زاویه:‌ از سلفی زورکی با هنرمندان تا فیلترینگ تلگرام!

زاویه:‌ از سلفی زورکی با هنرمندان تا فیلترینگ تلگرام!

از این به بعد و هر هفته راس ساعت ۲۱ دوشنبه، قصد داریم تا در بخش جدیدی با نام «زاویه» باهم نگاهی به رویدادها و حواشی دنیای فناوری در کشورمان از اخبار فناوری و پیشرفت‌ها گرفته تا حواشی و اتفاقات تلخ و شیرین فناورانه داشته باشیم. با ما همراه باشید.

آی‌فون۷ قانونی، نوبرانه بازار!

هفته گذشته، سرانجام چشممان به جمال آی‌فون۷های قانونی وعده داده‌ شده روشن شد و سر و کله این گوشی‌های محبوب که طرفداران کمی نیز در ایران ندارند، پیدا شد و شیفتگان اپل سرانجام به وصال رسیدند. هرچند پیش‌ از این آی‌فون ۷ و آی‌فون۷ پلاس در بازار موبایل موجود بود اما به گفته مسئولان، تمام نسخه‌های موجود در بازار به‌ غیر از این نسخه جدید که همراه با گارانتی ۱۸ ماهه مدیا پردازش عرضه می‌شود و اولین محموله از گوشی‌های قانونی اپل است که از گمرک ترخیص شده، مابقی قاچاقی و غیرقانونی هستند. با ورود این نسخه قانونی، قیمت آی‌فون ۷ و آی‌فون۷ پلاس نیز تا حدودی به ثبات رسید و معقول شد. تبدیل Lightning به جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، دفترچه‌ راهنما، شارژر، هندزفری و کابل Lightning اقلام موجود در بسته‌بندی آی‌فون‌های جدید و قانونی است.

اما نکته جالب‌ توجه درباره ورود قانونی این گوشی‌ها به کشور این است که هم چنان شرکت اپل هیچ نمایندگی در کشورمان ندارد و نام ایران در بخش‌های مختلف نرم‌افزارهای iOS دیده نمی‌شود بنابراین قصه آی‌فون و مشکلاتش در ایران هم چنان ادامه خواهد دا‌‌شت. ضمن اینکه هنوز هیچ‌یک از مسئولین درباره طرح رجیستری و آینده آن برای گوشی‌های آی‌فون اظهارنظری نکرده است تا هم چنان کاربران ایرانی آی‌فون‌های اپل بلاتکلیف‌ترین کاربران گوشی‌های همراه لقب بگیرند!

باران که می‌بارد…

هفته گذشته اکثر شهرهای ایران شاهد باران‌های شدید و حتی سیل‌آسا بودند، از آسیب‌های عمرانی و زیرساختی که بگذریم در این بارندگی‌ها اولین بخشی که تحت تأثیر قرار گرفت، اینترنت، آنتن دهی و خدمات اپراتورهاست. هفته گذشته نیز برخی از نقاط کشورمان با قطعی اینترنت و کندی آن در زمان بارش باران مواجه بود؛ ضمن اینکه مثل همیشه برخی از اپراتورهای همراه در زمان بارندگی در برخی از نقاط کشور از شبکه خارج شدند. حال باید دید در هفته‌های آینده و نزدیک شدن به زمستان چه ماجرای جدیدی برای اینترنت اتفاق می‌افتد!

آیا تلگرام فیلتر می‌شود؟

«سروش» نام اپلیکیشنی بود که این هفته بر سر زبان‌ها افتاد و جایگزین تلگرام معرفی شد. همان‌طور که از نام این اپلیکیشن پیداست، این پیام‌رسان کاری از صدا و سیما و جام جم نشینان بوده و قرار است به‌زودی جایگزین تلگرام در رسانه ملی شده و شبکه‌های سیما از طریق این پیام‌رسان و شبکه اجتماعی با مخاطبان خود در ارتباط باشند. برخی از منابع خبری ادعا کرده‌اند که «سروش» در آینده نه‌چندان دور با فیلترینگ تلگرام جایگزین این پیام‌رسان می‌شود که با سخنان واعظی، وزیر ارتباطات که در اظهارنظری اعلام کرده است: «خبری درباره فیلتر تلگرام نشنیده‌ام‌» این شایعات رنگ واقعیت نگرفت.

