رگولاتوری: بررسی و تعیین نرخ خدمات جدید اپراتورهای پستی در مراحل پایانی است

«اپراتورهای خصوصی پست می‌توانند خدمات عمومی پست را به مشتریان عرضه کنند. تعیین تعرفه خدمات جدید و خارج از نرخ شرکت ملی پست نیز در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مراحل پایانی بررسی است.»
 
شهرام حی‌شاد، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)‌ با بیان این مطلب در مورد علت تاخیر اپراتورهای خصوصی پست برای ارائه خدمات نوین پستی گفت: «زمان لازم الاجرا شدن پروانه فعالیت اپراتورهای خصوصی پستی شهریور ماه بود و ‌هم‌اکنون اپراتورهای خصوصی پست منعی برای شروع فعالیت خود ندارند. در این زمینه برای ارائه خدمات گسترده بحث تکمیل زیرساخت‌های اپراتورها مطرح است که این بحث مربوط به خود آنهاست و باید زیرساخت‌ها را برای عرضه خدمات خودشان آماده کنند.»
حی‌شاد در پاسخ به سوالی درمورد اینکه اپراتورهای پستی در کنار تکمیل زیرساخت منتظر تعیین نرخ و صدور مجوز برای خدمات‌شان هستند، بیان کرد: «اپراتورهای پستی به دنبال این بودند تا برای یکسری از خدمات‌شان نرخ تعیین کنند؛ اما ما کار را به خاطر تعیین نرخ متوقف نکردیم بلکه به آنها اعلام کردیم که خدمات عمومی خود را طبق نرخی که شرکت پست برای خدمات خود تعیین کرده است، عرضه کنند.»
به گفته او اپراتورهای پستی در عرضه خدمات عمومی منعی ندارند؛ اما تعیین تعرفه خدمات جدید و خارج از نرخ شرکت پست در دست بررسی  رگولاتوری است.
حی‌شاد با اشاره به اینکه بررسی خدمات جدید در رگولاتوری نیاز به زمان زیادی داشت، در مورد زمان دقیق پایان بررسی این خدمات عنوان کرد: «اینطور نیست که اپراتورها فقط خدمات را به رگولاتوری اعلام کنند و ما نیز مجوز صادر کنیم بلکه تعاریف خدمات، نوع روابط با مشتری، بحث SLA خدمات (ضمانت‌نامه کیفیت خدمات) باید مشخص شود و در پایان به بحث نرخ‌ها می‌پردازیم.»
او ادامه داد: «بررسی تعاریف و مسائل جزئی در این زمینه به پایان رسیده است و بحث نرخ نیز در اداره کل بررسی اقتصادی سازمان تنظیم مقررات در مراحل پایانی است. اگر جمع بندی نهایی در مورد ارائه خدمات نوین این اپراتورها انجام شود، به کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات ارسال می‌شود.»
 
اسفند ماه سال گذشته دو شرکت «ترن‌ پارت تیپاکس» و «کنسرسیوم مدنی پیشگامان بادپا» پروانه دو اپراتور پستی از سازمان تنظیم مقررات را دریافت کردند. زمان لازم‌الاجرا شدن قراردادهای فعالیت اپراتورهای خصوصی شش ماه پس از زمان اعطای پروانه به آنها بود، اما ۱۳ ماه از  این زمنا گذشته است و خبری از آغاز فعالیت آنها نیست.
به گزارش پیوست ابتدای آبان ماه نیز حسین رضایی، مدیرعامل شرکت ترن پارت تیپاکس،( اولین اپراتور خصوصی پست) در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود که زیرساخت‌ها و لیست خدمات خود را آماده و در اختیار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گذشته و منتظر هستند تا این سازمان آغاز رسمی فعالیت آنها را اعلام کند.
 
همچنین دی ماه سال جاری نیز شهرام حی‌شاد،مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد زمان آغاز فعالیت اپراتورها گفته بود: «تاریخ شروع فعالیت‌ این دو اپراتور مشخص نیست و پس از تعیین و تنظیم نرخ خدمات و SLA شروع فعالیت اپراتورهای خصوصی پست مشخص خواهد شد.»