خدمات نت وب

    در این میان گروه نت وب به واسطه آشنایی با آخرین فناوری های برتر جهانی و بهره گیری از سال ها تجربه ارزشمند ملی و بین المللی در مشاوره، طراحی، راه اندازی، بهره برداری و پایش مراکز داده آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی منطبق بر استانداردهای مطرحی چون ” TIA942و ISO20000″ و در جهت همسویی با برنامه های استراتژیک و نیازمندی های راهبردی سازمان ها می باشد. به بیان دیگر مرکز داده (Data Center) مجموعه ای است از سرویس گرها، زیرساخت های ارتباطی/ امنیتی و تجهیزات الکترونیکی که برای ارایه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس­ های تحت شبکه (اینترنت/اینترانت/اکسترانت) به کار گماشته می­ شوند. سازمان ها، شرکت ها و افراد می توانند با به کارگیری سرویس های ارایه شده از طرف مرکز داده وب سایت­ ها، اطلاعات و سرویس های مبنتی بر شبکه خود را بر روی اینترنت (اینترانت/اکسترانت) راه اندازی کنند. طراحی، برآورد و خرید تجهیزات مورد نیاز اتاق سرور، پیاده سازی و راه اندازی دیتاسنتر ،اجرای کف کاذب ، اجرای سقف کاذب ، کابل کشی برق ساختمان و اتاق سرور ، اجرای سیستم Cooling ، اجرای سیستم های اعلام و اطفاء حریق ،کابل کشی شبکه، نصب و راه اندازی تجهیزات ، برآورد و تهیه تعداد رک های مورد نیاز و آرایش رک ها ، برآورد آمپر برق مورد نیاز ، برآورد، خرید و راه اندازی UPS مورد نیاز ، برآورد، خرید و راه اندازی generator مورد نیاز،اجرای اتاق مانیتورینگ و Access Control ،پشتیبانی دیتاسنتر و تجهیزات نصب شدهمیزان پهنای باند شرکت نت وب به مشتریان پرسرعت فروخته می شود بیش از ۲ گیگابیت در ثانیه می باشد که نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای این شرکت برای خدمات دیتاسنتر است.

    در زیر به اصلی ترین ویژگی های دیتاسنتر افرانت اشاره می شود: بر اساس آخرین استانداردهای جهانی (از جمله CISCO SAFE).

      • امنیت اطلاعاتی (IT Security).
      • پایداری خدمات (Business Continuity).
      • سیستم مونیتورینگ پیشرفته (Network Operation Center) NOC.
      • سیستم پشتیبانی پس از فروش بصورت ۲۴ ساعته(۲۴/۷ Tech Support) .
      • استفاده از آخرین تکنولوژی در طراحی دیتاسنتر.
      • موقعیت جغرافیایی مناسب.

    خدمات دیتاسنتر افرانت:

      • سرور اختصاصی (Dedicated Server).
      • میزبانی سرور (Co-location).
      • سرور اختصاصی مجازی(Virtual Private server).
      • میزبانی سایت (Web-Hosting).
      • میزبانی سایت(ریسلری) (Web-Hosting).
      • سرویس پست الکترونیکی سازمانی (Enterprise Mail Service).
  • دیتا سنتر چیست؟

    تا قبل از دهه ۹۰ استفاده از اینترنت برای مردم عادی به سادگی امکان پذیر نبود، چرا که استفاده از امکانات اینترنت نیاز به دانش خاصی داشت. محیط خط فرمانی(Command Line) و ساختار غیر گرافیکی اینترنت سبب شده بود که کاربران عادی علاقه چندانی به استفاده از اینترنت نداشته باشند. در اوایل دهه ۹۰، پس از به وجود آمدن مفهوم وب در اینترنت (سال ۱۹۹۳ ) و پروتکل HTTP که به سادگی امکان به اشتراک گذاشتن مستندات در اینترنت را در اختیار کاربران قرار می داد، روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده شد. از سوی دیگر با اضافه شدن کاربران اینترنت، حجم مستندات نیز روز به روز افزایش یافت. مسلماً خطوط سابق اینترنتی و سرورهای موجود، توانایی جوابگویی به خیل عظیم کاربران را نداشتند.

    همچنین با زیاد شدن کاربران و بالا رفتن حجم مستندات، و نیز سادگی انتشار اطلاعات در اینترنت، مفاهیم تجاری نیز وارد عرصه اینترنت شدند. شرکت های تجاری نیاز به سرورهایی داشتند که این امکان را به آنها بدهد که به سادگی و با سرعت بتوانند اطلاعات خود را در اختیار مشتریان و کاربران خود قرار دهند.بالطبع این امکان وجود نداشت که هر شرکت یا سازمانی که قصد راه اندازی سایت های اینترنتی را دارد، خود راساً اقدام به راه اندازی سرور خود کند، چرا که با وجود کاربران زیاد این سایت ها و حجم بالای ترافیک، نیاز به اتصال هایی با سرعت های بسیار بالا وجود داشت که مسلما حتی در صورتی که این امکان از لحاظ عملی وجود داشته باشد، هزینه بالایی را می طلبید.

    راه حلی که برای این مشکل به نظر رسید، راه اندازی مراکز خاصی تحت عنوان Data Center یا مراکز داده ای بود. Data Center ها با در اختیار داشتن اتصالات پرسرعته ای به اینترنت، و همچنین در اختیار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امکان راه اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممکن ساختند. شرکت های تجاری و مردم می توانستند با اجاره کردن فضای محدودی در این سرورها، سایت های وب خود را معرض دید عموم قرار دهند. برخی شرکت های بزرگ نیز با توجه به نیاز خود، اقدام به اجاره کردن یک سرور در مرکز داده ای می کردند و آن را از راه دور با ابزارهای خاص کنترل می کردند.اکنون با توجه به رشد سریع اینترنت، روز به روز به تعداد Data Center ها اضافه می شود به طوری که در حال حاضر در اکثر کشورهای پیشرفته این مراکز وجود دارند. تمرکز این مراکز بخصوص در کشور امریکا بسیار زیاد است. دلیل آن ارزان بودن نرخ اتصال به اینترنت و همچنین در دسترس بودن سرعت های بالا می باشد.

    برخی از این Data Center از طریق خطوط مختلف فیبرنوری، پهنای باندی بیش از ۴Gbps را در اختیار دارند و تعداد سرورهای این Data Center معمولا بیش از ۱۰۰۰ است که بر اساس مشخصات به متقاضیان اجاره داده می شود.پارامترهای زیادی در قیمت اجاره ماهانه یک سرور تاثیرگذار است که می توان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAM و اندازه Hard Disk ، حداکثر ترافیکی که ماهانه در اختیار هر سرور قرار می گیرد، سیستم عامل سرور و همچنین سابقه مرکز داده ای بستگی دارد.

    منیت فیزیکی دیتا سنتر
    در ساخت ساختمان و راه اندازی دیتاسنتر، مقوله امنیت در اولویت بوده است. سیستم های مدرن پایش محیطی به صورت Dual در نظر گرفته شده است. تردد به دیتا سنتر فقط از طریق سنسور اثر انگشت امکانپذیر می باشد. کلیه ترددها توسط ۲ سیستم کاملا مستقل دوربین های مدار بسته پیشرفته پایش و ثبت می شود. درها مجهز به سنسور مخصوص کنترل وضعیت می باشد و با سیستم دوربین های مدار بسته مجتمع شده است. همچنین سیستم های پایش دما، رطوبت، دود، نشتی آب و … هر گونه واقعه غیر عادی را فورا به روش های مختلف اعلان می کنند.

