رشد سرمایه‌گذاری جسورانه روی بلاک‎چین‎ها

در دنیای امروزی که داده‌ها به یکی از سرمایه‎های ارزشمند شرکت‎ها تبدیل شده‎اند، دسترسی به این تکنولوژی برای «بلاک‌چین» (blockchain) برای شرکت‎ها به یک ضرورت تبدیل شده است. همین امر باعث شده در سال ۲۰۱۸، شرکت‌هایی که در حوزه بلاک‎چین فعالیت می‌کنند بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه‎گذاری جسورانه (Venture capital) یا همان VC را افزایش دهند. همچنین جدیدترین آمار به نقل از شرکت مشاوره مالی و پژوهشی KPMG از سرمایه‎گذاریVC نشان می‎دهد در سه ماه اول سال ۲۰۱۹ حدود ۴/ ۰میلیارددلار برای ۷۰ معامله تامین شده است. البته شهرت «بلاک‌چین» با معرفی ارزهای مجازی به ویژه بیت‌کوین قوت گرفت.
در حال حاضر ارزش بیت کوین به مرز ۱۰ هزار دلار رسیده و بنابر پیش‌بینی کارشناسان، در سال ۲۰۱۹ شاهد رکورد عجیب بیت کوین خواهیم بود. بازدهی مالی بالای ارزهای دیجیتالی به ویژه بیت‎کوین نشانه‎ای از اقبال بلند این تکنولوژی جدید در بازارهای سرمایه است. به این ترتیب، بی‌دلیل نیست که سرمایه‎گذاران VC که به دنبال حمایت از استارت‎آپ‎ها هستند، بخشی از سرمایه‎ها را در این تکنولوژی متمرکز کنند. البته این تنها قابلیت تکنولوژی «بلاک‌چین» نیست. بلکه انتظار می‌رود با رشد کاربرد این تکنولوژی‌، علاقه به بلاک‎چین و توسعه آن نیز توسعه پیدا کند. در واقع، قابلیت‎های «بلاک‌چین» برای راه‌اندازی مدل‌های کسب‎وکار جدید باعث شده این فناوری در کانون توجه سرمایه‌گذارانVC قرار گیرد. در حالی که در سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاران مایل به پشتیبانی از آزمایش‎های شرکت‌ها درباره توانمندی‌های «بلاک‌چین» بودند، در حال حاضر درصددند تا از «بلاک‌چین» برای توسعه راه‌حل‌ها برای ارائه ارزش تجاری واقعی به مشتریان استفاده کنند.
 
در حالی که ایده استفاده از «بلاک‌چین» برای مدیریت زنجیره تامین مفهوم جدیدی نیست، سرمایه‌گذاران مشتاقانه شاهد افزایش ارزش در پتانسیل استفاده از «بلاک‌چین» برای متحول کردن مدل‌های کسب‌وکار اصلی هستند. سرمایه‌گذاران و دولت‎ها مایل به تکامل «بلاک‌چین» و بهره‌برداری از توانایی آن برای راه‌اندازی ارزش جدید هستند. سنگاپور به‌طور خاص از آغاز سال ۲۰۱۹ از فن‌آوری‌های «بلاک‌چین» پشتیبانی کرده ‌است. اداره پول سنگاپور (MAS) از تکمیل یک پروژه چند ساله استفاده از «بلاک‌چین» برای پرداخت‌ها خبر داد. اکنون انتظار می‌رود توجه این نهاد به بهبود تجارت، توافقات سرمایه‌گذاری و تسهیل پرداخت بین‎المللی معطوف شود. همچنین چین درصدد استفاده از «بلاک‌چین» ‌است.
 
