زیرساخت‌های مورد نیاز بازی‌سازان در سراسر کشور عادلانه توزیع شود

امیر محمدرضایی بازی‌ساز و نماینده بازی‌سازان معتقد است مهم‌ترین اتفاق در سال 97 در حوزه صنعت بازی‌های ویدیویی، راه‌اندازی ساختار همگرا بوده است.
 
محمدرضایی درباره مهم‌ترین اتفاقات سال 1397 گفت: مهم‌ترین اتفاق در سال ۹۷ از نظر من ثبت نام ساختار همگرا بود که همزمان امید و ناامیدی را بین بازی‌سازها تولید کرد و تا انتهای سال به طول انجامید. حمله نماینده مجلس به بازی‌های ایرانی به تشویق بعضی از همکاران بازی‌ساز هم از نقاط تاریک پارسال بود.
 
این بازی‌ساز کشورمان درباره مشکلات و مسایل حوزه بازی‌سازی گفت: تیم‌های کوچک بازی‌سازی که در همه دنیا بیشتر مورد حمایت‌های مالی و اعتباری دولت‌ها قرار می‌گیرند، در کشورمان به خاطر مشکلات اقتصادی در تولید محصولات و صادرات، روز به روز عرصه را به شرکت‌های بزرگ که همیشه مورد حمایت دولتی قرار دارند می‌بازند. چون نه هیچ‌وقت از آنها درباره مشکلات‌شان سوال می‌شود و نه رانتی در رساندن مشکلاتشان به گوش مسوولان دارند.
 
محمدرضایی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ، هم به وضوح تخلف می‌کنند و هم قانون را به نفع خود عوض می‌کنند و هم حمایت چندجانبه می‌شوند.
 
وی با بیان این که منطق همیشگی این است که شرکت‌های بزرگ می‌توانند حمایت شوند چون امکانات مورد نیاز را دارند و شرکت‌های کوچک نباید حمایت شوند چون شایستگی ندارند .
 
ادامه داد: وقتی به یک شرکت بزرگ کمک شود، می‌گویند که  نباید پس از چندسال سوال شود که این کمک ها چه شد چون افراد زیادی بیکار می‌شوند. اما برای دادن یک لپ‌تاپ به شرکت کوچک باید پلمب آن باز شود تا مبادا برای وجود مشکلات اقتصادی فروخته شود.
 
نماینده بازی‌سازان در ساختار حمایتی همگرا با بیان این که بازی‌سازان ایرانی دارای نقاط قوت نسبت به رقبای‌شان در منطقه هستند توضیح داد: وجود پتانسیلی قوی از نیروی انسانی نسبت به کشورهای منطقه یکی از این مزیت‌هاست. همچنین هزینه تولید بازی در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا پایین است و بنابراین می‌توان از این ویژگی‌ها برای توسعه صنعت بازی بهره برد.
 
محمد رضایی در پاسخ به این سوال که به چه مواردی برای توسعه بازی‌سازی در سال 98 باید توجه کرد پیشنهاد کرد: باید از تیم‌های کوچک حمایت کرده و کمک کرد تا آنها به شرکت‌های کوچک بدل شود. این حمایت‌ها هم د قالب‌های مختلف از جمله مالی، حقوقی و آموزشی باید صورت بگیرد.
 
وی ادامه داد: برای شرکت‌های بزرگ نیز هموارسازی صادارت در سال جاری باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
این بازی‌سازی کشورمان همچنین خواستار آن شد که زیرساخت‌هایی مورد نیاز بازی‌سازان در سراسر کشور به صورت عادلانه ایجاد شود.
 
محمدرضایی با بیان این که تولید خوب، اسباب فرهنگ‌سازی در حوزه بازی‌های ویدیویی را فراهم می‌کند گفت:  فربه‌سازی شرکت‌های بزرگ باعث فرار مغزها می‌شود، این در حالی است که حمایت از تیم‌های کوچک و نوپا باعث تولید آثار متعهد‌تر و فاخرتر خواهد شد. البته فرهنگ‌سازی باید از خود بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شروع شود و از تولید کارهای نمایشی-خبری کاسته شود.
 
وی درباره مهم‌ترین نیاز بازی‌سازان کشور در شرایط فعلی گفت: نیاز بازی‌سازان بسته به کاری که تولید می‌کنند خیلی متفاوت است. اما در کل یک مشکل مشترک وجود دارد: بازی‌ساز ایرانی برای رسیدن به بازارهای دنیا آنقدر با مشکل روبروست که گاهی مهاجرت به کشور دیگر آسان‌ترین کار است. این در حالی است که همزمان درصد بسیار بالایی از بازار گیم کشور در اختیار بازی‌های خارجی یا بازی‌های خارجی بومی شده است که نه‌تنها کوچک‌ترین زحمتی برای تولیدکننده خارجی ندارد که بنیاد موظف است برای هر مشکل پیش آمده برای آن بازی‌ها پاسخگو باشد و در اسرع وقت آنها را حل کند و یا در خبرهای پیاپی به گیمرها درباره آنها توضیح دهد.
 
این بازی‌ساز کشورمان گفت: بازی سازان زیادی در دنیا به شهرت رسیدند که ملیت ایرانی دارند و از سوی دیگر بازی سازان خوب داخلی هم داریم که در بازار جهانی توانستند کارهای موفقی عرضه کنند. اما بازی‌سازی که می‌ترسد اسمش را به عنوان ایرانی در بازی بیاورد یا محصولی که کوچک‌ترین شباهت فرهنگی به محصول ایرانی ندارد چه آورده ای به عنوان صنعت گیم ایران اضافه می‌کند؟
 
وی تاکید کرد: صنعت گیم ایران باید به دنبال تولید محصول ایرانی در بازار جهانی باشد که در حال حاضر نشدنی است. این کار سخت باید با حمایت دولتی و استفاده از تجربیات سایر محصولات فرهنگی ایرانی که بازار خارجی دارند، صورت بگیرد.