    کنترل عملکرد شبکه
    با استفاده از استاندارد SMTP ، تمام تجهیزات اعم از مسیریاب ها، سویچ ها، سیستم های UPS و کلیه سرورها، همینطور برق ، عوامل محیطی، موقعیت ژنراتورها و اتصالات شبکه به صورت ۲۴ ساعته مانیتور و کنترل می شوند. سیستم های مانیتورینگ اختصاصی شرکت روند تازه، به صورت همزمان کلیه تجهیزات و سرورهای روند تازه را در تمام نقاط دنیا به صورت مجتمع پایش می کنند.

    تجهیزات
    در تجهیز دیتا سنتر، از برترین برندهای معتبر دنیا استفاده شده است. در تجهیزات Passive ، سیستم های پایش محیطی و توزیع برق از برند APC استفاده شده است و در تجهیزات Active انحصارا از برندهای CISCO، Fortigate، DELLو HP استفاده می شود.

    ▪ مشخصات یک Data Center
    Data Centerهای متفاوتی در نقاط دنیا وجود دارد که با توجه به نیاز و همچنین شرایط منطقه ای طراحی و ساخته شده اند. استاندارد خاصی برای یک Data Center وجود ندارد اما در اینجا سعی شده است به برخی از مشخصات عمومی یک مرکز داده ای اشاره شود.

    ▪ در اختیار داشتن اتصالات مختلف به اینترنت از طریق ISP و ICPهای مختلف:
    به طور معمول یک Data Center برای اتصال به اینترنت از چندین اتصال مختلف استفاده می کند تا در صورتی که هر یک از اتصالات به دلیلی از کار افتادند، در سرویس دهی مرکز وقفه ای پیش نیاید. برخی از Data Center معروف با بیش از ۱۲ اتصال مختلف به اینترنت متصلند.

    ▪ وجود سیستم قدرت پشتیبان:
    یکی از مهم ترین مسائل در Data Center سرویس دهی بدون وقفه به مشتریان می باشد. با توجه به امکان قطع برق به دلایل مختلف همچون حوادث غیرمترقبه یا جنگ، نیاز به سیستم برق پشتیبان ضروری است. معمولاً Data Centerهای بزرگ از UPS های مخصوصی استفاده می کنند که امکان سرویسدهی به بیش از ۱۰۰ کامپیوتر را دارند. علاوه بر سیستم UPS، ژنراتورهای قوی نیز در مرکز داده ای وجود دارد تا در صورت قطع بلندمدت برق، سرویس دهی بدون وقفه انجام شود.

    ▪ وجود سرورهای متعدد:
    هدف اصلی یک Data Center در اختیار گذاشتن سرورهای وب برای مشتریان است. سرورهای مورد استفاده با توجه به نیاز و امکانات Data Center تعیین می شود. تنها تفاوت مهم، نوع سرورهای مورد استفاده توسط Data Center است. در Data Center ها از دو نوع سرور استفاده می شود: سرورهای Rackmount و یا سرورهای Desktop. با توجه به حجم کم سرورهای Rackmount این امکان برای مرکز داده ای فراهم می شود که در فضایی کوچک، تعداد زیادی سرور قرار گیرد. اما مسئله مهم در این نوع سرورها، قیمت بالای این سرورها نسبت به سرورهای Desktop است. علاوه بر این امکان ارتقاء سرورهای Rack Mount تنها به مقدار اندک امکان پذیر است. با توجه به این موضوع اکثر Data Center از سرورهای Desktop استفاده می کنند.

    ▪ مشخصات فیزیکی:
    با توجه به این نکته که اکثر سرورهای وب از نوع Desktop هستند، ساختمان های مراکز داده ای اکثرا با سقف های بلند ساخته می شوند که علاوه بر تهویه هوا، امکان قرار دادن سرورهای بیشتر را می دهند. همچنین در تمامی Data Centerها، مسیرهایی برای گذراندن کابل های شبکه و همچنین کابل های برق وجود دارد. علاوه بر اینها، وجود سیستم تهویه قوی برای پایین نگاه داشتن دمای سرورها ضروری می باشد. البته مشخصاتی همچون وجود سقف کاذب، کف کاذب و همچنین سیستم اطفاء حریق در برخی موارد توصیه شده است. مسئله مهم در Data Centerها، امکان استفاده متقاضیان از سرورهای Data Center می باشد که در این بخش به آن می پردازیم.

    ▪ نحوه در اختیار گرفتن یک سرور وب:
    پس از اینکه متقاضی سرور، با شرایط قراردادی که Data Center مفاد آن را تنظیم کرده موافقت کرد، یک سرور در اختیار وی گذاشته می شود. بسته به نوع قرارداد سرور می تواند تنها شامل سیستم عامل و یا نرم افزارهای کمکی همچون نرم افزارهای FTP و یا Control Panel سایت باشد. در صورتی که این نرم افزارها بر روی سرور نصب نشده باشد، متقاضی خود باید این نرم افزارها را نصب کند. متقاضی اکثرا از طریق Remote terminalها و یا نرم افزارهای خاصی مانند PCAnywere سرور خود را از راه دور کنترل می کند. پس از نصب و تنظیمات نرم افزاری، سرور آماده سرویسدهی می شود و بر حسب نیاز متقاضی استفاده می شود. نکته قابل توجه، کنترل سرورها توسط متقاضی از راه دور است. با توجه به این موضوع مسئولیت کلیه مسائل و مشکلات سرور از جمله از کار افتادن سرویس ها و نرم افزارها و یا حملات هکری به عهده متقاضی می باشد. البته در شرایط خاص و پرداخت مبالغ معین متقاضی می تواند از خدمات Data Center استفاده کند. هرچند در شرایط بحرانی همچون حملات گسترده که منجر به از کار افتادن تمامی سرورها شود، معمولا Data Center برای سرویسدهی به تمامی سرورها به مشکل برخورد می کنند که در این صورت طبق اولویت های خود اقدام به رفع مشکل می کنند.

    آیا امکان راه اندازی چنین مرکزی در ایران وجود دارد؟ این سوالی است که در بخش بعد به آن می پردازم.
    شرکت های ایرانی از روش های متفاوتی برای راه اندازی سایت های خود استفاده می کنند. برخی از امکانات ISP های داخلی استفاده می کنند. این روش علیرغم این که امکان پشتیبانی مناسبی را برای مدیر سایت فراهم می کند، اما از سوی دیگر به دلیل پایین بودن پهنای باند ISP های ایرانی و همچنین نامتقارن بودن اتصالات (پایین تر بودن پهنای باند ارسال نسبت به دریافت) و همچنین بالا بودن ترافیک در برخی ساعات خاص، عملا باعث کندشدن سایت می شود.

