ربات اجتماعی برای راهنمایی مسافران در فرودگاه‌ها ساخته شد

 
محققان کشور موفق به طراحی رباتی شدند که در فرودگاه‌ها و فروشگاهها می تواند به عنوان راهنما استفاده شود.
 
سجاد امینی طراح ربات اجتماعی گفت: ما توانستیم ربات اجتماعی را برای فرودگاه ها و فروشگاه ها طراحی کنیم. 
 
وی با بیان اینکه این ربات در نواحی شلوغ می تواند راهنمای افراد باشد، گفت: این ربات اجتماعی از سطوح مختلف سنسوری برخوردار است تا بتواند موانع را به خوبی تشخیص دهد و با آنها برخورد نکند. 
 
امینی با بیان اینکه برد موثر این ربات اجتماعی ۱۵ متر است گفت: بدان معناست که این ربات تا ۱۵ متر قبل از یک مانع آن را تشخیص داده تا به آن برخورد نکند. 
 
وی با اشاره به دیگر سنسور به کار رفته در این ربات گفت: ربات اجتماعی دارای سنسور اسکن ۳۶۰ درجه است تا بتواند پیرامون خود را همانند یک انسان درک کند. 
 
به گفته امینی، این ربات دارای دوربینی برای پیدا کردن موانع است که در این زمینه از هوش مصنوعی استفاده کرده ایم. 
 
وی با تاکید بر اینکه این ربات شبیه ربات های معمولی نیست، گفت: ربات های معمولی دارای موتورهای زیادی هستند که این هزینه زیادی صرف تعمیر و نگهداری آن ها می شود همچنین هر موتور هر ساله، خرج سالیانه ای را به عهده آن سازمان می گذارد. از این رو این ربات شبیه ربات های معمولی نیست. 
 
امینی تاکید کرد: ربات اجتماعی حداقل هزینه را برای هر سازمانی با حداکثر کارایی دارد. 
 
وی با بیان اینکه این ربات دارای دو موتور است، گفت: مهمترین ویژگی این ربات این است که می تواند قابل برنامه ریزی باشد و مکان یابی کند. 
 
وی با اشاره به ویژگی مکان یابی ربات اجتماعی گفت: این ربات در هر محیطی که قرار بگیرد بعد از یک گشتزنی موقعیت خود را درمی یابد و می تواند به راحتی مسیریابی کند. 
 
امینی در خصوص کاربرد مکان یابی گفت: در بسیاری از فرودگاه ها بسیاری از مسافران نیاز دارند تا افرادی آنها را راهنمایی کنند از این رو این ربات می تواند جایگزین افراد شود و به جای خاصی که آنها می خواهند راهنمایی کند. 
 
وی با تاکید بر اینکه این ربات اجتماعی قابل برنامه ریزی است، گفت: هر فرودگاه، می تواند نقشه اماکن مشخص را در محدوده خود به این ربات ارائه دهد تا بتواند راهنمای مناسبی برای مسافران باشد. 
 
امینی با بیان اینکه همراه این ربات یک اپلیکیشن تعریف شده است، گفت: هر فرودگاه می تواند برای هر گیت دو الی سه ربات را در اختیار مسافران قرار دهد. 
 
وی با بیان اینکه این ربات قابلیت حرف زدن دارد، گفت: نمونه های خارجی ربات به اشکال مختلف وجود دارد. اما برای هر ارگان استفاده از نمونه های داخلی می تواند به صرفه و در دسترس تر باشد. 
 
وی ادامه داد:برای هر سازمانی به صرفه است که از نمونه های داخلی در راستای دریافت خدمات پس از فروش و گارانتی بهره ببرد.