ساخت ربات هوشمند خانگی توسط محققان کشور

محققان مشهدی با کاربرد فناوری هوش مصنوعی موفق به ساخت این ربات هوشمند خانگی شدند.
 
ربات هوشمند توسط محققان در یک استارتاپ طراحی و ساخته شد؛ این ربات هوشمند با داشتن درصدی دانایی قادر است دستورات را اجرا کند. این محققان مشهدی با کاربرد فناوری هوش مصنوعی موفق به ساخت این ربات هوشمند خانگی شدند.
 
این ربات دارای قابلیتهای مختلفی است که میتوان به حرکت در محیطهای ناهموار اشاره کرد همچنین دستورات صادر شده بعد از پردازش در الگوریتم هوش مصنوعی فرمانها را به بازوها صادر می‌کند و در نهایت ربات آن را اجرا می‌کند؛ این فرمانها میتواند دستوراتی همچون «باز کردن در»، «روشن کردن چراغ ها» یا «آوردن یک سیب از یخچال» را شامل شود.
 
پس میتوان گفت به نوعی این ربات هوشمند کمک کننده است و همچون نیروی کمکی در فعالیتهای منزل اشخاص را یاری میدهد. 
 
مهشید فیلابی مدیر استارتاپ «پیلا» که طراحی و ساخت این ربات را انجام دادهاند توضیحاتی درباره این ربات ارائه داد و گفت: این ربات از سیستم بینایی بهره برده است. همچنین با دارا بودن سنسورهای مختلف همچون دما قابلیت سنجش محیط را دارد. پس با دریافت اطلاعات از محیط اطراف فعالیتها را انجام میدهد. 
 
فیلابی خاطرنشان کرد: البته این ربات میتواند فرمانها را به صورتی صوتی نیز دریافت کند که این کار را با تجهیزاتی همچون میکروفن و اسپیکر انجام میدهد. این ربات میتواند به ویلچر افراد معلول نیز متصل شود و کمکی برای حرکت این افراد باشد. یک نمونه از ربات را ساختیم و با همکاری  مرکز فناوری هم‌گرا معاونت علمی به دنبال توسعه مسیر حرکتمان هستیم. به زودی نیز به کمک این مرکز این محصول را به مرحله تجاری‌سازی میرسانیم. 
 
وی افزود: فناوری هوش مصنوعی این قابلیت را به ربات میدهد که متوجه فرمانها شود و در نهایت آنها را  اجرایی کند. هوش مصنوعی از حوزههای فناوری هم‌گرا است که در دنیا به سرعت در حال رشد است. فناوری در حال تبدیل رویا به واقعیت در بسیاری از حوزهها است. همچنان که مواردی همچون وجود همین رباتهای هوشمند در زندگی، در گذشته رویا بود اما امروز این رباتها طراحی شدهاند.