روسیه در حال ساخت موشک کروز هسته‌ای Kalibr-M با برد ۳۰۰۰ مایلی است!

FIRST-VIDEO_-Russian-warships-attack-ISIS-positions-in-Syria-from-Caspian-Sea-0-32-screenshot روسیه در حال ساخت موشک کروز هسته‌ای Kalibr-M با برد 3000 مایلی است!

روسیه در حال بازطراحی یک موشک کروز است تا بتواند دامنه برد آن را به حدود 4500 کیلومتر برساند. این موشک جدید با نام Kalibr-M، می‌تواند برای هدف قرار دادن اهداف در عمق خاک ایالات متحده از راه دور مورد استفاده قرار بگیرد. با توجه به ارتقاع پروازی بسیار کم این موشک، سرنگون کردن آن توسط پدافند دفاعی بسیار مشکل است.

russias-veliky-novgorod-and-kolpino-submarines-fire-the-news-photo-846861822-1546979894 روسیه در حال ساخت موشک کروز هسته‌ای Kalibr-M با برد 3000 مایلی است!

به گزارش TASS خبرگزاری دولتی روسیه، موشک کروز Kalibr-M در مرحله تحقیقات و تامین منابع مالی ساخت، توسط وزارت دفاع روسیه است. هدف اصلی از طراحی این موشک جدید رهگیری و نابود کردن اهداف زمینی از فواصل بسیار دور و با دقت بسیار بالا است. به علاوه این موشک در دو نوع با کلاهک هسته‌ای و یا با سرجنگی دارای مواد انفجاری بسیار قوی، در دسترس خواهد بود. بر اساس این منبع، موشک Kalibr-M در اختیار نیروی دریایی روسیه قرار می‌گیرد تا کشتی‌های جنگی فری‌گیت (ناوهای محافظ)‌ و سپس زیردریایی‌ها به آنها مجهز شوند.

موشک Kalibr-M تقریبا شبیه به موشک کروز Tomahawk است که آن نیز برای حمله به اهداف زمینی طراحی شده است. مجهز به موتور توربوجت بوده و در ارتفاع پایین حرکت می‌کند و به حدی در این کار توانایی دارد که در اصطلاح گفته می‌شود در حین پرواز زمین را در آغوش می‌گیرد تا توسط رادار‌ها شناسایی نشود.

موشک‌های کروز Kalibr فعلی که از دریا شلیک می‌شوند و امروزه در حال خدمت در عرشه ناو‌ها و زیردریایی‌های نیروی دریایی ارتش روسیه هستند بین 1500 تا 2500 کیلومتر (حدودا) برد دارند و تاکنون چندین بار برای نابودی نیروی‌های تروریستی در سوریه از دریای مدیترانه و دریای کاسپین به سمت اهداف تعیین شده شلیک شده‌اند. با این حال برای کارشناسان نظامی آمریکا این نگرانی پیش آمده است که چرا روسیه قصد افزایش برد پروازی این موشک‌های کروز هسته‌ای را دارد؟

با توجه به برنامه‌ریزی دفاعی جدید روسیه که مبتنی بر دفاع چند لایه از تسلیحات هسته‌ای شامل اژدر هسته‌ای پوزیدون، سیستم ترکیبی سلاح هایپرسونیک آوانگارد و موشک بالستیک Sarmat ICBM است، افزوده شدن ضلع سوم این مثلث هسته‌ای، سبب کم رنگ‌تر شدن توان دفاع موشک‌های بالستیک ایالات متحده آمریکا می‌گردد. این موشک کروز هسته‌ای به راحتی قادر به پرواز در قلمرو تحت نظر ایالات متحده است در حالی که به دلیل ارتفاع پست پروازی، پدافند دفاعی آمریکا قادر به رهگیری آن نخواهد بود!

اکنون با افزایش دامنه برد این موشک استراتژیک، دست برنامه‌ریزان دفاعی روسیه بازتر خواهد شد تا بتوانند با گسترش سکو‌های پرتاب ساحلی و دریایی تحت نظر پایگاه‌های نیروی دریایی روسیه در نقاط دوردست دریای شمال، مسیر پرتاب موشک را کوتاه‌تر نمایند. به علاوه زمانی که آنها بر روی زیردریایی‌های اتمی روسیه نیز نصب شوند با نزدیک‌ شدن به سواحل ایالات متحده، به راحتی می‌توانند تمام خاک آمریکا را هدف قرار دهند بدون آنکه نگران پدافند موشک‌های بالستیک آمریکا باشند!

همچنین طبق اطلاعات خبرگزاری دولتی TASS، اندازه موشک جدید از موشک‌های فعلی بزرگ‌تر خواهد بود و وزن سرجنگی به بیش از یک تن خواهد رسید. هرچند برخی از افراد این خبر را تنها یک شو تبلیغاتی توسط رسانه‌های دولتی روسیه می‌دانند ولی با توجه به رونمایی از سلاح هایپرسونیک آوانگارد در ماه گذشته احتمال اینکه ساخت این موشک کروز هسته‌ای یک بلوف باشد، دور از ذهن است. ضمن اینکه از لحاظ دانش فنی نیز طراحی و عملیاتی کردن این موشک کاملا قابل اجرا است. موتور‌های توربوجت مشابه موتور‌های جت‌های جنگنده هستند و دامنه پرواز به راحتی با افزایش اندازه باک سوخت، قابل گسترش است!

البته از سوی دیگر بنابر اعتقاد معدودی از کارشناسان نظامی، استراتژی ساخت یک موشک کروز هسته‌ای جدید با برد طولانی، نشان از مشکلاتی در زمینه ساخت و آماده‌سازی بمب‌افکن استراتژیک PAK-DA روسیه است. در حقیقت سال‌هاست که وعده رونمایی از بمب‌افکن PAK-DA داده می‌شود ولی هنوز اثری از تحقق این وعده‌ها به چشم نمی‌خورد.

russia-is-reportedly-working-on-a-longer-range-version-of-the-deadly-kalibr-cruise-missile-its-adversaries-already-fear روسیه در حال ساخت موشک کروز هسته‌ای Kalibr-M با برد 3000 مایلی است!

در این صورت شاید موشک کروز هسته‌ای دوربرد به رقیبی قدرتمند برای این بمب‌افکن پنهان‌کار تبدیل شود. کافیست این موشک بتواند به اهداف تعیین شده‌اش و نفوذ به عمق خاک دشمن دست یابد، تا ساخت بمب‌افکن PAK-DA با تردید روبه‌رو شود و یا حتی متوقف گردد، زیرا با وجود موشک‌های جدید Kalibr-M، زیردریایی‌های کلاس یازن (Yasen-class guided missile) روسیه به راحتی قادر به انجام کار این بمب‌افکن، با توانایی بیشتر و ریسک کمتر هستند!

نوشته روسیه در حال ساخت موشک کروز هسته‌ای Kalibr-M با برد 3000 مایلی است! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.