    روش دیگر، استفاده از امکانات شرکت های خارجی است که به روش های مختلفی انجام می پذیرد، این روش ها علاوه بر بالا بردن هزینه ها، مشکلات خاصی را برای سایت های ایرانی به وجود آورده است که از مهمترین آنها می توان به مسائل امنیتی اشاره کرد که برای مدتی بزرگترین دغدغه مدیران سایتهای ایرانی بود. همه راه حل هایی که برای راه اندازی سایت های ایرانی مورد بررسی قرار گرفت، دارای مشکلاتی بودند. البته مشکلاتی که در فصل قبل به آنها پرداختم، تنها مربوط به کاربران ایرانی این سرویس ها بود ولی راه حل های قبلی هزینه هایی را هم به شرکت مخابرات به عنوان بزرگترین ارائه دهنده خدمات اینترنت در ایران وارد می کند که در بخش های بعد به آن اشاره می شود.

    ▪ پایین آمدن ترافیک Gatewayهای شرکت مخابرات:
    در حال حاضر بیش از ۳۰ سرور در کشورهای غربی (اکثرا کانادا ، امریکا و انگلیس) در اجاره شرکت های ایرانی قرار دارد. ترافیک ماهانه هر سرور به طور متوسط ۴۰۰GB می باشد که در مجموع بیش از ۱۲۰۰۰GB ترافیک به gateway های شبکه Data کشور وارد می کند. با توجه به این که اکثر بازدیدکنندگان این سایت ها ایرانی هستند، در حقیقت کاربر ایرانی، برای بازدید سایت ایرانی، علاوه بر این که باعث بالا رفتن ترافیک در gatewayهای شرکت مخابرات می شود، خود نیز متوسط زمان بیشتری را باید منتظر بماند.

    نکته جالب توجه این است که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کلیه ISPها باید سرویس خود را از شرکت مخابرات و یا شرکت های مورد تایید مخابرات (ICPها ) دریافت کنند که این شرکت ها نیز اکثرا به نوعی به شبکه دیتا متصلند. در نتیجه عملاً تمامی ISP ها به نوعی به شبکه دیتای کشور متصل هستند. حال اگر مرکز داده ای در ایران تاسیس شود، همان طور که در شکل ۲ نشان داده شده است، علاوه بر اینکه عملا هیچ ترافیکی به Gateway های دیتا وارد نمی شود، متوسط زمان انتظار برای مشاهده صفحات نیز بسیار کمتر خواهد بود.

    نکته دیگر این که هنگام به وجود آمدن مشکلات پیش بینی نشده در gateway های اصلی مخابرات (مانند قطع شدن لینک Flag در خرداد ماه امسال) حداقل این امکان برای کاربران ایرانی وجود دارد که سایت های فارسی و ایرانی را به راحتی مشاهده کنند چرا که در این صورت عملاً نیازی به اتصال به شبکه اصلی اینترنت وجود ندارد.با توجه به ساختار شبکه انتقال داده شرکت مخابرات و دیتا، می توان حداکثر تخمین ۱۰ HOP برای رسیدن کاربران ایرانی به سایت های ایرانی در نظر گرفت. هر چند در تست هایی بر روی سرورهای وب برخی ISPها که از خدمات شرکت مخابرات استفاده می کردند، به عدد ۸ Hop در هر اتصال به دست آمد که در مقایسه با سرورهای ایرانی واقع در خارج از کشور عدد قابل قبولی است.

    ▪ استفاده بهینه از امکانات موجود:
    شرکت مخابرات ایران سرمایه گذاری عظیمی در بخش دیتا و اینترنت انجام داده است. خطوط فیبر نوری که در سراسر تهران و ایران نصب شده است، پهنای باند بالایی را در اختیار گذاشته است. در تهران، یک حلقه با پهنای باند بیش از ۶۲۲Mb بین ۸ مرکز اصلی مخابراتی وجود دارد که عملاً با چنین پهنای باندی می توان یک مرکز داده ای با استانداردهای جهانی را پیاده سازی کرد. تنها کافی است که Data Center مورد نظر به یکی از مراکز اصلی این حلقه متصل شود، که در نتیجه با هزینه پایینی می توان از امکانات موجود استفاده کرد.

    ▪ هزینه پایین تر:
    بیش از ۵۰% هزینه یک سرور اجاره ای در مرکز داده ای در خارج از کشور، مربوط به هزینه پرسنل آن مرکز و همچنین اجاره نرم افزارهای نصب شده بر روی سرور می شود. با توجه به پایین بودن دستمزد متخصصان ایرانی نسبت به همتاهای غربی، طبیعتاً هزینه سرور در ایران بسیار پایین تر از معادل خارجی خواهد شد.

    ▪ امنیت بیشتر برای سرورها:
    مطمئنا زمانی که سرورهای ایرانی در خاک ایران وجود داشته باشند، می توان از اطلاعات آنها به نحو شایسته تری محافظت کرد.

    علاوه بر حفاظت اطلاعات عمومی، اطلاعات مخصوص به سرورهای شرکت ها و سازمان های دولتی، نیاز به حفاظت ویژه ای دارند و در صورتیکه این سرورها در یک مرکز داده ای در ایران باشند، قطعاً حفاظت بیشتر نیز از آنها امکان پذیر خواهد بود.

    در زمان بحران های عمومی مانند حملات هکری و یا مشکلات مشابه، مدیران یک مرکز داده ای ایرانی مسلماً می توانند سریع تر از مسئولین یک مرکز داده ای خارجی برای رفع مشکل اقدام نمایند پس از اجرای کامل پروژه FLAG، ایران از طریق BackBoneهای پرقدرت به پهنای باند ۱۰Gbps متصل خواهد شد. در این صورت پهنای باندی که در اختیار ایران قرار می گیرد، تفاوت چندانی با کشورهای پیشرفته اروپایی و امریکایی نخواهد داشت. علاوه بر این و با توجه به موقعیت فیزیکی ایران در منطقه و عنایت به این نکته که اکثر کشورهای منطقه به وسیله فیبرهای نوری قصد برقراری ارتباط با ایران را دارند، عملاً ایران در آینده به چهارراه ارتباطی خاورمیانه، کشورهای تازه استقلال یافته، پاکستان و افغانستان تبدیل خواهد شد. در صورتی اجرای موفق پروژه راه اندازی Data Center در ایران، کشورمان به عنوان اولین کشوری که در خاورمیانه دارای مرکز داده ای است شناخته می شود. با توجه به استقبال گسترده از اینترنت در خاورمیانه و به خصوص کشورهای عربی و بازار رو به رشد آن، و همچنین کمبود متخصص در این کشورها و نیاز روزافزون شرکت های دولتی و خصوصی این کشورها به در اختیار داشتن سرورهای وب و سایت های اینترنتی، ایران می تواند با هزینه پایین سرورهای خود، مشتریان بسیاری را در منطقه به خود جلب کند. در مرحله بعدی و با توجه به جهانی بودن شبکه Flag، حتی می توان بازار سرورهای وب کشورهای اروپایی و امریکایی را با هزینه پایینی که سرورهای ایرانی خواهند داشت، به دست آورد. این امرعلاوه بر ایجاد اشتغال و ارزآوری، باعث بالا رفتن سطح دانش فنی و عملی ایران در زمینه سرورهای وب خواهد شد.

