«ریالو» و «فون‌پی» به یکدیگر متصل شدند

کیف‌ پول «ریالو» و «فون‌پی» برای پرداخت آنلاین کرایه‌تاکسی به یکدیگر متصل شده‌اند.
 
از میان سه اپلیکیشن فعال در تاکسی‌های تهران برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی، هم‌اکنون کیف‌پول‌های دو اپلیکشن فون‌پی و ریالو به یکدیگر متصل شده‌اند و  کاربران برای پرداخت کرایه تاکسی می‌توان از هر کدام از این دو برنامه استفاده کنند.
 
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی امروز (۱۷تیر) در یک نشست خبری با اعلام این موضوع گفت: «به تدریج تمامی اپلیکیشن‌ها برای فعالیت در بازار باید کیف‌پول‌های خود را به یکدیگر متصل کنند و پس از مدتی اگر این کیف‌پول‌ها به یکدیگر متصل نشود اجازه فعالیت در بازار را نخواهند داشت.»
علیرضا قنادان افزود:« هم‌اکنون طرح یکسان‌سازی برچسب‌ها برای پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی نیز در دست اجراست و خط ونک به عنوان اولین خط از هفته آینده برچسب‌های کیوآرکدش یکسان می‌شود.»
 
او ادامه داد: «در مدلی که هم‌اکنون از طریق دو اپلیکیشن ریالو و فون‌پی پیاده شده شهروندان حس نمی‌کنند که از کدام اپلیکشن کرایه تاکسی خود را پرداخت می‌کنند و برای مسافر تفاوتی وجود نخواهد داشت.»
 
او در پاسخ به این سوالی که هم‌اکنون سه شرکت فعال در بازار پرداخت آنلاین کرایه تاکسی حضور دارند و چرا فقط کیف‌پول ۲ شرکت‌ به یکدیگر متصل شده‌اند گفت: «تقریبا یک سال پیش سازمان تاکسیرانی اطلاعیه‌ای صادر کرد و از تمام شرکت‌های فعال در این حوزه دعوت به همکاری کرد. در آن زمان ۲۰ شرکت اعلام آمادگی کردند؛ اما از این تعداد در نهایت فقط با ۷ شرکت به تفاهم رسیدیم و حالا هم ۳ شرکت در بازار فعال هستند.»
 
قنادان اعلام کرد: «ما به ۳ شرکت نامه زدیم و از آنها خواستیم تا در این زمینه با ما همکاری کنند؛ اما شرکت سوم پاسخ نامه ما را نداد؛ اما در نهایت تمامی شرکت‌ها باید وارد این بستر شوند و پس از طی شدن مراحل آزمایشی، فرایند اتصال کیف‌پول‌های پرداخت کرایه تاکسی و استفاده از برچسب یکسان برای تمامی بازیگران این حوزه یک الزام خواهد بود.»
 
قنادان در پاسخ به سوال دیگری در مورد مدل کارمزدی پرداخت کرایه تاکسی گفت: «با توجه به اینکه معمولا پذیرندگان کارمزد را پرداخت می‌کنند و در این میان رانندگان تاکسی پذیرنده به شمار می‌آیند از همین رو باید مدل کارمزدی متفاوتی در نظر بگیریم؛ چرا که رانندگان حاضر به پرداخت کارمزد نیستند و اگر کارمزد را بر دوش آنان بیاندازیم آنان اجازه فراگیر شدن این طرح را نمی‌دهند.» او ادامه داد: «هم‌اکنون در حال نهایی کردن مدل کارمزدی برای این طرح هستیم.»
 
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۸۰ هزار تاکسی در سطح شهر تهران فعال است گفت: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد از تاکسی‌های خطی به این یکی از روش‌های پرداخت موبایلی مجهز شده‌اند.»
 
او اعلام کرد: «مناطق ۱، ۲، ۴ ،۶ و ۵ شهرداری تهران بیشترین پوشش را به خود اختصاص داده‌اند و از این میان تقریبا ۹۰ درصد تاکسی‌های خطی منطقه دو به یکی از ابزارهای پرداخت الکترونیکی تاکسی‌ها مجهز هستند.» به گفته قنادان مناطق نزدیک دانشگاه‌‌ها و مناطقی که جوانان بیشتر در آن تردد می‌کنند استفاده از روش‌های پرداخت‌الکترونیکی در آنها بیشتر است.
 
مدیرعامل تاکسیرانی به سایر روش‌هایی که تا کنون به صورت پایلوت در سطح شهر تهران اجرا شده بود نیز اشاره کرد و گفت: «پیش از این به صورت پایلوت از همان روشی که در مترو و اتوبوس نیز استفاده شده بود در یکی از خطوط نزدیک مترو نیز استفاده شد؛ اما مجری این طرح پس از مدتی به دلیل بالارفتن هزینه‌های تامین تجهیزات اعلام کرد که اجرای این طرح به صرفه نیست. همچنین استفاده از POS یا MPOS نیز در تاکسی‌ها تقریبا همین سرنوشت را داشت.»
 
او ادامه داد: «در ابتدا خیلی از نصب POS در تاکسی‌ها استقبال می‌شد؛ اما با توجه به بالا بودن هزینه تامین تجهیزات و با توجه به مدل کارمزدی این مدل پرداخت در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اجرای این طرح برای خطوط تاکسی تهران کارآمد نیست. از این مدل فقط برای تاکسی‌هایی که مسیرهای طولانی و قیمت تقریبا بالاتری را دارند مانند تاکسی‌های فرودگاهی استفاده می‌شود.»