ساخت ربات زنده از سلول های قلب موش!

محققان هاروارد توانستند با استفاده از سلول های قلب موش، یک ربات زنده بسازند.

محققان هاروارد توانستند با استفاده از سلول های قلب موش، یک ربات زنده بسازند.

فکر می کنید از ترکیب سلول های قلب موش با سیلیکون هایی که در پروتز زیبایی استفاده می شوند، و پاشیدن کمی طلا روی آن چه چیزی به وجود می آید؟ در حقیقت باید گفت که مجموع این ترکیب و به کارگیری مهندسی ژنتیک می تواند یک ربات زنده را به وجود آورد.

این ربات زنده توسط تیمی از محققان دانشگاه هاروارد ساخته شده است؛ ظاهر این موجود متولد شده از مهندسی زیستی، شبیه به یک سفره ماهی کوچک است که مانند آن شنا می کند.

ربات سفره ماهی از چهار لایه ی مجزا تشکیل شده است: لایه های سیلیکونی که در بدن فرم می گیرند، یک سیستم اسکلتی از سیم طلا، یک لایه ی دوم از سیلیکون که اسکلت را عایق می کند و در نهایت، ۲۰۰۰۰۰ سلول موش که با مهندسی ژنتیک ایجاد شده است. این سلول ها به شکلی طراحی شده اند که در صورت تابش طول موج مخصوصی از نور، منقبض می شوند. وقتی تابش صورت بگیرد، این ربات زنده به خوبی مانند یک سفره ماهی شنا می کند.

کیت پارکر، سرپرست تحقیقات از این ربات به عنوان “شکل زندگی بیولوژیکی” یاد می کند. این ربات در مایع غنی از مواد مغذی که سلول های آن را زنده نگه می دارد، شنا کرده و منبع نور را دنبال می کند، بدین ترتیب امکان کنترل از راه دور آن وجود دارد.

ربات زنده محققان هاروارد خارج از محیط آزمایشگاهی زنده نمی ماند، حتی اگر به مایع مخصوص خود نیاز نداشته باشد، چرا که  سلول های موش از سیستم دفاعی برای مقابله با حمله ی باکتری و پاتوژن های قارچی برخوردار نیستند. با تمام این اوصاف، پارکر امیدوار است که این موضوع باعث توسعه ی نسخه ی کامل تری از قلب ساخته شده با مهندسی ژنتیک شود.

پارکر در این باره توضیح داد: “متخصصان رباتیک و مهندسان می توانند با روش های مختلف از سلول های بیولوژیکی استفاده کرده و آنها را به مواد دیگر تبدیل کنند. زیست شناسان دریایی با نگاهی دقیق تر می توانند تشخیص دهند که چرا بافت های ماهیچه در اشعه ها، به شکلی که ما امروزه می شناسیم، ساخته شده و سازمان یافته اند.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

نوشته ساخت ربات زنده از سلول های قلب موش! اولین بار در عصر تکنولوژی - تکرا پدیدار شد.