    پیش از پایان نوشته، ذکر این نکته را ضروری می دانم که مهم ترین قدم برای اجرای این طرح، مجاب کردن شرکت مخابرات ایران برای در اختیار گذاشتن خطوط فیبر نوری به Data Center است. این نکته برای شرکت مخابرات ایران باید کاملا مشخص شود که Data Center نه تنها از امکانات مخابرات برای اتصال به اینترنت استفاده نمی کنند، بلکه وجود آن باعث پایین آمدن ترافیک Gatewayهای اتصالی دیتا به اینترنت خواهد شد که در نتیجه منجر به کاهش هزینه های این شرکت در بلندمدت می گردد.

    مطالبی که به عنوان مزایای راه اندازی Data Center در ایران مطرح شد، تنها گوشه ای از مزایای این طرح بود که با تحقیقات اندک نگارنده حاصل شده است. همچنین در انتها، این نکته را قابل ذکر می دانم که با توجه به هزینه بالای این طرح برای راه اندازی و همچنین زیربنایی بودن آن، بدون کمک دولت و بانک ها و به خصوص مسئولین محترم پروژه ملی تکفا، امکان راه اندازی اصولی این مرکز وجود نخواهد داشت. امیدوارم با توجه به اهمیت این طرح، و نیز عزم دولت برای گسترش فناوری اطلاعات در کشور، مسئولین محترم در راه اندازی این پروژه حضوری فعال داشته باشند، چرا که این طرح باعث کم شدن فاصله کشورمان با سایر کشورهای پیشرفته در زمینه فناوری اطلاعات خواهد شد

  • اجزای ضروری زیرساختی دیتاسنتر

    طبق تعریف ارایه شده از جانب Renewable Energy Policy، مراکز داده متشکل از اجزای ضروری زیرساختی هستند که کار پشتیبانی از اینترنت و تجارت‌ الکترونیکی و بخش‌های ارتباطات الکترونیکی را به عهده دارند و در نتیجه تمامی سرویس‌های ارایه شده در آن‌ها باید دقیق، مطابق برنامه و بدون کوچکترین وقفه‌ای عمل نمایند. به طور کلی مراکز داده به عنوان مکانی جهت فراهم آوردن موارد زیر تعریف می‌شوند:ذخیره سازی ،مدیریت ، پردازش و تبادل اطلاعات دیجیتال ، فراهم آوردن سرویس‌های کاربردی یا مدیریت جهت پردازش‌های اطلاعاتی

  • مدیریت چرخه اطلاعات

    امروزه با افزونگی اطلاعات در سازمان ها مواجه هستیم. خسارت های افرونگی اطلاعات به مراتب از خسارت نبود اطلاعات بیشتر است. بنابراین مدیریت چرخه اطلاعات در سازمان ها یک ضرورت است. اصولی که مدیریت چرخه اطلاعات را ضروری می کنند عبارتند از :تناظری بین اهمیت اطلاعات سازمان ها و ارزش اطلاعات و خود سازمان وجود دارد. ارزش اطلاعات برای سازمان ها مهم است.ارزش اطلاعات در زمان های مختلف تغییر می کند.اطلاعات بی ارزش هزینه های سازمان هستند.هر ارزشی یک سرمایه است و لذا سازمان ها نیازمند مدیریت سرمایه های اطلاعاتی هستند. با رشد نیازهای کاربران به سرویس‌های مختلف، مراکز داده جهت در بر گرفتن تجهیزات، اطلاعات و برنامه‌های کاربردی حساس در فضایی کاملاً مطمئن و دارای قابلیت گسترش طراحی شده‌اند.

  • سرور اختصاصی چیست؟

    از آن جا که تا کنون در کشور ما مراکز داده‌ وجود نداشته‌اند، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی بزرگ برای دسترسی کاربران به منابع اطلاعاتی خود ناگزیر از اجاره سرور در مراکز داده در خارج از کشور بوده‌اند. این روش سبب کاهش امنیت اطلاعات، محروم ماندن از خدمات مناسب پشتیبانی مرکز ارایه دهنده‌ی خدمات، ایجاد هزینه‌های بیش‌تر برای سازمان‌ها و نیز بروز دغدغه‌های امنیتی برای مشتریان می‌شد. به ویژه آن که بسیار هستند مراکز داده‌ی موجود در جهان که اقدامات امنیتی و خدمات رمزنگاری Secure Socket Layer) SSL) مطمئن به مشتریان ارایه نمی‌کنند. از این رو سازمان‌ها ناگزیر بودند خدمات مورد نیاز خود را از مراکزی دریافت کنند که هیچ شناختی نسبت به آن‌ها نداشتند و در صورت بروز مشکلات فنی، امنیتی و سایر مشکلات جایی برای بیان مشکلات‌ خود در اختیار نداشتند.مرکز داده‌های نت وب با تکیه بر تجهیزات زیربنایی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و امنیتی منطبق با آخرین استانداردهای جهان مرکزی ایمن و کارآمد برای نگه‌داری و پشتیبانی از سرورهای اختصاصی سازمان‌ها به وجود آورده است.نت وب برای افزایش خوشنودی مشتریان و تامین امنیت سرورهای اختصاصی خود، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است و ویژگی‌های منحصر به فردی را برای خدمات سرور اختصاصی به وجود آورده است.

    خدمات سرور اختصاصی، امکانی کارآمد برای موسسات و سازمانهای بزرگی است که بدلایل مختلف از قبیل ضرورت امنیت و پایداری بالا برای اطلاعات و خدماتشان نمی خواهند از سرورهای اشتراکی با دیگران استفاده نمایند. در این نوع سرویس امکانات متنوعی برای سرویس گیرنده فراهم می شود که از آن جمله می توان به اختصاصی بودن سرور برای مشتری، فضای نگهداری بالا، امکان داشتن ترافیک بالا، تسلط و کنترل کامل بر روی سرور اختصاص یافته، تهیه نسخه پشتیبان (Back Up) از اطلاعات و داده های سازمان و امکان مدیریت سرور اختصاصی اشاره کرد. بهره مندی از این ویژگی ها سبب شده است تا بسیاری از سازمان ها داشتن یک سرور اختصاصی در یک دیتاسنتر مورد اعتماد را مناسبتر و به صرفه تر دانسته و از این روش استفاده نمایند.

    نت وب برای حفظ امنیت سرورهای مورد استفاده در مرکز داده‌های خود اقدامات امنیتی گسترده‌ای را در نظر گرفته است. از آن جمله می‌توان به تامین قفسه‌های طبقه‌بندی شده با قفل‌های مطمئن و استاندارد، تامین امنیت فیزیکی و امنیت اطلاعاتی کامل با تکیه بر Firewall به روز جهان، اشاره کرد.افزون بر این دارندگان سرورهای اختصاصی مرکز داده نت وب می‌توانند از تامین پهنای باند دلخواه خود اطمینان حاصل کنند. چرا که نت وب تنها شرکت خصوصی است که در مرکز داده‌های خود از طریق دو مسیر بین‌المللی ماهواره‌ای و فیبر نوری، ظرفیتی برابر ۱۵۵Mbps را تامین کرده است و می‌تواند دسترسی کاربران را به سرورهای اختصاصی مشتری با سرعت‌های دلخواه تضمین کند.استفاده از امکانات مرکز داده‌ی نت وب به عنوان یک مرکز داده‌ی داخلی افزون بر کاهش هزینه‌های سازمان‌ها، امکان کنترل، نظارت، بهره‌مندی از خدمات پشتیبانی، بهره‌مندی از سرعت دلخواه و آسودگی خاطر از امنیت سرورها و اطلاعات را برای آنان فراهم می‌کند.هر مشتری می‌تواند سرور اختصاصی خود را که مجهز به تمام امکانات عمومی از قبیل برق با UPS، سیستم اعلام و پیش‌گیری از آتش‌سوزی و امنیت فیزیکی است، دریافت و امکانات تخصصی آن را از قبیل نوع سرور، حجم دیسک، پهنای باند و سیستم‌های پشتیبان و Firewall از میان گزینه‌های موجود انتخاب کند.

