روبات‌ها جایگزین فضانوردان می‌شوند

 
 اولگ اسکریپوچکا فضانورد سازمان فضایی روسیه که امروز طی مأموریتی به فضا خواهد رفت، ساعتی پیش در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که به باور وی روزی روبات‌ها به‌عنوان عضوی کامل از خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی تبدیل خواهند شد.
اولگ اسکریپوچکا (Oleg Skripochka)، فضانورد سازمان فضایی روسیه در کنفرانس خبری که پیش از آغاز مأموریت فضایی وی به ایستگاه بین‌المللی فضایی برگزارشده بود؛ اعلام کرد: «ما آمادگی خوشامدگویی به هر عضو جدیدی در ایستگاه بین‌المللی فضایی را داریم. هر عضوی که دارای قابلیت‌های فنی و مهارت‌های لازم برای حضور در فضا باشد. اگر روبات‌ها می‌توانند این کار را به‌عنوان خدمه ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام دهند، چرا نباید این اتفاق بیفتد؟»
 
انسان‌ها و روبات‌ها باید در مأموریت‌های فضایی با یکدیگر همکاری کنند. از روبات‌ها باید درجایی استفاده شود که فعالیت‌های انسانی امکان‌پذیر نبوده و خطرات بزرگی را به همراه دارد، درحالی‌که در صورت نیاز به استفاده از راه‌حل‌های خلاقانه یا اقدامات خارق‌العاده، انسان‌ها باید وارد عمل شده و از ویژگی‌های انسان برای حل مشکلات بهره برد.
 
درعین‌حال وی اظهار داشت كه مخالف مقایسه کردن شرایط مأموریت‌های فضایی انسانی و فضاپیماهای بدون سرنشین است. اولگ اسکریپوچکا در ادامه توضیحات خود افزود: «انسان‌ها و روبات‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند. از روبات‌ها باید درجایی استفاده شود که فعالیت‌های انسانی امکان‌پذیر نبوده و خطرات بزرگی را به همراه دارد، درحالی‌که در صورت نیاز به استفاده از راه‌حل‌های خلاقانه یا اقدامات خارق‌العاده، انسان‌ها باید وارد عمل شده و از ویژگی‌های انسان برای حل مشکلات بهره برد.»
 
گفتنی است نخستین روبات فضانورد انسان‌نما با عنوان Skybot F-850 FEDOR چندی پیش به ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام‌شده و پس از گذراندن مراحل مختلف مأموریت چندروزه خود، اخیراً به زمین بازگشت. امروز قرار است طی مأموریتی ویژه اولگ اسکریپوچکا از سازمان فضایی روسیه، جسیکا میر (Jessica Meir) از سازمان فضایی ناسا و هزاع المنصوری نخستین فضانورد امارات متحده عربی با استفاده از راکت فضاپیمای Soyuz MS-15 از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده‌شده و در ساعت 22:45 امشب به‌وقت محلی مسکو، به محل مأموریت خود خواهند رسید.