در طول فصل گذشته، دولت چین مجموعه‌ای از مقررات مربوط به ارز مجازی و «بلاک‌چین» را اعلام کرده و به دنبال تعریف یک چارچوب نظارتی برای «بلاک‌چین» است. در ایالات‌متحده، انجمن حزبی «بلاک‌چین» کنگره به دنبال این است که چگونه «بلاک‌چین» می‌تواند خدمات دولتی را بهبود بخشد. همچنین ایالت‎ها به‌طور فردی در حال ترویج استفاده از فن‌آوری «بلاک‌چین» هستند. دلاویر نخستین ایالتی بود که از تصویب قانون‌گذاری استفاده کرد. دامنه و پتانسیل فن‌آوری‌های مبتنی بر «بلاک‌چین» به همراه سرمایه‌گذاری‌های VC رو به رشد است. اقتصادهای نوظهور فرصتی برای رصد توانایی «بلاک‌چین» جهت تسهیل معاملات کوچک خواهد بود. یک نمونه آن می‎تواند استفاده از «بلاک‌چین» برای افزایش ادغام شرکت‌ها در زنجیره تامین باشد. این کاربری در زنجیره تامین مواد غذایی مشهود است به‌طوری که شرکت‌هایی مثل والمارت از «بلاک‌چین» برای بهبود قابلیت ردیابی و امنیت غذایی استفاده می‎کنند.
 
آینده «بلاک‌چین»
به‌‌رغم توسعه بازار VC، سرمایه‌گذاری «بلاک‌چین» هنوز در دوران اولیه خود است. در طول پنج سال آینده، انتظار می‌رود این فن‌آوری هم از لحاظ قابلیت کاربرد آن و تعداد راه‌حل‌های موجود در ظرفیت‌های تولیدی منفجر شود. این امر موجب افزایش سرمایه‌گذاری در فضا می‌شود. البته این افزایش عمدتا متمرکز روی چهار بخش است که درادامه به آن اشاره می‎کنیم:
 
راه‌حل‌های سازمانی: خدمات سازمانی کارکردهایی از قبیل مدیریت زنجیره تامین و لجستیک هستند که راه‌حل‌های مبتنی بر «بلاک‌چین» می‌تواند مدیریت، ردیابی و ثبت حرکت هر تعداد محصول در سطح جهانی را ثبت کند. این نوع راه‌حل عمدتا برای خدمات ارائه‌شده در بازارB۲B انتظار می‌رود. البته ممکن است تمرکز اصلی «بلاک‌چین» مدیریت زنجیره تامین باشد، اما تمام جنبه‌های شرکت تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت.
 
اینترنت اشیا: طی دو سال گذشته، تکنولوژی‌های اینترنتی به بسیاری از جنبه‌های زندگی مصرف‌کنندگان توسعه یافته‌اند. در این میان، «بلاک‌چین» می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای اتصال مطمئن اشیا با داده‌های منتقل‌شده از آنها باشد. برای دستگاه‌های حساس مانند تجهیزات مانیتورینگ پزشکی، «بلاک‌چین» می‌تواند راهی برای تضمین حریم خصوصی و امنیت اطلاعات حیاتی باشد. طی دو سال گذشته، تکنولوژی‌های اینترنتی به بسیاری از جنبه‌های زندگی مصرف‌کنندگان بسط یافته‌اند. فن‌آوری‌های «بلاک‌چین» بیش از اتصال و نظارت بر دستگاه‌ها، یکپارچگی اطلاعات دریافتی از سنسورها را تضمین می‌کند.
 
برنامه‌های حفظ مشتری: «بلاک‌چین» می‌تواند با رصد رفتار مصرف‌کننده در یک اکوسیستم چند جانبه، بینش ارزشمندی به شرکت دهد که بتواند در حفظ مشتری‎ها موثر باشد. در واقع، این فناوری می‎تواند به‌عنوان مدیریت دارایی مورد استفاده قرار گیرد. «بلاک‌چین» به دلیل ماهیت غیر‌متمرکزی که دارد، مشتریان را در کنترل برنامه‌های حفظ مشتری قرار می‌دهد و یک سطح اعتماد بین مصرف‌کننده و شرکت را ایجاد می‌کند که برای تجربه مشتری جدید است.
 
مدیریت هویت: مدیریت افراد، دارایی‌ها و محصولات، بدون استفاده از ابزارهای نظارت بر جریان یک هویت و اطلاعات افراد (مانند مشتریان) در یک شبکه توزیع، پیچیده است. در آینده، می‌توان از راهکارهای «بلاک‌چین» برای مدیریت این داده‌ها استفاده کرد و آن را به سطح فردی برگرداند که به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران VC توجه خود را به راهکارهای تبلیغاتی دیجیتالی مبتنی بر «بلاک‌چین» معطوف کرده‌اند.