    دیگر ویژگی‌های خدمات سرور اختصاصی نت وب عبارت‌اند از:

    ●      پشتیبانی سرور به صورت ۲۴ ساعته
    ●      بر طرف کردن مشکلات احتمالی و خرابی در مدت ۳۰ دقیقه در ساعات اداری
    ●      نگه‌داری مطمئن و تامین امنیت فیزیکی سرور
    ●      بهره‌مندی از سیستم برق پشتیبان، سیستم جلوگیری از آتش‌سوزی و تهویه مرکزی
    ●      نصب رایگان هر یک از سیستم عامل‌های Unix/Linux, Windows, FreeBSD
    ●      دسترسی کامل مشتری به مدیریت سرور
    ●      تضمین کیفیت خدمات و برقراری امکانات با ضریب اطمینان ۹۹ درصد
    ●      تامین پهنای باند اینترنتی از طریق دو مسیر بین‌المللی ماهواره‌ای و فیبر نوری به صورت پشتیبان با ظرفیت قابل توسعه
    ●      جبران خسارت احتمالی مشتریان به میزان دو برابر مدت قطع شدن

    • جهت نظارت بر مصرف پهنای باند و ارتباط با پشتیبانی فنی، دسترسی MONITORING & TICKETING ارائه میگردد.
    • دسترسی مشترک به سرور مستلزم هماهنگی از دو ساعت قبل می باشد. ( دسترسی به جز ایام تعطیل فقط در ساعات کاری ۸ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر شنبه تا چهارشنبه میسر می باشد.)
    • پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته می باشد. ( جهت دسترسی به کنسول سرور در مواقع بروز مشکل و یا نیاز به نصب سیستم عامل، به صورت موقت IP KVM در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت.)
    • جهت دریافت IP تکمیل فرم RIPE الزامی است.
    • کیفیت و پایداری خدمات با ضریب اطمینان ۹ر۹۹% تضمین می گردد.

    تمام سازمان‌های بزرگ خصوصی و دولتی که به یکی از دلایل زیر نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از خدمات سرورهای مشترک استفاده کنند، به سادگی خواهند توانست از مزایای داشتن یک سرور اختصاصی بهره‌مند شوند.

    ●      نیاز به فضای وب بسیار زیاد (برای مثال بیش از ۱۰ گیگا بایت)
    ●      تامین پهنای باند دلخواه
    ●      نیاز به تامین بستری برای ترافیک ماهانه خیلی زیاد (برای مثال بیش ۱۰۰ گیگا بایت)
    ●      در اختیار گرفتن مدیریت کامل محتویات سرور
    ●      نیاز به تهیه‌ی دایم نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات و داده‌ها
    ●      برقراری ارتباط با نقاط مختلف سازمان در موقعیت‌های جغرافیایی متعدد

  • سرور خصوصی مجازی

    سرور خصوصی مجازی (Virtual Private Server) یا با نام اختصاری VPS سروری می‌باشد که بیشتر امکانات یک سرور واقعی را داراست اما حدود سخت افزاری آن بوسیله نرم افزارهای مخصوص به صورت مجازی تعیین شده است.سرور خصوصی مجازی مناسب برای کسانی می‌باشد که به یک سرور اختصاصی (Dedicated Server) جهت وب سایت یا وب سایت های خود نیازمند می‌باشند، اما توان یا توجیه اقتصادی اجاره یک سرور اختصاصی کامل را ندارند. همچنین یک سرور مجازی نسبت به یک سرور اختصاصی معادل خود در منابع سخت افزاری، به علت استفاده از سخت افزار بهتر در سرور مادر و دسترسی به منابع اضافی در سخت افزار اشتراکی دارای کارایی بهتر و بالاتری می‌باشد.سرور خصوصی مجازی تمامی امکانات یک سرور اختصاصی را دارا بوده ولی حدود سخت افزاری آن بوسیله نرم افزارهای Vm-Ware جدا می شود. هزینه این خدمات پایین تر از سرور اختصاصی بوده اما از نظر کارایی و قابلیت های اجرایی همانند سرور اختصاصی عمل می کند. علاوه بر آن نسخه های پشتیبانی از سرور مجازی به راحتی قابل بازیابی می باشد. این سرویس در مقایسه با سرویس میزبانی وب، امکان فراهم نمودن دسترسی Administrator را برای مشتریان فراهم نموده و با توجه به مجزا بودن سیستم فایل مجازی امنیت بیشتری داشته و مطمئن خواهید بود که اطلاعات شما کاملا”دور از دسترس سایران خواهد بود شرکت نت وب با فراهم نمودن فضای امن دیتاسنتر داخلی،تعهد به آخرین استانداردهای جهانی، استفاده بهینه از سخت افزارها و بهره مندی از پهنای باند بالا به پشتوانه مسیرهای ماهواره ای و خطوط فیبر نوری جایگزین مناسبی برای خدمات مشابه شرکت های خارجی ارائه دهنده این محصول در داخل کشور خواهد بود.

    ●    سیستم عامل :
    نصب سیستم عامل به صورت کامل همچنین و کلیه نرم‌افزارهای کاربردی به عهده مشترک می‌باشد.

    ●    تعداد آدرس IP :
    درخواست تعداد IP بیشتر از یک عدد مستلزم پرکردن فرم Ripe و تائید آن توسط کارشناسان فنی نت وب می باشد.

    ●    Control Panel :
    کنترل پانل قابل ارائه Plesk جهت ۱۰ عدد دامنه بوده و نصب صفحه کنترل و همچنین کلیه Update بعدی آن به عهده مشترک می باشد. لازم به ذکر است لایسنس خریداری شده در پایان قرارداد به شرکت نت وب عینا مسترد می‌گردد.

    ●    مشخصات اتصال شبکه (Network Connectivity) :
    شرکت نت وب از طریق فیبرنوری به شبکه مخابرات ایران متصل می‌باشد و به همین دلیل دسترسی مشترکین داخل کشور به سرورهای میزبانی شده در شرکت نت وب بصورت (Local Exchange) تبادل محلی و بدون نیاز به ارسال و دریافت ماهواره‌ای می‌باشد. همین امر باعث ایجاد تفاوت محسوس سرعت دسترسی مشترکین داخلی ایران به این Host ها می‌باشد.

    ●    سرور مجازی خصوصی:
    خدماتی است با امکانات سخت‌افزاری اختصاصی و قابل گسترش بر روی مجموعه‌ای از سرورهای پرتوان که امکان گسترش منابع سخت‌افزاری را برای مشترک فراهم نموده و همچنین با بهره‌گیری از کنترل پانل امکان مدیریت سرور را از راه دور تامین می‌نماید.