از نقاط ضعف پیام‌رسان ایرانی «سروش» می‌توان به کم بودن حجم سرورها و پایین بودن امنیت آن اشاره کرد که بعید است با وجود این مشکلات توان رقابت با غول‌هایی همچون تلگرام، واتس اپ، لاین و… را داشته باشد.

ترامپ و عباس جدیدی سوژه شوخی ایرانی‌ها

این هفته بازهم نسل جدید طنزپردازان و دست به کلیک‌های فضای مجازی دست‌به‌کار شدند و با سوژه قرار دادن دو شخصیت، فضای مجازی را از خلاقیت خود پر کردند! اولین شخص عباس جدیدی، کشتی‌گیر مشهور ایرانی بود که با انتشار عکسش در کنار مرحوم منصور پورحیدری (درحالی‌که حال‌ و روز خوشی نداشت و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود) با واکنش‌های تند و پس‌ از آن طنز کاربران جوان شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. اکثر این اعتراضات و شوخی‌ها به این نکته اشاره داشتند که عکس گرفتن در هر شرایطی کار اخلاقی و انسانی نیست. کاربران عکس عباس جدیدی را در کنار سوژه‌های مختلف تاریخی همچون در کنار جسد چه گوارا، در حادثه یازدهم سپتامبر و… دستمایه شوخی و طنز قراردادند و این چهره مشهور را در نهایت مجبور به عذرخواهی نمودند.

اما چهره دومی که طنز و شوخی‌های تصویری و نوشتاری بسیاری درباره او در فضای مجازی دست‌به‌دست شد؛ دونالد ترامپ بود، با انتخاب این شخصیت سیاسی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، کاربران خوش‌ذوق ایرانی با طنازی خود انواع و اقسام طنزها، ویدئوها و تصاویر را به بهانه منتخب شدن ترامپ در فضای مجازی منتشر کردند، هرچند در کنار این خوش‌ذوقی‌ها و خلاقیت‌های طنازانه، عده‌ای نیز مثل همیشه به صفحه دختر ترامپ؛ ایوانکا هجوم برده و با الفاظ و جملات نادرست، کامنت‌های او را پر کردند.

سلفی گیران همیشه در صحنه!

سلفی پدیده عجیب و بدون تاریخ انقضایی است که این روزها افراد بسیاری را درگیر و حتی اسیر خود کرده است و سلفی گرفتن با چهره‌های مشهور و سلبریتی‌های ورزشی و هنری نیز به این پدیده اضافه‌ شده است. بسیاری از افراد، علاقه‌مند هستند تا عکس یادگاری با چهره‌های مشهور داشته باشند و در شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارند؛ تا اینجای کار مشکلی نیست اما نه در هر شرایطی! هفته گذشته همزمان با مراسم درگذشت مرحوم منصور پورحیدری، صحنه‌های ناخوشایندی از سلفی گرفتن برخی افراد با چهره‌های مشهور منتشر شد که بسیاری از هنرمندان و هم‌چنین مردم را به واکنش واداشت؛ بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقد بودند که مراسم ترحیم جای مناسبی برای گرفتن سلفی با چهره‌های مشهور نیست، هرچند این مشکل سابقه زیادی دارد، بازار داغ سلفی در مراسم زنده‌یاد هادی نوروزی بازیکن پرسپولیس، مرحوم مرتضی پاشایی و… تنها بخشی از مواردی است که سلفی گیران همیشه درصحنه و این پدیده غیراخلاقی را نشان می‌دهد.

نوشته زاویه:‌ از سلفی زورکی با هنرمندان تا فیلترینگ تلگرام! اولین بار در پدیدار شد.