ربات آفتو درد را هم حس می‌کند

 
محققین ژاپنی موفق شده‌اند یک ربات کودک بسیار واقعی بسازند که می‌تواند به کمک پوست مصنوعی خود، درد را احساس کند. این ربات که آفتو نام دارد، نسبت به تغییرات فشار در پوست خود حساس بوده و نسبت به آن‌ها واکنش می‌دهد.
 
آفتو می‌تواند تفاوت بین لمس معمولی و لمس محکم را تشخیص دهد و نسبت به هر کدام واکنشی جداگانه داشته باشد. این ویژگی بسیار ترسناک و عجیب است ولی به گفته محققین به ربات‌ها کمک می‌کند تا نسبت به انسان‌ها احساس همدردی داشته باشند. آفتو به یک شبکه عصبی درد مجهز شده که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود و به ربات اجاز می‌دهد نسبت به سطوح مختلف درد، حالات چهره متفاوتی را به تصویر بکشد.
 
این ربات نسبت به زمانی که در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد، تغییرات شگرفی داشته است. آن زمان آفتو تنها یک سر بود که می‌توانست خنده و اخم را نشان دهد، اما اکنون یک ربات کامل است که بدن آن توسط پوست مصنوعی پوشیده شده است. محقق ارشد این پروژه به نام مینورو آسادا (Minoru Asada) می‌گوید:
 
مهندسین مواد و مکانیک سنسور واکنشی جدیدی را توسعه داده‌اند که به بدن یک ربات کودک متصل شده است. این ربات از اسکلت واقعی بهره می‌برد و صورتی مشابه واقعیت دارد. آفتو به کمک پوست مصنوعی می‌تواند لمس را حس کند و نسبت به آن واکنش دهد.
 
آفتو می‌تواند تفاوت لمس‌های معمولی و محکم را از هم تشخیص دهد و به کمک شبکه عصبی تعبیه شده در پوست مصنوعی خود، درد را احساس کند. همچنین در کنار آفتو، ربات‌های اجتماعی نیز وجود دارند که می توانند عواطف و احساسات انسانی را تقلید کنند و در مواقع نیاز ، از آن‌ها برای همدردی با انسان‌های دیگر بهره ببرند.
 
در کل این تحقیقات نشان‌دهنده این است که ربات‌ها بیش از گذشته به انسان‌ها شبیه هستند و باید دید آیا در آینده اتفاقاتی ترسناک انتظارمان را می‌کشند یا خیر.