ساخت پوستی مصنوعی کاملاً مشابه با پوست واقعی

پژوهشگران توانستند نوعی پوست الکترونیکی بسازند که به نسبت سایر پوست های مصنوعی، از احساس بیشتر برخوردار است. این پوست به هنگام فشار می تواند واکنش نشان دهند.

گویا آی تی – پوست های مصنوعی ای که تا کنون ساخته شده بودند، آن چنان حساس نبودند. مثلاً زمانی که به آن ها فشار زیادی وارد می آمد، قادر به تشخیص آن نبوده و در نتیجه واکنشی نشان نمی دادند. اما یک تیم پژوهشی در دانشگاه هواژونگ چین بر آن شدند تا با الهام گرفتن از عروس دریایی، این مشکل را رفع کنند.
پوست عروس دریایی بسیار حساس است و به هنگام حمله قادر به انتشار نوعی نور شفاف از خود می باشد. پژوهشگران با الهام از این قابلیت، برخی سیگنال های بصری را با احساس فشار ترکیب کردند و با قرار دادن سیم های نقره ای در نوعی ماده ی ارتجاعی باعث شدند که ماده ی مورد نظر به هنگام فشار، سیگنال های الکتریکی تولید کند.

البته در میان لایه های این ماده، یک لایه با فسفر پر شد تا هر زمان که فشار قویاً اعمال گردید، پوست بر اثر احساس آن قابلیت درخشش داشته باشد. در واقع، بر طبق این فرآیند، هر اندازه که میزان فشار بر روی پوست زیاد می شد، پوست به لطف فسفرها بیشتر می درخشید و قادر به ثبت گستره ی وسیعی از فشارها می شد.
در تصویر زیر، درخشش پوست در زیر فشار قابل مشاهده است:
پوست مصنوعی
فشاری که بر روی پوست در تصویر بالا وجود دارد اگر توسط انسان احساس شود، دردناک محسوب خواهد شد. پژوهشگران بر طبق این اختراع جدید خود امید دارند که این قابلیت بتواند در ربات های هوشمند نقشی مثبت داشته باشد. گفتنی است که این پژوهش در مجلات «ACS Applied Materials» و «Interfaces» منتشر گردیده است.