    ●    ماشین زمان :
    یکی از امکانات قابل استفاده در این نوع خدمات ماشین زمان است. بطوریکه مشترک می‌تواند در زمانهای اعمال تغییرات که نتایج آن مشخص نیست ابتدا یک Image از سرور تهیه نموده پس از اعمال تغییرات در صورت تمایل سرور را از هر لحاظ به زمان Image گیری (زمان قبل از اعمال تغییرات) بازگرداند.

    ●    امکان استفادهCD Drive :
    استفاده از این نوع خدمات امکان Mount کردن CD ROM کامپیوتر مشترک در محل خود را به CD ROM سرور فراهم می‌آورد.

    ●    امکان گسترش منابع سیستمی در کمترین زمان :
    با استفاده از خدمات VPS پارس می‌تواند در کمترین زمان مشخصات سخت‌افزاری سرور را به درخواست مشترک تغییر دهد.

    Network Monitoring System (NMS) •
    ( سیستم دیده‌بانی شبکه ) برای انجام Health Check شامل Monitor شدن ۲۴ ساعته پورت سوئیچ و برقراری Ping تا سرور مشترک.
    One DMZ on Firewall •

    اختصاص DMZ به سرور همراه اعمال سیاستهای امنیتی مشتری. ( قابل تغییر تا ۲ بار درماه )

  • اشتراک فضا

    یکی از امکانات کارآمد و موثری که در مراکز داده به وجود آمده است، امکان اشتراک فضا برای موسسات و سازمان‌های بزرگ است. با استفاده از این امکانات، سازمان‌ها و موسساتی که برای ارایه اطلاعات خود به سرورهای مرکزی نیازمندند، می‌توانند بسته به نیاز خود یک یا چند سرور مرکزی را در مرکز داده‌های مورد نظر خود مورد استفاده قرار دهند. موسسات و سازمان‌هایی که به این خدمات نیازمندند، گاه با صرف وقت و هزینه بسیار اقدامات پراکنده و ناقصی را انجام داده‌اند که در بیش‌تر موارد آن‌ها را از دست‌یابی به نتیجه‌ی مورد نظر دور نگه داشته است.استفاده از خدمات یک مرکز داده‌ی ایمن، بهترین راه برای بهره‌مندی از مزایای سرورهای مرکزی است. در مراکز داده می‌توان با بهره‌گیری از فضای مجهز به امکانات پیشرفته امنیتی، تهویه هوا و کنترل رطوبت، فضاهای اختصاصی برای قرارگیری سرورها، سیستم‌های پیش‌گیری از آتش‌سوزی، سیستم تامین برق اضطراری و … از قرار گرفتن سرورها در مکانی مناسب اطمینان حاصل کرد. افزون بر این، مراکز داده می‌توانند امنیت اطلاعاتی سرورها را تا حد بسیار زیادی تضمین کنند.

    ●       اختصاص فضای مجهز به کف کاذب برای نصب تجهیزات مورد نیاز
    ●      تامین برق دایمی و بدون وقفه
    ●      تامین دستگاه‌های تهویه هوا و خنک کننده
    ●      در نظر گرفتن قفسه‌های طبقه‌بندی شده‌ی انحصاری برای نگه‌داری سرورها
    ●      در نظر گرفتن فضای کاملا اختصاصی و مرزبندی شده با مساحت‌های دلخواه
    ●      تامین امنیت فیزیکی
    ●      در نظر گرفتن سیستم‌های اعلام، پیش‌گیری و مهار آتش‌سوزی

    افزون بر بهره‌مندی از موقعیت‌های محیطی مرکز نت وب ، خدمات اشتراک فضای نت وب از نظر کیفیت ویژگی‌های برجسته‌ی دیگری نیز دارد که می‌توان از آن‌ها به شرح زیر یاد کرد:

    ●      خدمات پشتیبانی شبانه‌روزی و بی‌وقفه
    ●      برطرف کردن خرابی و مشکلات احتمالی در مدت زمان کمتر ۳۰ دقیقه در ساعات اداری
    ●      ارایه‌ی خدمات امنیت اطلاعات (Firewall)
    ●      تامین پهنای باند اینترنتی از طریق دو مسیر بین‌المللی ماهواره‌ای و مسیرهای فیبر نوری به صورت پشتیبان با ظرفیت قابل توسعه
    ●      تضمین کیفیت خدمات و برقراری امکانات با ضریب اطمینان ۹۹ درصد
    ●      جبران خسارت احتمالی مشتریان به میزان دو برابر مدت قطعی

  • سرور اختصاصی ابری

    سرور های اختصاصی ابری، ترکیبی از سرور فیزیکی و تکنولوژی مجازی سازی می باشند. به عبارتی می توان گفت که یک سرور ابری، سرور نسل جدیدی از سرورهاست با کیفیتی در حد سرور های اختصاصی، قیمتی کمتر از سرورهای اختصاصی و انعطاف پذیری بالاتری نسبت به همه انواع سرور های دیگر. هر سرور ابری به صورت فنی از دیگر سرور ها جداسازی شده و با اختصاص تمام منابع مورد نیاز به مشتری، کیفیت بالای استفاده از سرور را تأمین می نماید. سرور های اختصاصی ابری تا حدودی تمامی مزایای یک سرور اختصاصی و یک سرور مجازی (VPS) را دارا بوده و این امر به راهبر سرور این امکان را می دهد که جهت راه اندازی مجدد سرور و یا نصب مجدد سیستم عامل از راهکار اتوماسیون استفاده نماید. در واقع سرور های اختصاصی ابری را به سرور های اختصاصی مجازی (VPS) قدرتمند تشبیه می کنند که در آن علاوه بر عملکرد سریعتر I/Oو انعطاف پذیری بالا در ارتقا و کاهش منابع سرور ، هزینه کمتری نیز خواهد داشت. شرکت نت وب در راستای افزایش تنوع خدمات و پوشش دهی به طیف گسترده تری از نیاز مصرف کنندگان، اقدام به راه اندازی سرویس اجاره سرور اختصاصی ابری نموده است. بسته های پیشنهادی افرانت با پر کردن خلاء بین سرور های اختصاصی و سرور های مجازی به مشتریان این امکان را می دهد که در صورت نیاز به سرویسی با منابع گسترده تر نسبت به VPS و هزینه متعادل به رشد خود ادامه دهند. از ویژگی های سرور ها ی اختصاصی ابری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • ارائه ترافیک بالا در بسته های پیشنهادی
    • نصب سریع و خودکار
    • ارائه پورت های متنوع (۱۰MB, 100MB, 1GB, ..)
    • انعطاف پذیری و سرعت بالا در اعمال تغییرات در منابع سرور
    • منابع مجزا و اختصاصی
    • ارائه پایداری سرویس (با ضریب اطمینان ۹۹٫۹ درصد)
    • قابلیت تهیه نسخه پشتیبان
    • پشتیبانی فنی ۲۴*۷*۳۶۵
  • خدمات میزبانی سرور (Co-location)

    شرکت نت وب در طرح توسعه دیتا سنتر خود اقدام به راه اندازی دیتا سنتری جدید بر مبنای آخرین تکنولوژی روز دنیا نموده است. سرویس های قابل ارائه در این دیتاسنتر با حفظ ویژگی های قبلی خدمات افرانت، دارای ویژگی های زیر می باشد. متقاضیان خدمات اجاره فضای رک می توانند جهت دستیابی به سطح بالاتری از کیفیت و ضریب اطمینان مطلوب تر از نظر شرایط محیطی، تهویه و سیستم خنک کننده، رک های جدید مطابق آخرین استاندارد ها، مسیر های برق و پهنای باند مختلف بطور همزمان و سیستم مانیتورینگ پیشرفته جهت نگهداری تجهیزات خود از فضای دیتاسنتر فوق بهره مند گردند.



