رویکرد مثبت بانک‌های انگلستان نسبت به بانکداری‌ باز

 
 
۷۳ درصد از موسسات مالی انگلستان از رویکرد مثبت خود نسبت به تحولات بانکداری باز در سال ۲۰۲۰ خبر دادند، این رقم در سال ۲۰۱۹ براساس آمار تینک (Tink) پلتفرم بانکداری باز اروپا تنها ۴۸ درصد بود.
 
 به نقل از بیزینس اینسایدر، این آمار نشان دهنده جهش ۲۵ درصدی بانک‌ها نسبت به تحولات بانکداری باز در مقایسه با سال گذشته است. از سویی این آمار نشان می‌دهد که رویکرد مثبت بانک‌ها و موسسات مالی انگلستان نسبت به میانگین اروپا ۱۲ درصد رشد داشته است، همچنین میزان افزایش گرایش موسسات مالی در انگلستان از تمامی کشور‌های اروپایی بیشتر است.
 
شاید این رویکرد مثبت را بتوان مدیون رفع تعهدات قانونی دانست که درنتیجه باعث گرایش موسسات مالی به بانکداری باز و استفاده از این موقعیت برای خلق ارزش شد.
 
موسسات مالی انگلستان با وجود پیروی از PSD2 (دستور العمل‌های خدمات پرداخت ۲ در اروپا) ملزم به رعایت یک سری دیگر از استانداردهای بانکداری باز بودند. شصت و سه درصد از موسسات مالی انگلستان اعلام کردند که مقررات بانک باز نوعی تهدید برای تجارت آنها محسوب شده و براساس داده‌های تینک باعث عقب ماندن آنها از میانگین ۳۹ درصدی سال ۲۰۱۹ شده است. این موضوع نشان دهنده کلافگی موسسات مالی انگلستان از استاندارد بانکداری باز این کشور است که مازاد بر PSD2 بر آنها تحمیل شده بود. اما با گذشت یک سال به نظر می‌رسد که این موسسات مالی در حال عبور از اولین موج چالش‌های قانونی هستند و این موسسات با مقررات اضافی از جمله استاندارد‌های API تحت استاندارد بانکداری باز مبارزه کرده و پیروز شده‌اند، که درنتیجه همجوشی با شخص ثالث را ساده‌تر کرده و چندین موقعیت جدید را پیش روی فعالان قرار می‌دهد.
 
 
اکوسیستم بانکداری باز انگلستان
 
در حال حاضر بازیگران این عرصه بانکداری باز را فرصتی برای رشد بیشتر قلمداد می‌کنند. با اینکه در سال ۲۰۱۹ نیز ۵۲ درصد از موسسات مالی انگلستان بانکداری باز را یک فرصت می‌دانستند، اما حالا این رقم به ۶۶.۷ درصد رسیده و تقریبا ۱۰ درصد از میانگین اروپا بالاتر است.
 
موسسات مالی کاربرد بانکداری باز در ارائه خدمات بهتر را درک کرده‌اند، از این طریق این موسسات دید کامل‌تری نسبت به مشتریان خود خواهند داشت و درنتیجه قادر خواهند بود خدمات بهتر و سریع‌تری را ارائه کنند. علاوه‌بر این شرکت‌های شخص ثالث نیز خدمات متعددی را می‌توانند به این بسته خدماتی اضافه کرده و به مشتریان ارائه دهند.
 
با افزایش تخصیص منابع بانک‌های انگلستان به بانکداری باز، فین‌تک‌ها نیز این فرصت را دارند که برای رسیدن به موفقیت با بانک‌ها همکاری کنند. در سال ۲۰۲۰ به نسبت سال ۲۰۱۹، موسسات مالی انگلستان بیشتر از هر کشور دیگری در اروپا سرمایه‌گذاری خود را برروی بانکداری باز افزایش داده‌اند.
 
بعلاوه ۳۳.۳ درصد از موسسات مالی اعلام کرده‌اند که به عنوان بخشی از استراتژی بانکداری باز خود در ۱۲ ماه آینده به دنبال همکاری به فین‌تک‌ها هستند-دومین رده در بین همتایان اروپایی خود. ترکیب این فاکتورها موقعیتی طلایی را برای فین‌تک‌ها شکل داده است. با توجه به کاهش جذب سرمایه فین‌تک‌ها و مشکلاتی که آنها در روز‌های اولیه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، فین‌تک‌های تجاری با روی آوردن به بانک‌داری باز فرصتی تازه در اختیار دارند و درنتیجه رویکرد مثبت بانک‌های انگلستان می‌تواند به تحقق اهداف فین‌تک‌ها و درآمدزایی آنها کمک کند.