    برتری های این سرویس:

    • استفاده از مسیر های پهنای باند Redundant
    • استفاده از چندین منبع برق همزمان بطور Backup
    • ارائه ۲۵ آمپر برق به هر رک
    • سیتم تهویه جهت هر رک (In Row Cooling)
    • ارائه پورت شبکه گیگابیتی
    • قابلیت میزبانی تجهیزات Blade
  • خدمات میزبانی سرور ویژه (+ Co-Location)

    شرکت نت وب در طرح توسعه دیتا سنتر خود اقدام به راه اندازی دیتا سنتری جدید بر مبنای آخرین تکنولوژی روز دنیا نموده است. سرویس های قابل ارائه در این دیتاسنتر با حفظ ویژگی های قبلی خدمات افرانت، دارای ویژگی های زیر می باشد. متقاضیان خدمات اجاره فضای رک می توانند جهت دستیابی به سطح بالاتری از کیفیت و ضریب اطمینان مطلوب تر از نظر شرایط محیطی، تهویه و سیستم خنک کننده، رک های جدید مطابق آخرین استاندارد ها، مسیر های برق و پهنای باند مختلف بطور همزمان و سیستم مانیتورینگ پیشرفته جهت نگهداری تجهیزات خود از فضای دیتاسنتر فوق بهره مند گردند.



    برتری های این سرویس:

    • استفاده از مسیر های پهنای باند Redundant
    • استفاده از چندین منبع برق همزمان بطور Backup
    • ارائه ۲۵ آمپر برق به هر رک
    • سیتم تهویه جهت هر رک (In Row Cooling)
    • ارائه پورت شبکه گیگابیتی
    • قابلیت میزبانی تجهیزات Blade
  • ایجاد یک بستر مناسب برای نگهداری اطلاعات

    دیتاسنتر مجتمعی است جهت میزبانی سرویس دهنده­ها و اجزاء وابسته به آنها که دارای کاربرد و ماموریت  احساس می باشند. معمولاً دیتا سنترها از ابزارهای کنترل محیط (تهویه هوا و اطفاء حریق)، منابع تغذیه اضافی و جایگزین، ارتباطات داده‌ای افزونه و امکانات امنیتی سطح بالا برخودار می باشند.ایجاد یک بستر مناسب برای نگهداری اطلاعات و داده های حیاتی سازمان و نیز فراهم سازی زیرساخت مناسب جهت استقرار، توسعه و میزبانی نرم افزارهای کاربردی حیاتی و عمومی از نیازهای اصلی کسب و کارهای بزرگ مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات محسوب می شود. مرکز داده، مکانی مطمئن برای نگهداری اطلاعات با قابلیت اطمینان و دسترسی بالا می باشد. این مرکز، امکان یکپارچه سازی منابع محاسباتی اساسی و حساس را در یک محیط کنترل شده و تحت یک مدیریت متمرکز فراهم می سازد.
    به طور کلی، می توان مرکز داده را به پنج بخش اصلی تقسیم نمود:
    زیرساخت فیزیکی و محیطی
    زیرساخت محاسباتی و ذخیره سازی
    زیرساخت شبکه
    سیستم های نرم افزاری
    سیستم مدیریت و کنترل عملیات
  • دیتا سنترها

      • سرور اختصاصی ایران

        استفاده از سرورهای اختصاصی داخل کشور باعث می‌شود که سرعت دسترسی کاربران ایرانی به اطلاعات سرور شما تا ۴ برابر افزایش پیدا کند. ایران‌سرور با ایجاد یک شبکه‌ی خصوصی و استفاده از بهترین تجهیزات سخت‌افزاری در سه دیتاسنتر افرانت،پارس‌آنلاین و مخابرات، خدمات متنوعی را به شما ارائه می‌دهد. استفاده از سرورهای جدید با برندهای معتبر جهانی تضمین کننده‌ی کیفیت خدمات ما خواهد بود. افتخار ما ارائه خدمات قابل رقابت با دیتاسنترهای خارجی در داخل ایران می‌باشد.

      • ترافیک مصرفی در ابتدای هر ماه میلادی صفر میگردد و به تاریخ تمدید سرور بی ارتباط می‌باشد.
      • تعویض قطعات معیوب توسط ایران‌سرور انجام می‌گردد.
      • امکان دانلود بسته‌های نرم‌افزاری از داخل شبکه با سرعت بسیاربالا فراهم است.
      • درصورت نیاز به ترافیک بیشتر، لطفا با بخش فروش تماس بگیرید.
      • امکان پرداخت بیش از یک ماه فراهم است.
      • امکان واگذاری سخت‌افزار بصورت اجاره به شرط تملیک وجود دارد؛ برای اطلاعات بیشتر با بخش فروش تماس حاصل فرمایید.
      • این سرویس‌ها برای راه‌اندازی VPN مناسب نمی‌باشد.
      • ترافیک نامتقارن و مناسب وب هاستینگ می‌باشد.

      • سرور اختصاصی آلمان

        بیش از ۵ سال همکاری مستمر با بزرگترین دیتاسنتر کشور آلمان که با نام تجاری Hetzner (هتزنر) شناخته می‌شود، و ارائه نزدیک به۱۰۰۰ سرور در این مدت از این دیتاسنتر، ایران‌سرور را مبدل به یک شریک تجاری برای هتزنر کرده‌است. سرعت دسترسی مناسب از داخل ایران، ارتباط شبکه پایدار، ارائه سخت‌افزارهای روزآمد و قیمت مناسب از مهمترین خصوصیات این سرورها می‌باشد.

          • اولین تاریخ تمدید ۲۵روز پس از سفارش خواهد بود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
          • هزینه کلیه خدمات وابسته به نرخ ارز می باشد و در صورت نوسان بیش از ۲ درصد در نرخ ارز ، هزینه خدمات تغییر خواهد نمود.
          • ترافیک مصرفی در ابتدای هر ماه میلادی صفر می‌گردد و به تاریخ تمدید سرور بی‌ارتباط می‌باشد.
          • در صورت نیاز به سرور خاص که در لیست بالا وجود ندارد، لطفا با بخش فروش تماس حاصل فرمایید.
          • سرورهای اختصاصی آلمان دارای ۷ روز گارانتی بازگشت وجه می‌باشند.
          • درصورت بروز مشکلات مرتبط با تحریم، ایران‌سرور هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.
          • تهیه نسخه پشتیبان بر عهده مشترک می‌باشد.
          • در صورت عدم وجود، سخت افزار مشابه ارائه می گردد.
          • در صورت انتخاب سیستم‌عامل ویندوز در ماه اول هزینه‌ی لایسنس دوبرابر خواهد بود.
      • سرور اختصاصی فرانسه

        دیتا‌سنتر OVH به‌عنوان بزرگترین دیتاسنتر اروپا، یک برند کاملا شناخته شده می‌باشد، Anti DDoS سخت‌افزاری رایگان تا ۹۰ گیگابیت برای تمام سرورها،پهنای باند گیگابیتی نامحدود و سرعت دسترسی مناسب از داخل ایران‌ را می‌توان از مهمترین نکات در خصوص سرورهای فرانسه برشمرد.

      • سرور اختصاصی کانادا

        iWeb یکی از دیتاسنترهای محبوب نزد کاربران ایرانی است، ما نیز خدمات خود را در کانادا باهمکاری همزمان دیتاسنترهای iWebو OVH ارائه می‌دهیم، این امر حق انتخاب بیشتری را به شما می‌دهد تا ساده‌تر به سروری دست پیدا کنید که دقیقا مطابق نیازتان است. نزدیکی به Backboneهای اینترنت، شبکه پایدار، پشتیبانی قدرتمند دیتاسنتر را می‌توان به‌عنوان مهمترین مزیت استفاده از سرورهای کانادایی برشمرد.

      • سرور اختصاصی آمریکا

        بی‌گمان خدمات دیتاسنتر‌های آمریکایی از کیفیت زیادی برخوردار است، ولی موضوع تحریم و سرعت دسترسی کمتر از داخل ایران نسبت به سرورهای اروپایی باعث شده‌است که خدمات دریافتی ایرانیان از این شرکت‌ها بسیار محدود شود، در حال‌حاضر سرورهای ایران‌سرور در دیتا‌سنتر‌های SoftLayer ،WSI ،SingleHop YesUp و XLHost ارائه می‌شوند

  • مدیریت سرورهای اختصاصی

     یکی از مهمترین خدماتی است که نت وب به مشتریان خود ارائه می‌نماید. کارشناسان فنی نت وب آمادگی دارند تا در هر زمانی با شما در مدیریت سرورهایتان همکاری نمایند. این همکاری می‌تواند شامل بررسی یک مشکل خاص باشد و یا مانیتورینگ(Monitoring) و مدیریت مداوم سرور (Continues Server management) شما.کارشناسان فنی نت وب همیشه آمادگی مشاوره و ارائه راهنمایی برای راه‌اندازی و پیکربندی اولیه سرورهای شما را دارند.خدماتی که در بخش مدیریت سرورهای اختصاصی می‌توانید دریافت کنید به اختصار در زیر آمده‌است، لازم به ذکر است که خدمات مدیریت سرور محدود به این لیست نمی‌باشد. اگر نیاز به سرویس خاصی دارید که در توضیحات مشاهده نمی‌شود می‌توانید با بخش فروش نت وبتماسبگیرید و اطلاعات کامل‌تری در این خصوص دریافت نمایید.

    راه‌اندازی و پیکربندی سرورهای اختصاصی

    نت وب امکان راه‌اندازی اولیه که شامل نصب سیستم‌عامل، نصب و پیکربندی سرویس‌های مورد نیاز مانند ایمیل سرور،DNS سرور، وب‌سرور، کنترل‌پنل و … را داراست.سرویس راه‌اندازی و پیکربندی سرورهای اختصاصی شامل سرورهای داخل و خارج ایران می‌شود، بدین معنی که اگر شما سروری به‌صورت محلی در داخل ایران داشته باشید یا از یک دیتاسنتر خارجی سرور اجاره کرده باشید در هر دو حالت کارشناسان فنی نت وب امکان ارائه این سرویس را به شما دارند.نرخ خدمات راه‌اندازی و پیکربندی وابسته به درخواست مشتری متغیر است. این خدمات از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

    کنترل، نظارت و پشتیبانی سرورهای اختصاصی

    این سرویس مورد استفاده افرادی قرار می‌گیرد که از دیگر شرکت‌ها سرور تهیه نموده‌اند و برای انجام امور نرم‌افزاری و مدیریت سرور نیاز به پشتیبانی فنی دارند، در این روش کارشناسان فنی نت وب پشتیبانی کامل نرم‌افزاری سرور شما را برعهده خواهند گرفت. در این سرویس، سرور شما در سیستم مانیتورینگ ایران‌سرور ثبت می‌شود تا در صورت بروز اختلال، پشتیبان فنی ایران‌سرور از موضوع مطلع شود و سریعا برای رفع مشکل اقدام کند. پشتیبانی سطح سه که بالاترین پشتیبانی نرم‌افزاری قابل ارائه می‌باشد، در این سرویس به مشترک ارائه می‌شود.هزینه سرویس کنترل، نظارت و پشتیبانی سرورهای اختصاصی، بر اساس تعداد سرور، سیستم‌عامل سرورها، کنترل‌پنل، تعداد مشتریان متغیر بوده و از ۲۵۰ هزار تومان در ماه شروع می‌شود.برای اطلاع از جزئیات سرویس نظارت و پشتیبانی سرورهای اختصاصی، لطفا این فایل را مطالعه فرمایید.

    رفع مشکل سرورهای اختصاصی

    زمانی که مشکل خاصی در سیستم شما بروز کرده‌است و تیم فنی شما زمان یا تجربه کافی برای رسیدگی به این موضوع را ندارد، می‌توانید از کارشناسان فنی نت وب برای بررسی موضوع استفاده نمایید.مشکلاتی از قبیل نقص در کارکرد سیستم‌عامل و یا سرویس‌های مورد استفاده مانند وب‌سرور، کنترل‌پنل مورد استفاده، مشکلات امنیتی، حملات DOS این موضوع را شامل می‌شوند.هزینه سرویس رفع مشکل سرورهای اختصاصی، به سیستم‌عامل و زمان مورد نیاز برای رفع مشکل وابسته می‌باشد و از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

  • فضای رک

    علاوه بر فروش و گارانتی سخت‌افزار سرور، ایران‌سرور امکان ارائه اجاره فضای رک (Co-Location) را برای نگهداری سخت‌افزار در دیتاسنتر فراهم می‌نماید.در خدمات Co-Location (کولوکیشن)، سخت‌افزار به ایران‌سرور تحویل خواهد شد، ایران‌سرور آن‌را در شبکه خود نصب نموده و دسترسی‌های لازم برای کنترل سرور را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.نرخ سرویس کولوکیشن بر اساس تعداد Unit اشغال شده، برق مصرفی و ترافیک مورد استفاده محاسبه می‌شود.

    • امکان ارائه IP تا ۳۲ عدد برای هر سرور با هزینه ماهیانه ۵۰۰۰ تومان برای هر IP وجود خواهد داشت.
    • برای اطلاع از نحوه‌ی ارائه ترافیک مازاد با بخش فروش در ارتباط باشید.
    • امکان ارائه دسترسی KVM در صورت نیاز وجود خواهد داشت.
    • امکان فعال‌سازی Rescue در صورت همخوانی کارت شبکه سرور مشترک، وجود خواهد داشت.
    • در صورت نیاز به اینترانت، پیش از خرید با بخش فروش در ارتباط باشید.
    • امکان ارائه پورت مازاد در سوئیچ وجود دارد، در صورت نیاز با بخش فروش در ارتباط باشید.
    • امکان قرار دادن تجهیزات لایه سه (Router و Firewall) و انجام BGP مهیا می‌باشد، در صورت نیاز با بخش فروش در ارتباط باشید.